Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Åpne porter i Samsung 4g modem (Netcoms 4g nett)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som har noen anelse om det er et web grensesnitt eller om jeg kan bruke telnet eller liknende for å åpne porter i denne typen modem?

 

Hastigheten er helt rå (80Mbps/10Mbps), men så lenge jeg ikke kan åpne porter kan det ikke brukes til bittorrent f.eks.

 

Håper noen har noen tips :)

 

EDIT: Virker som jeg har en public IP (89.9.xxx.x), så trodde det bare skulle være å åpne porter i software firewallen, men det hjelper ikke.

 

Leste også noe om at man måtte sette APN til vpn.netcom.no, men finner ingen setting for endring av APN.

Endret av havardbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge Netcom teknisk support har 4G tilgangspunkt internet.netcom.no, og det går ikke an å forandre på det.

 

Det er heldigvis 30 dagers angrerett på 4G greiene, så det går nok i retur. Gøy å ha prøvd det, men uten mulighet for åpne porter ser jeg ikke det helt store behovet for min egen del.

Lenke til kommentar

Ser dette temaet er satt som "løst" - det er det vel knapt - en ting er å stenge porter for å beskytte uvitende brukere - en annen ting er å sperre alt og ikke kunne åpne noe som helst - dette skal jo være et alternativ til ADSL, Kabelmodem og fiber, og med en så restriktiv filteringspolitikk så skremmer de jo bort brukerne?

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg ikke Bittorrent i særlig grad, ei heller på fastlinje, og er enig i at det vil drepe NetCom 4G ganske kjapt.

 

Men man kunne vel forvente å kunne bruke en enkel FTP-klient via ICS kanskje?

 

Trodde det først var ICS som var problemet, men det fungerer knirkefritt via andre aksessformer, også "3G" med et APN som gir full tilgang.

 

Med de muligheter for "intelligent firewalling" som finnes i dag bør det være fullt mulig for NetCom å strupe bruk av BT uten å ramme uskyldige FTP-klienter.

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg ikke Bittorrent i særlig grad, ei heller på fastlinje, og er enig i at det vil drepe NetCom 4G ganske kjapt.

 

Men man kunne vel forvente å kunne bruke en enkel FTP-klient via ICS kanskje?

 

Trodde det først var ICS som var problemet, men det fungerer knirkefritt via andre aksessformer, også "3G" med et APN som gir full tilgang.

 

Med de muligheter for "intelligent firewalling" som finnes i dag bør det være fullt mulig for NetCom å strupe bruk av BT uten å ramme uskyldige FTP-klienter.

 

Helt enig her, tjenester som benyttes i bedriftsmarkedet og til dels i privatmarkedet annet enn leaching og "ulovlig" nedlastning (Alt ettersom) syns jeg skal være tilgjengelig.

Ser for meg det mobilebredbåndsnettet mellom Bergen og Stavanger (Båt) der jeg kan feks streame en fotballkamp.

Pr i dag er største delen dekket av 3G og Edge, men skulle ønske det var 3g hele veien (Netcom).

Lenke til kommentar
Etter NetCom gjorde noen endringer i oppsettet fungerer endelig FTP som det skal i hvert fall (puh) :!:

 

Hehe, høres knall ut!

Ellers, spent på responstiden over tid er denne stabil?

Konfigureringen ble det gjort i modemet du benytter eller i nettet til Netcom?

 

Foreløpig har jeg ikke målt noe særlig over tid - har gjort for mange endringer til at det har vært noen vits - men tenkte å bruke PRTG e.l. for å se på det snart.

 

Forsto at konfigurasjonsendringen ble gjort sentralt.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Forsto at konfigurasjonsendringen ble gjort sentralt.

 

Hei

 

Hva bad du NetCom gjøre for å få rutet deg utenom den sentrale firewallen?

På mitt 3G modem kommer jeg utenom firewallen om jeg bruker APNet vpn.netcom.no. Har testet 'vpn.netcom.no', 'netcom' og 'internet.netcom.no' i mitt 4G modem uten hell.

Lenke til kommentar

Forsto at konfigurasjonsendringen ble gjort sentralt.

 

Hei

 

Hva bad du NetCom gjøre for å få rutet deg utenom den sentrale firewallen?

På mitt 3G modem kommer jeg utenom firewallen om jeg bruker APNet vpn.netcom.no. Har testet 'vpn.netcom.no', 'netcom' og 'internet.netcom.no' i mitt 4G modem uten hell.

 

Hei,

 

Jeg tror nok ikke de har gjort noen spesialtilpasninger for meg alene, heller gjort noen endringer i konfig sentralt. Mitt problem var jo at FTP-klienten min ikke fungerte, og det var en drøy feil IMHO.

 

Når det gjelder skifte at APN var jo historien fra Netcom at det første 4G-modemet ikke kunne brukes med andre APN enn internet.netcom.no.

 

Hvordan det er med den nye modellen vet jeg ikke enda, her får jeg endret APN i konfig, men det ser ikke ut til å ha noen effekt på hva som tillates av trafikk og ikke.

 

Hva er det du spesifikt har problemer med?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Forsto at konfigurasjonsendringen ble gjort sentralt.

 

Hei

 

Hva bad du NetCom gjøre for å få rutet deg utenom den sentrale firewallen?

På mitt 3G modem kommer jeg utenom firewallen om jeg bruker APNet vpn.netcom.no. Har testet 'vpn.netcom.no', 'netcom' og 'internet.netcom.no' i mitt 4G modem uten hell.

 

Hei,

 

Jeg tror nok ikke de har gjort noen spesialtilpasninger for meg alene, heller gjort noen endringer i konfig sentralt. Mitt problem var jo at FTP-klienten min ikke fungerte, og det var en drøy feil IMHO.

 

Når det gjelder skifte at APN var jo historien fra Netcom at det første 4G-modemet ikke kunne brukes med andre APN enn internet.netcom.no.

 

Hvordan det er med den nye modellen vet jeg ikke enda, her får jeg endret APN i konfig, men det ser ikke ut til å ha noen effekt på hva som tillates av trafikk og ikke.

 

Hva er det du spesifikt har problemer med?

 

Mitt problem er at jeg ikke får logget på servere som krever eksempelvis ident. Samt at jeg ikke får logget meg inn på min pc via ssh.

 

Grunn: Innkomende requests er sperret.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

post-65461-0-61572700-1401742124_thumb.png

 

hadde samme problem som TS, fikk ikke åpnet porter fra 4g router etter litt googeling fant jeg ut at vpn.netcom.no skulle fungere brukte chess som bruker +p så jeg lagde en egen apn profil med den infoen og volla det fungerte faktisk =)

 

håpløst at de faktisk NAT-er mobilt internett.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...