knegg Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Hei Eigentleg burda eg klart å sette opp ein stasjonære pc sjøl, men grunnen til eg laga tråd eg pga at eg er uttdatert med kva hovudkort og skjermkort som vil fungere best atm. Lillebroren min er so heldige å få sponsa 4000,- til ein pc til jul, han betala resten. (yes, I know. han får ikkje pc'n til den 24.) On Topic: Velge eg I7 eller i5 prossesor? Eg vil helst sjå eit ATI skjermkort inni maskina men for all del, nvidia fungera og. Finst her alleride eit oppsett i dinne prisklassen eg kan kjike på? Skal bruka W7 x64 bit Endret 21. desember 2009 av knegg Lenke til kommentar
areah Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 her er et bra utgangspunkt som bare mangler harddisk dvd-brenner og kabinett. i en gaming rigg velger du skjermkortet først og deretter komponenter som er kraftige nok til å ikke bli flaskehals. derfor er amd bedre enn intel i mellomsjiktet og gir mer for pengene. vist du velger billig kabinett kan du kanskje slenge på et hd5870 link som er noe av det råeste på markedet, men finnes ikke på lager før etter nyttår. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er ingen forskjell mellom i5-750 og Amd 965 når det gjelder gaming. Alt.1 Hovedkort https://prisguiden.no/produkt/111378 Pris: 1391.- Prosessor https://prisguiden.no/produkt/112201 Pris: 1495.- Totalt ca: 2886.- Alt.2 https://prisguiden.no/produkt/114886 Pris: 1050.- På dette hovedkortet får man også med USB 3.0 Prosessor https://prisguiden.no/produkt/112939 Pris: 1439.- Totalt ca: 2489.- Jeg er ikke enig i at man kommer bedre ut med AMD enn med Intel, og jeg har tilgode å lese tester hvor AMD er bedre enn Intel for spilling. Prismessig er de nokså like også. Begge alternativene er bra valg(min personlige mening). Skjermkort: Enten ATI 5850 eller ATI 5870. https://prisguiden.no/kategorier/skjermkort Lenke til kommentar
knegg Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Vanskeligt å velge butikka her, mykje som ikkje er på lager trur eg må bestille frå fleire nettkjeda. går for I5 trur eg då, og eit 5870 kort Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Det blir litt feil når du velger et high-end AMD hovedkort basert på 790FX brikkesettet (som kan kjøre CF i x16), mot et mainstream P55 kort med bare mulighet ti CF i x8. Gigabyte GA-MA790XT-UD4P til under 900 kr er med unntak av USB 3.0 identisk i funksjonalitet med det P55 kortet du linker til. Faktisk så gir AMD Phenom II X4 965 BE litt bedre ytelse i spill enn i5 750 og i7 920 når det gjelder flertallet av spill når man bruker "gamers setting". Vi snakker ikke om de store forskjellene, men en 2 - 6 fps. Dette gjelder primært når man har kombo med HD 5850/HD 5870. Men tilsvarende forskjeller er også funnet i tester med nVidia skjermkort - dog avviker de noe. Tester finner du hos, BenchMark Reviews, Legion Hardware og 3DGuru Men når det gjelder et oppsett med HD 5870 så trenger man ikke X4 965 BE for å drive dette oppsettet. Her holder det klart med f.eks 955 BE eller 945. Og da snakker vi om en pris på 2 000 til 2 100 kr for et oppsett funksjonalitets-/ytelsesmessig i tråd med et i5 oppsett. PS! Personlig ville jeg i dag etter alt som er kjent vedrørende Intel sin oppførsel i markedet konsekvent kjøpt AMD der disse har akseptabel ytelse. Slik sikrer man også at man får rimelige produkter i framtida. I og med at AMD har samme ytelse eller bedre i spill, så er det ingen grunner for å kjøpe noe annet. Kjøper man AMD med AM3 hovedkort, vil med betydelig sannsynlighet neste CPU-serie fra AMD (Bulldoser) fungere (dvs oppgradering til 6, 8 og 12 kjerne) Endret 21. desember 2009 av Bolson Lenke til kommentar
