Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1.8T 2003-modell, feil å se etter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann

 

Skal se på en brukt Audi A4 1.8T 2003-modell imorgen. Bilen har gått 123000, og har multitronic girkasse.

Er det noen spesielle ting man må se etter på denne modellen/årsmodellen? Noen typiske Audi-feil som dukker opp?

Andre ting man må sjekke?

 

Mvh Morten

 

 

Stort sett gode biler, litt kluss med girkasse, se etter kolisjonsskader, andre lakk skader, ellers har audi laget gode biler av den modellen der, kor vidt du skal pirke på ting er helt avhengig av pris, men du burde også høre etter ulyder i motor etc.

Lenke til kommentar
Girkassen er veldig svak på den modellen der. Ville nok ikke valgt MLT da havari er nesten garantert (dessverre).

Har du sett om du finner en med 1.8T quattro? Vesentlig bedre bil å kjøre da man slipper den forferdelige spinningen som FWD gir.

 

+1 på girkassen. Gå for manuell, eller vanlig tiptronic om du må ha automat.

 

 

Hvis man har forferdelig spinning så er det to triks som hjelper:

1. Ikke kjøp nan kang ling long king kong dekk...

2. Løft på høyrefoten!

Lenke til kommentar
Hvis man har forferdelig spinning er det 1 ting som hjelper: quattro.

Quattro er en veldig fin ting, og jeg hadde bestillt med dette selv på min Audi. Men når valget sto mellom forholdsvis stor motor og Quattro så valgte jeg motor. Det er svært svært sjelden jeg har hatt bruk for trekk på fire hjul og den eneste gangen jeg kunne trenkt dette var fir ca. fire år siden, når jeg kjørte i ei grøft med mye snø.

 

Jeg har dog kjørt en del 4WD-biler og kan vel med hånden på hjertet si at jeg ikke har spesielt bruk for det i mitt tillfelle. Hadde jeg fått bilen jeg har bestillt med Quattro og samme motor, hadde jeg nok valgt Quattro. Men sannheten er nok at dette hadde blitt litt overflødig for min del. Jeg er mye mer innteresert i motor fremfor 4WD hvis jeg får ett ultimatum rent økonomnisk.

For å få en Quattro så måtte jeg ut med 120.000,- til, siden jeg da også måtte opp en motorstørrelse. Nemmelig til 2.0TFSI 211HK'er eller 2.7TDI V6 190HK'er.

 

Sån helt personlig, ville jeg hatt Quattro kun for en ting:

Nemmelig akksellerasjon på glatta.

 

Hadde jeg brydd meg døyten om motor, så hadde det blitt en 2.0TDI 143HK'er med quattro. Men når jeg kjørte denne bilen, så var dette en ganske bra nedtur ifg. hva jeg var vant til rent motormessig. Bilen gikk ikke dårlig... men langt fra noen racer heller. Ikke for at Touranen jeg har er noen racer... men det var vesentlig bedre drag i denne enn 143HK'eren. Noe som jo er ganske logisk, med tanke på effekten.

 

Så, joda... ja takk, begge deler til meg også... men ett sted går grensen rent økonomisk, og når en A4 nærmer seg 600 lapper med litt utstyr, så får man fort angsthikke. I den prisklassen begynner det virkelig og dukke opp mye annet fint også.

 

Ipraksis så klarer vel 80% av befolkningen seg utmerket uten Quattro, men skal innrømme at det er litt "kult" og ha, samt at det kanskje gir deg en falsk trygghet enkelte ganger...

 

Mulig det blir Quattro på meg neste gang, men da blir det evt. også en større motor.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en audi a4 1.8T Quattro 03 mod i September.

Bilen hadde rullet 124.000km da. har bytta 3 coiler på bilen :/ er visst en svakhet på den modellen.

Var vist også en svakhet med vindusviskermekanismen ble jeg fortalt på et audi/vw verksted.

Utrolig morsom bil hvertfall, men ganske høy forsikring på en 19 åring :(

 

Skal nevnes at jeg har manuell giring og at den er chippet til 210 hk xD

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en audi a4 1.8T Quattro 03 mod i September.

Bilen hadde rullet 124.000km da. har bytta 3 coiler på bilen :/ er visst en svakhet på den modellen.

Var vist også en svakhet med vindusviskermekanismen ble jeg fortalt på et audi/vw verksted.

Utrolig morsom bil hvertfall, men ganske høy forsikring på en 19 åring :(

 

Skal nevnes at jeg har manuell giring og at den er chippet til 210 hk xD

 

Gratulerer, det er en herlig bil å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...