Gå til innhold

Beskytte mot lyn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelt fortalt :

Dersom det blir en spenning på strømnettet, over merkespenningen vernet er bygget for.

Så vil det begynne å lede til jord, for å hindre at overspenningen kommer inn i boligen.

Men når du ikke vet dette, så er du neppe elektrofagmann.

Eller det kan være du mangler erfaringen for å kunne gjøre jobben sikkert.

Og har da ingenting i et sikringsskap å gjøre.

Det er farlig å jobbe i sikringsskaper. En feil kan koste deg livet.

Og gjør du en feil, og huset brenner ned.

Og det ikke finnes en samsvarserklæring på jobben fra godkjent firma.

Vel, da må du skaffe ny bolig uten bistand av forsikringsselskapet...

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Som sagt over her så er overspenningsvern noe som skal kobles på fasene rett etter hovedsikring.

De vil lede overspenninger til jord og på denne måten beskytte elinstallasjonen mot overspenning.

Slik overspenningsvern fungerer og blir satt opp i dag er du ikke idiotsikre for når et overspenningsværn ryker får man i beste fall en alarm om det er montert værm som har dette, i værste fall er det bare en indikator på værnet som sier fra når det er gått.

Og all den tid værnet er gått står man der uten beskyttelse.

Jeg har derfor en ide om dette jeg vil teste ut når jeg får somlet meg til å bygge om skapet mitt, der det skal benyttes værn med utgangssignal.

Dette signalet skal slå av en kontaktor forran hele installasjonen dersom ett eller flere værn ryker.

På denne måten er man beskyttet mot første, andre, tredje og fjerde lynedslaget ettersom man er frakoblet etter første.

Lynnedslag tar overspenningsværn for de som måtte lure på det.

Nå er det bare å spankulere ut i sikringsskapet og slå på strømmen igjen etter tordenværet med en manuell bryter men man er da ubeskyttet mot overspenning inntil værnene er byttet.

Dette har jeg som sagt lyst å teste ut selv så det er ingen kunder som vil bli skadelidende av mine eksperimenter.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det var virkemåten jeg lurte på.

Jeg bor i et utsatt område, og ville følt meg tryggere om lynværnet hadde koplet ut strømmen, og ikke bare avledet overspenningen. Du nevner jo noe interessant Perpyro, nemlig at værnet bør varsle tydligere at det har virket.

Dessuten at strømmen burde brytes med en kontaktor.

For etter en overspenningsavledning står jo anlegget ubeskyttet.

Lenke til kommentar

@SirAmp

Har tengt på den og da har man valget enten å la bryteren for overstyring være påslått når man er bortreist eller man oftere innholdet i fryseren og annet som kan ta skade av å bli strømløst over lengere tid.

Men det gjelder å huske på dette.

Men som du sier å ha kontaktoren kun på kritiske kurser er heller ingen dum ide.

Lenke til kommentar

Hva med en tidsforsinkelse på kontaktoren. At den slår ut når overspenning oppstår, ligger ute en bestemt tid, for så å slå inn igjen.

Det er jo det jeg gjør når jeg er hjemme og tordenværet kommer. Slår av hovedbryteren. Når været er over, la oss si etter en time slår jeg det på igjen.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig for med kontaktor som styrer det hele må man nødvendigvis ha minst en kurs forran kontaktoren til styringen av den, men vær obs jo mere elektronikk du plasserer forran jo større er sjansen for at det ikke fungerer dersom det har forekommet større overspenninger etter at værnene har blåst.

Lenke til kommentar

Må man ikke ha grov og mellomvern i tillegg til finværn for å få full effekt?.

Finværn er skal vel så vidt jeg har forstått monteres så nært forbrukeren den skal beskytte som mulig for best effekt.

@Agrophel: Var det bare overspenningsværnet og samleskinna som ble svidd?. Eller er det normalt at resten av utstyret får seg en trykk?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...