Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltur i vinter - Anbefalt kjørerute

Monday1

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke om det er riktig kategori, men vi prøver oss. Vi tenker oss på en biltur i Norge(eventuelt Europa) som går ut på en 3-4 dager(med overnatting). Er det noen ruter som er fine å kjøre på selv i disse årstider? Hvordan er skryteruta til vegvesenet nå om vinteren? Eventuelt andre ruter man kan kjøre, kanskje kombinere med skikjøring eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er nok mest fornuftig med pause hver 2-4 timer for å gå på do og spise. Det burde vel passe med 3-4 dager. Eller så kan du gjøre som meg; begynne å kjøre kl. 8 om morgenen og komme fram til midnatt :)

Tilbake til selve turen. Man får se utrolig fin natur på veien. Namsskogan nord for Trondheim er helt øde og vakker. Det er vanligvis masse snø og god temperatur der. Så det blir nok av julestemning på veien. Liker du å kjøre bil får du oppleve fine svingete veier. Lenger oppe er Vefsn (Mosjøen) med de bratte fjellene som stuper rett i havet. Så kommer timesvis med svingete veier mot Saltfjellet. Og den siste stykket mot Bodø får du fjell på høyre side og stup på venstre =)

Lenke til kommentar

Blir feil svar på spørsmålet, men hvorfor ikke ta en togtur i steden? Oslo-Trondheim-Bodø med overnatting i Bodø og retur. Finnes ingen bedre måte å oppleve Norge på i løpet av 3-4 dager. Man kan også hoppe av underveis om man ønsker det.

Komfortabel sovevogn om natten, kafeteria og restaurant om bord, all verdens utsikt på dagtid og ikke dyrt heller :-)

Lenke til kommentar
Blir feil svar på spørsmålet, men hvorfor ikke ta en togtur i steden? Oslo-Trondheim-Bodø med overnatting i Bodø og retur. Finnes ingen bedre måte å oppleve Norge på i løpet av 3-4 dager. Man kan også hoppe av underveis om man ønsker det.

Komfortabel sovevogn om natten, kafeteria og restaurant om bord, all verdens utsikt på dagtid og ikke dyrt heller :-)

Har tatt litt tog i mitt liv... og det har jeg bare en ting å si til:

TOG ER IKKE KULT!

Miljøvennlig og kanskje billigere ja... direkte komfortabelt...nei.

Den reklamen på tv hvor man ser idylliske lykkelige smådyr langs ruten, samt troll og fe og det som skulle være er jo rett og slett kraftig missvisende.

Utenfor togvinduene kan vel utsikten til tider være grei... men på innsiden av toget kan man være riktig uheldig og få spolert ferien før man har begynt den.

Gitarspillende orginaler... småbarn som hyler, vakumdassen hører man stadig gjennom veggen, restaurantvogn finnes slett ikke på alle ruter, toget er ofte forsinket og plutselig så må du stå rolig over lenger tid. Ofte blir Ingen beskjed gitt.

Kjører man bil, så sitter man godt. Ungene som evt. hyler er dine egne og disse hadde jo evt. hylt uansett. Man kan stoppe nøyaktig hvor man vil, Ingen vakumdass, man smører med seg matpakke, evt. tar med seg turproviant så man slipper å kjøpe dette i dyre togvogner. Bilen stopper svært sjeldent for å vente på bedre tider. Heller ingen gitarspillende bakfulle utlendinger som sitter og plager deg med halvdårligr sanger.

Det finnes etter min mening KUN to argumenter for å ta tog:

1. Det er miljøvennlig.

2. Muligens litt rimeligere (hvis man drar alene)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

1. Det er miljøvennlig.

3. Relativt mye mindre sjanse for å kræsje?

4. Du kan lese/se på film mens du reiser i 130 km/t over Dovre, uten å risikere bot?

Endret av spindle
Lenke til kommentar

1. Det er miljøvennlig.

3. Relativt mye mindre sjanse for å kræsje?

4. Du kan lese/se på film mens du reiser i 130 km/t over Dovre, uten å risikere bot?

Statistikkene rundt krasjer har jeg ikke lest... men det er nå ikke helt trygt og ta tog heller.. så den er jeg ikke helt sikker på...

Se film?

På laptopen eller evt. Ipod? 130km/t?

Er vel svært sjelden toger er oppe i slike hastigheter. Regner man snitthastigheten fra når toget SKULLE gå og når det faktisk ER fremme, så blir nok neppe snitthastigheten 130km/t.

Det blir den ikke med bil heller... men føler meg uansett tryggere i en bil. Har vel noe med at man kan påvirke situasjonen i stor grad selv, uten å måtte sitte hjelpeløs.

Er vel en grunn til at mange feks. har flyskrekk, men svært få eller ingen har "bilskrekk"

Personlig liker jeg å kjøre bil, og for meg er bilferier skikkelig koselig.

Jeg liker også å ta bilder... Har du prøvd dette ut fra ett togvindu? Ikke bra... hehe

Ifg. NSB sine sider, så bruker toget mellom 7-8 timer fra Fredrikstad jernbanestasjon til Åndalsnes. Dette er en tur jeg ofte har med bil, og denne turen går like kjapt hvis ikke kjappere med bil.

På 7-8 timer, så er jeg i Molde sentrum, noe som ligger ca. 10 mil lenger vest enn Åndalsnes.

835 kroner koster denne togbilletten (en vei) det skulle bli 1670 tur/retur...

Vil ikke akkurat si at dette er billig.

Man bruker vel ca. 40 liter drivstoff på denne turen som koster rundt 400,-. Legger man til litt for slitasje og andre ting, så tror jeg nok kanskje toget blir taperen også økonomisk.

Da har jeg forøvrig ikke tatt med bussbilletten fra der jeg bor til togstasjonen i Fredrikstad, samt bussbilleten fra Åndalsnes til Molde. Sleng på 200,- til der tenker jeg.

Ut og inn på buss med bagasje.. vente i kulden... uff og uff

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Jeg er enig med BjerkneZ. Tog er gørr kjedelig. Jeg elsker å kjøre bil. Det holder meg okkupert så jeg ikke kjeder meg. Forresten blir jeg bare kvalm av å se på film eller lese.

Men for all del, bil er DYRT! Regn i alle fall 2-3 kr/km med bil. Da blir tog både billigere, mer miljøvennlig og sikrere. Kjører man når det er lite trafikk minker faren for uhell da.

Lenke til kommentar

Seriøst, tog er skikkelig ille.

Har tatt det et par ganger, og det var helt jævlig. Aldri mer, unntatt i en nødstilfelle.

Ekspressbuss Trondheim-Oslo var derimot ikke så aller verst, utrolig god komfort i de nye bussene! (ja, dem er bedre enn NSB vognene som ble laget før krigen).

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Koselig å sitte å spise en hard baguett med ost og skinke til 40,- mens man hører vakumspyleren fra dassen slurpe i seg avføring...

Ja.... Tog er ILLE!

Fly er jo greit... hvis man ikke har planer om å oppleve selve turen, men vil bare komme seg frem. Men dette også tar mye tid. Ikke selve flytiden, men man må regne tiden fra man drar hjemmefra til man faktisk er fremme.

Fra jeg drar hjemmefra til jeg er hos mine besteforeldre i Molde tar det 7 timer hvis jeg tar fly. nesten den samme tiden hele turen tar med bil. Men man får altså ikke noe som helst med seg på veien.

Lenke til kommentar

Åja, du kommer nordfra.

Da må du betale når du skal inn i Oslo også, ja. Du behøver ikke å betale i Bærum-bomstasjonen før du kommer innover igjen.

Sjansene for å bli stoppet med piggdekk i Oslo er forsvinnende liten. Så hvis du kun skal kjøre gjennom, så får du selv vurdere om du er villig til å ta risikoen (som er liten).

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...