Hotel Papa Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Heisann Fattern har spurt om jeg kan finne ut hva mulighetene for å få GPS til bimmern hans er. Vi var innom Bilia tidligere i dag, og de sier at han må ut med ca 4000kr for programvaren, som så gir kart over store deler av Europa. Men så tenkte jeg at det kanskje var mulig å få instalert no Garmin eller tilsvarende software i bilen. Noen som har erfaring med det? Eller vil den kun godta software fra BMW? Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Heisann Fattern har spurt om jeg kan finne ut hva mulighetene for å få GPS til bimmern hans er. Vi var innom Bilia tidligere i dag, og de sier at han må ut med ca 4000kr for programvaren, som så gir kart over store deler av Europa. Men så tenkte jeg at det kanskje var mulig å få instalert no Garmin eller tilsvarende software i bilen. Noen som har erfaring med det? Eller vil den kun godta software fra BMW? Softwaren er èn ting, men bilen mangler dvd-rom for kartplatene og den har heller ikke antenne som mottar gps-signaler som standard. Jeg regner med at dette mangler på deres bil og at den kun er levert med BMW Radio Business/Professional. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Neida, han kjøpte en modell med ganske mye ekstrautstyr. DVDrom er der, men hvordan vet man om den kan motta gps signaler? Bilen er importert fra Tyskland, en '07 modell. Om den kan motta det, kan man så bruke en annen software? Endret 21. desember 2009 av EvenruD Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Neida, han kjøpte en modell med ganske mye ekstrautstyr. DVDrom er der, men hvordan vet man om den kan motta gps signaler? Bilen er importert fra Tyskland, en '07 modell. Om den kan motta det, kan man så bruke en annen software? Dersom du har oppe startmenyen på iDrive og ser på valget du har dersom du trykker til høyre, står det der "Navigation" eller står det noe annet? Dersom den har DVD-rom skal den ha navigasjonsmulighet, så vidt meg bekjent er det kun det DVD-rommet brukes til på disse bilene. Er det en E60/61? Når det gjelder annen software vil vel det svaret være nei. BMW har sitt eget "OS" og jeg kan aldri tenke meg at noen annen SW enn produsentens egen vil fungere på den. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Det blir vel en E61 ettersom det er touring? Det står Navigation i menyen, valget til høyre såvidt jeg husker. Jaja, forstår jo BMW sånn sett. Tjener vel mest penger ved å ha det slik. Tror du det kan være penger å hente ved å kjøpe det i Sverige eller Tyskland? Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 21. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 Det blir vel en E61 ettersom det er touring? Det står Navigation i menyen, valget til høyre såvidt jeg husker. Jaja, forstår jo BMW sånn sett. Tjener vel mest penger ved å ha det slik. Tror du det kan være penger å hente ved å kjøpe det i Sverige eller Tyskland? E61 er touring ja. Hva slags motor er det i den? Siden man må kjøpe det gjennom forhandler tviler jeg på at det er mye å spare, selv om norske forhandlere ofte legger på litt ekstra på veiledende priser. Men det er bare å sjekke opp det. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Det er en 525iat, så rundt 218hk. Sinnsykt deilig å kjøre. Er nok ingen tvil om hva slags bil jeg skal ha, når jeg er ferdig med utdannelsen min Var forøvrig nede hos BMW forhandleren i dag og snakket litt med en selger. Han sa at den nye 2liter diesel motoren som kommer til neste år, visstnok skal være helt rå. Deilig lyd, lite utslipp og en del hester. BMW skal visst også hente ideer fra diesel motorene og bruke dem i bensin motorene, så de kan få ned utslippene og likevel holde effekten. Endret 21. desember 2009 av EvenruD Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 4000 var jo ikke akurat billig, men det er heller ikke billig med GPS-software til biler. Jeg har også tidligere hørt tilfeller hvor folk må betale mye mer enn dette bare for å oppdatere allerede kjøpte kart, så det er klart at bilprodusentene flår bilistene på det området. Det blir som om Microsoft skulle hindre at brukerne fikk installere andre program enn MS-program på maskinene de kjøpte, helt på jordet. Dersom det kunne blitt litt priskonkurranse ville det ikke vært noe særlig dyrere enn kartene til håndholdte GPSer. Han sa at den nye 2liter diesel motoren som kommer til neste år, visstnok skal være helt rå. Deilig lyd, lite utslipp og en del hester. Er det snakk om den 4-sylindrede dieselen med 163hk/360NM, eller noe annet? Et forbruk på 0,41 l/mil på 3-serie (320D) høres i utgangspunktet ganske bra ut for en bil på 1,5 tonn, og det er ikke langt i fra en Prius heller (3,9 l/mil, men da en slapp bensin + el-motor). Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Ja det var vel den han snakket om. Den var visst laget slik at den kunne konkurrere med Golf og biler i den klassen, bare ikke i utslipp men også prismessig. Mange NM er det i en prius a? 2? Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Dreiemomentet blir neppe så helt vanvittig dårlig, mtp at en elektromotor har samme moment over hele effektspekteret, selv om det ikke har en høy maksverdi. Angående selgeren: En test jeg leste av den kommende 320D, stod det at man i en blindtest neppe ville merket forskjellen mellom de to motorene (nåværende og kommende), selv om de har litt forskjellig effekt og påstått forskjell i lydnivå. Aner jeg litt off-topic? Er det OK når også trådstarter har forlatt trådens utgangspunkt? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Drit nå i det, har forsåvidt fått svar på det jeg lurte på Om man ser på wikipedia, står det følgende: 320d EUR 2007- 2.0 L 175 bhp (130 kW; 177 PS) 258 lb·ft (350 N·m) 320d EfficientDynamics Edition EUR 2010- 2.0 L 161 bhp (120 kW; 163 PS) 265 lb·ft (359 N·m) Det er jo ikke så fryktelig stor forskjell på de to bilene, så kan forstå at man ikke merker særlig forskjell. Det som er viktig for BMW her, er vel å få gode tall samtidig som de beholder effekten i bilene. Det er vel ikke uten grunn at de har Mini bilene? Edit: Hva er forskjellen på bhp og ps? Edit2: Fant ut at dagens modell har 153g/km i CO2 utslipp (?) mens 2010 modellen vil få 109g/km i følge denne siden. Link. Det er da ganske bra med tanke på at 2010 modellen får 14hk mindre og 9nm mer? Altså, det er jo ikke den største forandringen? Endret 27. desember 2009 av EvenruD Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Nei, forandringen er kun av akademisk interesse. Dessuten har norske modeller blitt solgt nedtrimmet, tror det er ca 165 hk. Dette pga HK-avgiften (forbannet være den HK-avgiften ) Kanksje nedtrimmer de også den nye ytterligere. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Prius: Elmotor: 67 hk, 400 nm Ikke værst... Bensinmotor: 76 hk, 111nm Kilde: http://www.toyotaprius.com.au/6/ Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Var forøvrig nede hos BMW forhandleren i dag og snakket litt med en selger. Han sa at den nye 2liter diesel motoren som kommer til neste år, visstnok skal være helt rå. Deilig lyd, lite utslipp og en del hester. Deilig lyd i en dieselmotor? Har de byttet ut dieselmotoren med en som går på bensin da? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Men hjelper det så mye når den kun har 67hk? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Var forøvrig nede hos BMW forhandleren i dag og snakket litt med en selger. Han sa at den nye 2liter diesel motoren som kommer til neste år, visstnok skal være helt rå. Deilig lyd, lite utslipp og en del hester. Deilig lyd i en dieselmotor? Har de byttet ut dieselmotoren med en som går på bensin da? Hehe nei, men de har visst blitt kvitt den "traktor" lyden som man hadde før? Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Var forøvrig nede hos BMW forhandleren i dag og snakket litt med en selger. Han sa at den nye 2liter diesel motoren som kommer til neste år, visstnok skal være helt rå. Deilig lyd, lite utslipp og en del hester. Deilig lyd i en dieselmotor? Har de byttet ut dieselmotoren med en som går på bensin da? Hehe nei, men de har visst blitt kvitt den "traktor" lyden som man hadde før? Jeg har per dags dato ikke hørt èn eneste dieselmotor som har det som kan kalles en fin lyd, og så lenge BMW-motoren er en selvtenner og har fire sylindre blir nok ikke lyden fin. Men denne 2-liters dieselmotoren er vel samme konstruksjon som den motoren BMW har i E9x og E60/E61 idag, uten vesentlige forbedringer eller endringer. Så jeg skjønner ikke helt hva den selgeren snakker om. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Ikke vet jeg, det var så han sa. Han mente selv han var en "bensin-mann", men at de nye motorene skulle få en litt bedre lyd. Kan jo være det var et dårlig salgstriks Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 Ikke vet jeg, det var så han sa. Han mente selv han var en "bensin-mann", men at de nye motorene skulle få en litt bedre lyd. Kan jo være det var et dårlig salgstriks Dersom man er en "bensinmann" skal man ikke bli imponert av en diesel uansett hvor bra den måtte være. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 27. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Den kommende motoren har blant annet 3. generasjons common rail, mens dagens modeller har 2. gen. Dette betyr kanskje noe for lyden, men jeg tviler på at forandringen blir markant. Men det bidrar nok til lavere forbruk. Dessuten, skal man kjøpe BMW for å få fin lyd, bør man hoppe over til en av rekkesekserne... Endret 27. desember 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå