NothgaliC Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Jeg skal prøve på å dra til afghanistan etter jeg har fullført førstegangstjenesten til sommeren. Og da som sidemann på ei krokvogn(lastebil brukt til å frakte containere og lignende) trenger jeg noen spesielle kurs før jeg søker(lastebillappen, etc)? Og hvilke andre muligheter har jeg som utdannet BV-sjåfør på et sambandslag? Tviler på at jeg har så mye relevant utdanning for afghanistan, men sidemann på ei krokvogn virker helt perfekt for meg. Endret 21. desember 2009 av NothgaliC Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Rekrutteres dere ikke direkte fra 1.gangstjenesten? Da jeg var inne 2001-02) ble vi tilbudt kontrakt mens vi fortsatt var i avd. hvor vi avtjente verneplikten, også ble vi som ville nedover skilt ut i en egen tropp rundt påsketider og treningen ble deretter mer og mer spesifikt rettet mot utenlandstjeneste. Hvis du må søke selvstendig på stillingene som lyses ut av forsvaret (de som legges ut på mil.no), så er vel kravene listet opp i stillingsbeskrivelsen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Husk at det er et HFR-kompani innenfor CSS-greier (usikker på nøyaktig hva det heter e.l.) på Rena. Du kan stille til opptak der hvis du ikke får stillingen i PRT/RSF. Da kommer du deg garantert ut. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Husk at det er et HFR-kompani innenfor CSS-greier (usikker på nøyaktig hva det heter e.l.) på Rena. Du kan stille til opptak der hvis du ikke får stillingen i PRT/RSF. Da kommer du deg garantert ut. RSF? Regional støttefunksjon? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Hoho. NSE, kanskje. Nasjonalt støtteelement, ikke regional støttefunksjon. Fort gjort. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg skal prøve på å dra til afghanistan etter jeg har fullført førstegangstjenesten til sommeren. Og da som sidemann på ei krokvogn(lastebil brukt til å frakte containere og lignende) trenger jeg noen spesielle kurs før jeg søker(lastebillappen, etc)? Og hvilke andre muligheter har jeg som utdannet BV-sjåfør på et sambandslag? Tviler på at jeg har så mye relevant utdanning for afghanistan, men sidemann på ei krokvogn virker helt perfekt for meg. For å være "sidemann" på ei krokvogn skal du vel helst være befal eller temmelig erfaren grenader. Du er da vognkommandør (VK) og har ansvar for vogna. Kan vanskelig se for meg at du blir utpekt til å være VK i A'stan direkte etter førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Såpass ja, det var jeg ikke klar over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå