toazty Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 har et par flasker av sorte Faustino I i hylla, en -94 , og 3 stk av -96 årgangen, men jeg leste at de har en lagringstid på 10-12 år, så de burde kanskje blitt konsumert innen kort tid. de er heller ikke lagret optimalt. men det jeg lurer på er hvor det er mulig å få kjøpt nyere årganger av denne vinen. på polet selger de bare -96/-98 , er det slik at de ikke blir lagt ut på salg før 10 - 12 år etter de er blitt lagt på fat? for hvis lagringstiden er på 10-12 år så bør de bli konsumert innen et par år iallefall etter kjøp på polet. eller står dem seg 20-30 år ved optimal lagring? Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Du får ikke kjøpt nyere årganger av denne vinen grunnet at de fatlagres i så og så lenge før de leveres ut. Både 94- og 96 årgangene var bra årganger men de bør drikkes kjapt, og det er fare for at de kan være ødelagt. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 men de lagres bare noen år på fat , og så på flaske igjen noen år, men ut ifra det jeg har lest burde -02 årgangene være tilgjengelig... men har gått til innkjøp av vinskap som holder riktig temp. hvor lenge kan jeg da holde på dem? men sitter litt forundret nå, for utifra det jeg har lest og saumfart vinmonopolet så er de vinene som selges der drikkeklare og vel så det, så utifra hva vinprodusentene oppgir så bør dem drikkes ganske kjap, så d er det en risiko ved å lagre noen som helst vin som selges på polet.. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jobber på vinmonopolet selv ved siden av studiene. Den vi har inne nå er i alle fall en -98. Snakket litt med en kollega i dag og -98 bør ikke spares så alt for lenge den heller. Grunnen til at vi ikke har senere versjoner er i hovedsak at produsenten holder litt lenger på dem enn det de oppgir på sine nettsider samt at de gjerne vil få ut alt de har lagret av en årgang før de går løs på en ny en. Skal ikke si noe sikkert men tror at 2000 årgangen er mulig å få tak i nå. Ville ikke spart 1998 årgangen så mye mer enn 1, kanskje 2 år lenger, men da strekker du det og det er mulig den blir dårlig. (Dette er ved optimal lagring) 2000 versjonen holder nok i 3-4 år, 5 hvis du strekker det litt. (Ved optimal lagring) -94 årgangen du har tror jeg er blitt dårlig, -96 årgangen er nok på grensen den også, spesielt med tanke på at den ikke er lagret optimalt. Med optimal lagring er det som er kanskje viktigst at temperaturen ikke fluksuerer, men holder seg konstant. Men det er viktig at det ikke blir for varmt, mellom 10 og 16 grader er vel ideelt. Faustino I er riktig nok en bra vin, men den er ikke svindyr (rett under 200 kr). Vi har en del litt dyrere viner kan lagres litt lenger dersom du ønsker det. Vet at vi har i alle fall en amarone inne (til nærmere 400 kroner om jeg ikke husker feil) som jeg mener kan/bør ligge en stund. Håper dette hjalp litt Lykke til! Endret 30. desember 2009 av Kandalf Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 takker for svar.. da blir det polet i morgen, se om de har -98 årgangen av faustino å handle inn et par av den. åsså får jeg åpne -94 årgangen jeg har litt tidlig på kvelden slik at jeg kjenner om det er blitt dårlig eller ikke. faustino er ikke noe dyr og svært eksklusiv vin men passer min gane perfekt problemet er at vinen jeg har liggende nå har ligget på kjøkkenet , 23+grader konstant , har ikke noe kjeller. håper den ikke er dårlig Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Er nok stengt i morgen du, så får drøye den til lørdag Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 faaaan, stemmer.. da blir de en gledelig aften med faustino hvis den er god, eller en forferdelig aften med Vikingfjord-blackout-fylleangst Lenke til kommentar
Palme Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Nyttig informasjon. Da blir det nok til at jeg popper min -96 i kveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå