Zhu_Shugui Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Hei, har nå tre ganger på én uke opplevd at min HP Pavilion dv9312eu plutselig "fryser"/"klikker" og må kaldstartes. Skjermen blir fyllt av et merkelig mønster (bilde 1, bilde 2), og hvis jeg spiller musikk med maskinen blir dette bare en kort hakkelyd som gjentas hele tiden. Maskinen er nå to og et halvt år -- kan det være støv og skitt som er forklaringen? Hva kan jeg i så fall gjøre med dette selv? Har også det relativt utbredte problemet med at maskinen slett ikke er "bærbar", for da jeg har hatt batteriet koblet til strømnettet så å si hele tiden er batteriets kapasitet svært lav (~ 20 min.). Windows anbefaler at jeg bytter batteriet ("There is a problem with your battery so your computer might shut down suddenly"). Noen som har erfaring med dette frysproblemet, skjønner hva det skyldes eller har et tips på lager? Takk! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Støv og skitt kan absolutt være forklaringen og er i hvertfall en enkel sak å utbedre, så får du testet videre dersom det ikke skulle hjelpe. Skru opp maskinen, blås rent med munnen eller trykkluft på boks (CRC Dust-Off, 199,- på Clas Ohlson) og skru sammen igjen. Ikke bruk støvsuger eller kompressor, begge er i kraftigste laget og kan fysisk skade komponenter, i tillegg til at en støvsuger er en kilde til statisk elektrisitet som kan ødelegge elektronikken på ett blunk, mens lufta fra kompressoren inneholder oljepartikler som legger seg på innmaten og blir til ei salig smørje når det over tid blander seg med nytt støv inni der. Dersom batteriet er to år gammelt, kan det godt hende at det har utlevd sitt jordiske liv. Levetiden på batteriene varierer veldig og påvirkes en del av hvordan det brukes, det første batteriet i min bærbare holdt bare ett år, mens batteri nummer to fortsatt gir over 3 timer batteritid og er snart fire år gammelt (maskinen fyller fem år i januar). Om du synes det er viktig å kunne bruke maskinen bærbart må du nok belage deg på å kjøpe nytt batteri. Og ett siste tips samt litt språkpirk , kaldstart i elektronikksammenheng betyr å slette alt innhold som kan slettes, og så legge inn dette på nytt (jeg regner med du ikke har gjort dette tre ganger siste uke bare for å få i gang maskinen? ). I dette tilfelle vil jo det si å formatere harddisken og legge inn Windows på nytt, og dersom det ikke hjelper (eller ikke hjelper nok) å rense for støv og skitt ville det vært ett hett tips å prøve... Lenke til kommentar
Zhu_Shugui Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 kaldstart i elektronikksammenheng betyr å slette alt innhold som kan slettes, og så legge inn dette på nytt (jeg regner med du ikke har gjort dette tre ganger siste uke bare for å få i gang maskinen? ). I dette tilfelle vil jo det si å formatere harddisken og legge inn Windows på nytt, og dersom det ikke hjelper (eller ikke hjelper nok) å rense for støv og skitt ville det vært ett hett tips å prøve... Haha, nei det har jeg jo ikke gjort ... Da lærte man noe nytt i dag også Mange takk for rådene! Satser på en runde med trykkluft, og så får vi se hvor dyrt det blir å eventuelt bytte batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå