Gå til innhold

Skal jeg bytte til Intel igjen?

Anbefalte innlegg

Sitter her hjemme og sikler på et MSI 875P NEO-FIS2R Hovedkort S478/800mhz med en tilsvarende prosessor..har kikket på en 2.4ghz..men har ikke bestemt meg. Bør jeg bytte?? Har ikke lyst på noen Intel/Amd diskusjon. Har hatt Intel før, har lyst på de igjen, hvis ikke Amd kommer opp med noe raskt snart + at de kvitter seg med pr. ratingen.(noe som er lite sansynlig at de gjør, men det er jo lov å håpe!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg går for amd igjen pga. av prisen.

skal bytte når skattepengene kommer.

sitter nå med en pentium 2.4 533 cpu som jeg kjøpte i august for 1800kr

når går den for 1590kr ser jeg. (nesten ikke skjedd noe på 9 måndeder)

en barton 2.8 fåes nå for 1500kr på ps data og da er saken klar.

jeg synes intel er meget trege til og sette ned prisene sine og amd har klart overtak med tanke på pris vs ytelse.

Lenke til kommentar

Det som ville skjedd om AMD kvittet seg med PR-Ratingen er at 80% av de som ellers ville kjøpt en AMD cpu tenker: "AMD 1.8 Ghz.. nei, det blir for tregt, jeg kjøper heller en Intel P4 2,53, for den er MYE raskere"

Folk flest slutter å kjøpe AMD.. og AMD må legge ned. Intel får monopol *grøss*

Lenke til kommentar
Men nå har det jo kommet rimelig klart frem at

XP 3200+ sin PR-rating er ganske villedende...

Jeg sier ikke at de bør kvitte seg med PR-ratingen,

men at de bør vurdere om produktene faktisk

tilsvarer den ratingen de er blitt gitt.

DET kan jeg være enig i. Grunnen til ratingen er jo at vi har noe å sammenligne CPU'en med.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på pr-ratingen så er jo den helt feil... fks. XP3200 er jo tilsvarende en P4 2.6-2,8...

WHAT?

Kommer du her og påstår at en Intel P4 2.6 Ghz slår en XP3200+ ?

Vær så snill.. si at du kødder. :-?

xp 3200 = P4 3,06.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på pr-ratingen så er jo den helt feil... fks. XP3200 er jo tilsvarende en P4 2.6-2,8...

WHAT?

Kommer du her og påstår at en Intel P4 2.6 Ghz slår en XP3200+ ?

Vær så snill.. si at du kødder. :-?

Hey!! Toms Hardware sier deT§!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hihi :lol:

K7 vinner sine tester og P4 vinner sine.

Interessant 3-artikkelsserie hos theinquirer http://www.theinquirer.net/?article=9693 ang Intel og AMD benchmarking.

The AthlonXP performs much more competitively against the P4 when encoding DVD's with Xmpeg, but tends to lose dramatically in Flask, while the P4 renders POV-Ray's "Glasschess" much faster than the AthlonXP, but loses by a wide margin when rendering "Chess2". Although it'd be easy to conclude this is due to Intel's consistent improvement of the Pentium 4, an empirical examination of the evidence proves this is not the case. While Intel has, indeed, improved the P4 dramatically since its launch, AMD has also dramatically improved the Athlon. In fact, the two CPUs are currently running at nearly the same ratios they held when AMD first launched the AthlonXP. AMD has operated at 50% of the P4's bus for most of its life, so the current 400 MHz / 800 MHz gap, despite looking more significant than the 266 / 533 MHz gap, isn't. Both CPUs now sport 512K of cache and both are comparable thermally, so where's the Intel gain coming from?  

Lenke til kommentar

Cobra: jeg håper du mente det som en spøk.

Hvis ikke så burde du begynne å lese litt mer seriøse tester. Lønner seg ofte å sjekke hva slags utstyr de har brukt (platform, ram osv) og hvordan de har testet.

Det er lov til å tenke selv.

Lenke til kommentar
Men nå har det jo kommet rimelig klart frem at XP 3200+ sin PR-rating er ganske villedende...

Jeg sier ikke at de bør kvitte seg med PR-ratingen,

men at de bør vurdere om produktene faktisk

tilsvarer den ratingen de er blitt gitt.

PR ratingen var rimelig grei å forholde seg til så lenge AMD holdt seg til 133 mhz FSB og intel til 100 mhz (quad pumped). Da slo en AMD en tilsvarende Intel (ut i fra PR ratingen) i samtlige tester.

Det siste året har både AMD og Intel økt FSBen på sine prosessorer med hhv 50 % og 100 %. Klart det må skape en del hodebry for PR ratingen at Intel har økt sin FSB med 100 % samtidig som også har lansert HT. I tillegg er markedet blitt overøst av "ørten dusin" Intel chipsett siste året.

Tester viser at Intel og AMD er gode på hver sine områder. Men det er klart at når Intel tar igjen AMD på FPU intensive applikasjoner, vil de aller fleste reagere på AMDs PR-rating. Er selv enig i de som mener at XP3200+ burdet vært rated som XP3000+ og XP3000+ som XP2800+.

Det synes også at Intels 875 og 865 er tøff match for nForce2 plattformen. Men fra 865 og nedover er nForce2 plattformen generelt best i ytelse.

Et annet spørsmål er "hvilke programmer" bør inngå i PR-ratingen?

De programmer man bruker mest som office, internett og spill?

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt Intels P3 2.4GHZ med støtte for Pc800 :D (hyperthreading. Kan overklokkes til 3GHZ hyperthreading!

Hmm. En XP2500+ klokkes lett til XP3200+ og som kjent yter XP3200+ bedre enn 3,06 HT i de fleste benchmarks. På den annen side. Lavest spesifiserte prosessorer i en ny kjerne/arktitektur klokker vanligvis best. Så det er håp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...