knegg Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 haha, det er greit du, men eg må nesten bestille idag/ikveld. so viss de har eit gamer oppsett er det berre å legge det framm her. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Vil bare legge til at gigabyte har hovedkort for AM3 med usb 3.0 og sata 6. 770 chipset 790x chipset 8x8 pcie 790fx 16x16 pcie Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det blir litt feil når du velger et high-end AMD hovedkort basert på 790FX brikkesettet (som kan kjøre CF i x16), mot et mainstream P55 kort med bare mulighet ti CF i x8. Gigabyte GA-MA790XT-UD4P til under 900 kr er med unntak av USB 3.0 identisk i funksjonalitet med det P55 kortet du linker til. Faktisk så gir AMD Phenom II X4 965 BE litt bedre ytelse i spill enn i5 750 og i7 920 når det gjelder flertallet av spill når man bruker "gamers setting". Vi snakker ikke om de store forskjellene, men en 2 - 6 fps. Dette gjelder primært når man har kombo med HD 5850/HD 5870. Men tilsvarende forskjeller er også funnet i tester med nVidia skjermkort - dog avviker de noe. Tester finner du hos, BenchMark Reviews, Legion Hardware og 3DGuru Men når det gjelder et oppsett med HD 5870 så trenger man ikke X4 965 BE for å drive dette oppsettet. Her holder det klart med f.eks 955 BE eller 945. Og da snakker vi om en pris på 2 000 til 2 100 kr for et oppsett funksjonalitets-/ytelsesmessig i tråd med et i5 oppsett. PS! Personlig ville jeg i dag etter alt som er kjent vedrørende Intel sin oppførsel i markedet konsekvent kjøpt AMD der disse har akseptabel ytelse. Slik sikrer man også at man får rimelige produkter i framtida. I og med at AMD har samme ytelse eller bedre i spill, så er det ingen grunner for å kjøpe noe annet. Kjøper man AMD med AM3 hovedkort, vil med betydelig sannsynlighet neste CPU-serie fra AMD (Bulldoser) fungere (dvs oppgradering til 6, 8 og 12 kjerne) Jeg regnet med at den kom, at noen ville kritisere sammenligningen. Men faktisk så er Gigabyte kortet veldig bra, god til overklokking. Tviler på at man ser noen ytelses forskjell av betydning. De testene jeg har lest, så får AMD 1-2/3 fps mer, ellers så kan man ikke skille prosessorene. Jeg kjøper ikke påstanden om at AMD er bedre for spill, men det er nå min mening. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 I og for seg så er det egentlig minimale forskjeller på det meste mellom phenom II og i5-750, og i7-920, er stort sett kun i benchmarks forskjellene kan sees. Men på noen områder er phenom hakke vasser, gaming er en av dem, på videoencoding er i5 hakke vassere. Det nytter vel lite her å forklare hva monopoltilstander og skitne triks er. Nå er ikke dette tråden for en slik diskusjon egentlig, og skal straks komme tilbake med et godt AMD oppsett for kr maks 9000,- inkludert frakt. Her er hva en liten del om hva Intel har drevet med, blant annet triking av benchmarks er en av Intels "sterke" sider. 1. Intel rewarded OEMs to not use AMD’s processors through various means, such as volume discounts, withholding advertising & R&D money, and threatening OEMs with a low-priority during CPU shortages. 2. Intel reworked their compiler to put AMD CPUs at a disadvantage. For a time Intel’s compiler would not enable SSE/SSE2 codepaths on non-Intel CPUs, our assumption is that this the specific complaint. To our knowledge this has been resolved for quite some time now. 3. Intel paid/coerced software and hardware vendors to not support or to limit their support for AMD CPUs. This includes having vendors label their wares as Intel compatible, but not AMD compatible. 4. False advertising. This includes hiding the compiler changes from developers, misrepresenting benchmark results (such as BAPCo Sysmark) that changed due to those compiler changes, and general misrepresentation of benchmarks as being “real world” when they are not. Men kommer straks tilbake med et oppsett som garantert er like godt som et Intel oppsett til prisen om ikke bedre. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) må si meg enig med Osse, AMD gir bedre ytelse under spill, spesielt med ett 58xx eller 59xx i maskinen... og intel sin skitne markedsføring er noe jeg ikke støtter http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...93-8390C4DCF401 EDIT: kom på at jeg glemte HDD etc.. kanskje ikke det beste oppsettet Endret 21. desember 2009 av Wolfie276 Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) La oss nå ikke spore av her, ovenfornevnte diskusjon hører hjemme i en annen tråd, la oss nå finne det råeste gamer oppsettet vi kan for hva trådstarter spør. Men skal det være med , mus, tastatur, os, skjerm, eller kun selve riggen. det er mange rimelig viktige valg å ta her.. Hovedkortmessing mener jeg et av de tre valga med usb 3.0 er riktige kort pr. i dag. Endret 21. desember 2009 av Osse Lenke til kommentar
Osse Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Hehe, wolfie. Jeg var på dustin jeg, da jeg vet de er rimeligere enn komplett og satte faktisk opp omtrent de samme delene. Det er nemlig her valg kommer inn, maks ytelse out off the box eller gode muligheter for Crossfrie av 5870, men det finnes kun en grunn pr idag til å gå for cf av 5870, og det er dersom en planlegger eyefintyoppsett. Og siden jeg selv har bestmt meg for at jeg skal ha eyefinety , bare jeg blir ferdig med huset, er vel ingenting råere en nettop det. Corsiar 850w - kr 976,- Radeon 5870 Amd Phenom II 966, 125 w, 3,4 ghz Hitatchi 1 tb hdd Samsung DVD brenner Corisar 4 gb DDR3 Apevia X crusier kabinett Her er vi på kr 7522,- inkludert frakt. Uten Hovedkort. Gigabyte 790FX kr 1350 + frakt 135 fra Komplett. Totalt for riggen kr 9007.- inkludert frakt. Bakdelen er at han må vente på skjermkortet til slutten av Januar. Nest beste valg er radeon 5850,- Men nå er det slik at i mange spill gir faktisk 2x5770 radeon 5870 konkuranse Les gjerne her hvordan 2x5770 i crossfire yter (linken er til 3 veis test, men 2 veis er der også) , Men da trenger vi ikke mer en 650w psu så da er vi nærmere 8000 enn 9000. Ville gjerne hadd med Coolermaster Half 922, men da må vi kutte andre plasser, og det hadde jeg lite lyst til å gjøre, er tross alt ikke så ille det kabinettet, men smaken er som baken. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 amp prossesora hehe Sempron, Phenom II X3, Athlon II X2, Phenom II X2, Athlon II X4, Athlon II X3, Phenom II X4 av dissa kva velge ein for tida? vart ikkje bestillt igår. Blir idag!! såg du valge phenon II Lenke til kommentar
knegg Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 va ikkje so mykje anna å velge i ein phenon II x4 ser eg no Lenke til kommentar
knegg Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Men er skjermkortet 5870 ikkje på lager nåken plass? og kva med 5850? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 5850 er alldeles utmerket, driver absolutt alt som er i dag av spill. ca 15% svakere en 5870. Dersom du velger AMD phenomII 965, dobbelsjekk at det er 125w du bestiller. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 men den fist ikkje på lager nåken plass :S Lenke til kommentar
Osse Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg så det, det er desverre slik at hele 58xx serien er meget vanskelig å få tak i, så her må man rett og slett smørre seg med tolmodighet. 5850 og 5870 er i en klasse for seg selv nærmest. Nå får han en god rigg om du tar 2 stk 5770. I de fleste spill vil dette kjøre like så bra som 58xx, til og med bedre. Men har alikevel vanskelig for å anbefale dette, fordi da er utbyggingsmuligheter brukt opp, vi har kjøpt for stor psu, vi hadde klart oss godt med 790x chipset hk. Skal tenke litt, vet jeg så en plass med 16 stk 5870 som skulle komme inn i dag. Må surfe litt. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Komplett får in 16 stk 5870 29.12, men dette er en overklokket versjon. Og er derfor dyrere, her er det 2 alternativ for å spare inn nok til dette kortet, gå ned på hovedkort til 790x, her får du fortsatt crossfirestøtte, men med kun 8 lanes, dvs i spill som f.eks crysis taper en opp til 18% mot crossfire på et 790fx hk med 16 lanes. Eller rett og slett dropp crossfirestøtte og gå for 770 chipsettet, sparer henholdsvis 250 - 500 kr, slik at budsjettet holder. Sjekk i såfall at dere tar gigabyte med usb 3.0. Det skulle også holde og gå ned til 790x og phII 955, her får dere regne litt. Edit Komplett får også inn 5850 den 29.12 her kan dere beholde opprinnelig oppsett, dette gir faktisk også rom til colermaster half 922 om han liker det kabinettet bedre Endret 22. desember 2009 av Osse Lenke til kommentar
Osse Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Er du rask så har Dustin nå et relativt dyrt , fabrikkoverklokket radeon 5850 på lager, men regner med at leser du dette i morgen så er det utsolgt? Endret 22. desember 2009 av Osse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå