G Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 "mental kausalitet", vennligst utdyp, dersom dette ikke er noe Off-topic å diskutere. Da kommer raskt neste spørsmål: Hva tror buddhistene om etter døden, om enn ikke en reinkarnasjon hvor de lever videre som en ny skapning (av og til ett menneske), eller mistforstår jeg også her? Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 "mental kausalitet", vennligst utdyp, dersom dette ikke er noe Off-topic å diskutere. Da kommer raskt neste spørsmål: Hva tror buddhistene om etter døden, om enn ikke en reinkarnasjon hvor de lever videre som en ny skapning (av og til ett menneske), eller mistforstår jeg også her? Det vil si at gode handlinger fører til et renere sinn. Reinkarnasjon handler ikke om den fysiske videreføringen av "selvet", da buddhismens lære er at "selvet" er en illusjon. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 "Point taken Monkybone" Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Virkelig? Alt annet enn nestekjærlighet? Ja, virkelig. Vi *har* vært gjennom dette før. Dette virker som mer som en repetert dogme enn seriøs kritikk. Det virker som at du har vært gjennom dette før, og trukket dine egne konklusjoner. Jeg kan ikke si meg enige i din karakteristikk av religion som løgn, det virker en noe malplassert påstand som sannsynligvis bunner i en realistisk og pur bokstavelig fortolkning av bibelen. Atter en gang, denne debatten er blitt tatt alt, med deg til stedet. Det finnes faktisk grunnlag for å hevde at kristendommen spesifikt handler om alt annet enn nestekjærlighet og det finnes faktisk grunnlag for å hevde at kristendom spesifikk, og en del andre religioner er løgn. Jeg ser lite poeng i å gjenta de samme argumentene nok en gang, da du selv vet meget godt hva de er og hvilken tråd de ble presentert i. Problemet jeg ser med kritikk av religion er at kritikken retter seg mot ytterpunktene. Ytterpunktene er vanligvis ikke spesielt representativt for helheten. Kritikken retter seg ikke bare mot ytterpunktene. Denne retter seg i minst like stor grad mot komplett fravær av begrunnelse, bevisføring og etterprøvbarhet, mao nøyaktig det *siste* man vil eksponere barn for. Skolen handler om å *lære* (og sekundært om å fungere i en sosial kontekst). Den viktigste lærdommen er kanskje å lære å lære, og *der* stilles det krav til nettopp begrunnelse, bevisføring og etterprøvbarhet av påstander, selv når påstandene er samfunnsmessig positive ("elsk din neste fordi gud sier du skal" er en *verdiløs* påstand, selv om den fremmer noe man kan anse som positiv holdning i samfunnet. Den er verdiløs, fordi den mangler en etterprøvbar begrunnelse). Voksne (vel, noen) er i stand til å se dette. Barn (med unntak av noen eksepsjonelt skarpe) mangler den nødvendige kritiske sansen og derfor må behandles på en annen måte. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Dere lider av tanken om at dere har rett uansett hva, Mmm... nei. *Grunnpillaren* i den vitenskapelige metoden er nettopp det å feile. Religiøse, derimot, har demonstrert en enestående evne til å legge frem deres grunnløse påstander som ufeilbarlige. Jeg har lært om og fått innsikt i mange av de forskjellige verdensreligionene, noe som er en bra ting og som alle burde lære om, men har aldri blitt lært opp eller prøvd "hjernevasket" eller på annen måte bli indoktrinert i å tro på noen som helst religion. Ja, man burde lære barn i skolen om verdensreligionene -- det er formen/innholdet i denne læren som det kan oppstå uenigheter om. Flesteparten av verdens befolkning er religiøse. Millioner av fluer kan ikke ta feil -- dritten må smake fantastisk godt. Er _dette_ et argument som du _virkelig_ legger frem? At *fleste*parten av verdens befolkning er religiøse? Overveldende andel av befolkningen er bærere av HSV-1. Det gjør ikke det til en positiv eller ønskelig ting! (Nå er riktignok hsv-1 langt mer harmløs enn religion, men "argumentet" om flertallet er jo hinsides). Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) @zotbar: Det er nok ingen enighet om at kristendom ikke handler om nestekjærlighet bare fordi du har snakket om det tidligere. Dere er kanskje enige dere imellom, men å bare referere til deres enighet bringer ikke saken fremover. For å si det sånn, ingen lar seg overbevise dersom de ikke mente det fra før. Ettersom alle kristne vil si at kristendom handler om nestekjærlighet, og at det åpenbart framstilles som et sentralt konsept i kristen teologi (det jeg har lest) forholder jeg meg til det; og slutter meg ikke til deres innbyrdes enighet om hvor fæl religion er. Men jeg skal ikke fortsette siden du åpenbart er så sikker på at dette er debattens konklusjon. Mmm... nei. *Grunnpillaren* i den vitenskapelige metoden er nettopp det å feile. Religiøse, derimot, har demonstrert en enestående evne til å legge frem deres grunnløse påstander som ufeilbarlige. Det er interessant hvordan mange som kritiserer religion ser ut til å framstille seg selv som vitenskapens budbringere. Vitenskap og religion er adskilte konsepter, og bør ikke blandes - av noen parter. Endret 23. desember 2009 av Monkybone Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Mmm... nei. *Grunnpillaren* i den vitenskapelige metoden er nettopp det å feile. Religiøse, derimot, har demonstrert en enestående evne til å legge frem deres grunnløse påstander som ufeilbarlige. Det er interessant hvordan mange som kritserer religion ser ut til å framstille seg selv som vitenskapens budbringere. Vitenskap og religion er adskilte konsepter, og bør ikke blandes - av noen parter. Tidligere har man måttet kjempe mot grunnløse, men ufeilbarlige påstandene. Galileo Galilei ble satt i husarrest for dette mot slutten av livet sitt, og Giordani Bruno ble brent på bålet (dog muligens mer på grunn av hans Panteisme enn hans mening om at sola var en nær stjerne)Av nyere dato så fordømmer fortsatt Paven bruk av kondomer, som vil komme til å drepe masse mennesker. Alle de tre abrahamittiske religionene fordømmer homofili, og svært mange homofile har blitt drept, tatt selvmord og generelt blitt dårlig behandlet. Dette kan også til dels være et samfunnsproblem, og ikke religiøst basert, men religionen hjelper ihvertfall ikke til. Religion har hatt en tendens til å blande seg inn i menneskers private sexliv der det ikke har noe å gjøre, som har gjort stor skade på svært mange mennesker. Overtro burde ikke oppmuntres slik det gjøres i skolen. Det kommer ikke noe godt ut av det. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Dere lider av tanken om at dere har rett uansett hva, Mmm... nei. *Grunnpillaren* i den vitenskapelige metoden er nettopp det å feile. Religiøse, derimot, har demonstrert en enestående evne til å legge frem deres grunnløse påstander som ufeilbarlige. Beklager, jeg var litt snau med å skrive "dere" istedenfor "en (god) del av dere". Du har rett, det er en del religiøse som bastant står på sitt om at det de forkynner er den rette sannhet. Det er derimot mye uenighet innad religioner, og du har forskjellige retninger. Jeg er av den moderne oppfatningen, at det er mye som er skrevet ned som kan ha forskjellige meninger, dvs. at de ikke trenger og tolkes bokstavelig. Jeg er også en ivrig tilhenger av vitenskapen, og er hele tiden åpen for endringer. Jeg har lært om og fått innsikt i mange av de forskjellige verdensreligionene, noe som er en bra ting og som alle burde lære om, men har aldri blitt lært opp eller prøvd "hjernevasket" eller på annen måte bli indoktrinert i å tro på noen som helst religion. Ja, man burde lære barn i skolen om verdensreligionene -- det er formen/innholdet i denne læren som det kan oppstå uenigheter om. Helt enig. Jeg er enig i at det er synd hvis noen opplever kristendommen eller en annen religion som påtrengende i et fag hvor meningen er at elevene skal lære om religionene, ikke bli tilhenger av en. Flesteparten av verdens befolkning er religiøse. Millioner av fluer kan ikke ta feil -- dritten må smake fantastisk godt. Er _dette_ et argument som du _virkelig_ legger frem? At *fleste*parten av verdens befolkning er religiøse? Overveldende andel av befolkningen er bærere av HSV-1. Det gjør ikke det til en positiv eller ønskelig ting! (Nå er riktignok hsv-1 langt mer harmløs enn religion, men "argumentet" om flertallet er jo hinsides). Nok en dårlig sammenlikning. Fluer er helt forskjellige fra oss mennesker, så for de kan søppelmat og annet møkk være paradis. Det at en stor majoritet av verdens befolkning er religiøse er jo faktisk et argument for at man burde lære om de forskjellige religionene, da det er så mange mennesker som tilhører disse. Hadde det vært noen få tusen muslimer bare i hele verden, så hadde det neppe vært like aktuelt å lære om denne religionen. Kanskje i en fotnote i en eller annen bok, men ikke noe mer. At du mener religion er noe som skaper harme, er jo synd. Men dette er en annen diskusjon. Jeg vil likevel poengtere at religion i seg selv aldri har vært noen utløsende faktor til krig eller konflikt. Ellers et veldig fint innlegg, men sammenlikningen kunne du spart deg for Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Støtter deg Coa Vil bare få sagt at barna får jo lært om evolusjon i Naturfagtimene, om at jorda er millioner av år. Nei, huff gjør dem? Hva blir neste? Algebra i mattetimene!? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Grunnen til at man feirer jul er pga kristendommen, så jeg skjønner ikke hva som er så galt å gå i kirken i en kristen høytid. Norge er et kristentland, og det er derfor naturlig at barna "oppdras" som kristne. Hvorfor er jula en kristen høytid? Er Norge et kristent land? I omtrent 11'000 år har Norge vært hedensk, 500 år katolsk og knappe 500 år protestantisk. Jeg synes ikke Norge er et kristent land, Jesus visste ikke engang at Norge fantes. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 En ting som er viktig å legge bak øret er at man aldri i verden hadde blitt kristen, muslim, hinduist eller satanist hvis man ikke hadde blitt lært opp til det, eller hjernevasket om du vil. Du kan strengt tatt ikke ta mer feil. Det er det som er så morsomt med dere ikke-troende. Dere lider av tanken om at dere har rett uansett hva, og at alle som ikke følger deres tankegang er hjernevasket eller lært opp til å være kristen av foreldre eller andre nære. Det er så mange kristne, inkludert meg selv, som overhodet ikke har blitt lært opp til å være kristen i det hele tatt. Tvert om faktisk, da verken min mor, besteforeldre eller noen andre i familien tror på Gud. Bestefar (en av de jeg ser mest opptil her i livet) hater alt som har med religion å gjøre, og han er minst en like stor ateist som det blant annet trådstarter er. Jeg har aldri opplevd å bli lært opp til å være kristen i skolen heller. Jeg har lært om og fått innsikt i mange av de forskjellige verdensreligionene, noe som er en bra ting og som alle burde lære om, men har aldri blitt lært opp eller prøvd "hjernevasket" eller på annen måte bli indoktrinert i å tro på noen som helst religion. Grunnet til at jeg bruker ordet hjernevasket, er fordi jeg ikke kan skjønne hvordan folk kan vie livet sitt til noe uten noen som helst form for beviser for at det finnes. Hvorfor ble du kristen? Hvis du har veldig god innsikt i de andre religionene så vil man finne mye godt der også. Hadde du vært kristen hvis du hadde blitt født i feks Iran?, med den kunnskapen du besitter om andre religioner? Tvilsomt, av en enkel grunn og det er påvirkning fra andre, derfor bruker jeg ordet hjernevasket, selvom det er å ta i litt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Grunnen til at man feirer jul er pga kristendommen, så jeg skjønner ikke hva som er så galt å gå i kirken i en kristen høytid. Norge er et kristentland, og det er derfor naturlig at barna "oppdras" som kristne. Hvorfor er jula en kristen høytid? Er Norge et kristent land? I omtrent 11'000 år har Norge vært hedensk, 500 år katolsk og knappe 500 år protestantisk. Jeg synes ikke Norge er et kristent land, Jesus visste ikke engang at Norge fantes. Norge er ett "kristent" land fordi vi har blitt tvunget til det. "Noen steder var det problematisk å kristne folket, mens de fleste steder gikk det greit. Snorre Sturlason forteller historier om folk som ble drept eller lemlestet når de nektet å oppta den nye troen." fra wikipedia. Når så alle til slutt "ble" kristne så var det bare å styre folk etter kirkens regler og få kontroll og makt. Husk at kirken har vært ett maktorgan i mange år hvor prester har dømt folk. Selvom biblen sier at det er herren som skal dømme og ingen andre. Selvmotsigelse, ja takk. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Personlig tror jeg at religiøst vissvass er så til de grader på vei ut av samfunnet nettopp på grunn av at det ikke er kompatibelt med hva vi faktisk vet i dag, så påstanden din om at vi andre som ikke tror på dette vissvasset er kunnskapsløse blir som å si at vi må kunne noe om zevs og gudene hans for å fremstå som intelligente.... det blir bare teit og føyer seg kun inn i rekken til de religiøses håp om å bli tatt alvorlig igjen!! Nettopp et svar på slike utsagn som "religiøst vissvass" er motdiskusjon du mer eller mindre bevisst har unngått å svare på i en annen tråd. Jeg sier dette fordi det kom innlegg før og etter mitt du besvarte. EDIT: Wall of text is awaiting.... Du lurer på hvorfor dette er religiøst vissvass for meg? Jo, det kan jeg svare deg på. Når du ikke har brukt, eller ikke kommer til å bruke, en ting på veldig lang tid, ser du det som nyttig informasjon da? Eller syntes du det er veldig viktig å lære unger det jeg kaller religiøst vissvass når de ferreste vil bruke dette, eller kan bruke dette, til noe nyttig i det hele tatt? Det gjør nemlig ikke jeg. Tvert i mot ser jeg på religion som en av de verste tingene mennesket har funnet på nettopp fordi det er så utrolig mye tull og så lite matnyttig og fordi religion er nummer en i verden til å få gode folk til å gjøre onde ting! Hva religion i det store og hele angår så får vi virkelig håpe du har feil med at religion er på fremmarsj igjen, for det kommer til å bli en sørgelig verden! Jeg er nemlig overbevist om at verden hadde vært et langt bedre sted å leve for de fleste om vi hadde kuttet ut religion, eventuelt funnet noe bedre, mer nyttig å tro på en ihvertfall de tre store, fordi de er destruktive av natur. Det eneste de sier med sikkerhet er at de har rett og alle andre har feil og du kan ikke kalle dette annet enn en gedigen gruppeskiller, kan du vel? Som jeg har sagt i andre tråder, kristendommen har ikke laget fred i verden, tvert i mot, og jeg må si jeg blir oppgitt når svaret på dette fra kristne er at vi bare må sette oss på rasstuten og vente på jesus, for da skal det bli fred da!! Han kommer med skikkelig fred altså!! Du ser hvor utrolig teit dette er ikke sant? Destruktivt og teit, for la oss si om vi gjorde det da, satte oss ned og ventet på jesus og lot ting ramle i hodene på oss og jesus ikke kom, hva da??!! Nei, religion er en kvernstein rundt halsen vår og jeg gjør det jeg kan for å holde dette vekk fra mine unger. Jeg husker selv den frykten jeg hadde for at den guden som ser alt, hører alt og vet alt skulle komme å slå meg død fordi jeg tvilte som trettenåring, men det er snart førti år siden. Jeg har ikke lenger denne frykten nå, ei heller anser jeg et eneste ark i bibelen, eller noen andre bibeler, for hellig. Alt jeg ser er meningsløst vissvass som vi mennesker har kastet bort tiden vår på i alt for lang tid. For ikke en gang etter to tusen år og med hele to milliarder tilhengere klarer de å fremskaffe et eneste bevis for dette de påstår og da er det på tide at vi sidestiller det med andre ting vi heller ikke har annet enn påstander for, er du ikke enig? Det er på tide vi sidestiller religiøs tro med overtro, for det er nemlig det dette er pr dags dato og jeg kan fremdeles ikke begripe hvorfor vi skal la ungene dra til kirker for å tilbe disse påstandene jeg! At de kan lære om religion i et historisk bilde er noe annet, som de lærer all annen historie, men det er et langt skritt fra å lære dette til faktisk å måtte sitte og høre på en av lederne i kirken forkynne dette som sannhet og dette håper jeg du skjønner. Nå må du huske på at det er lenge siden jeg trodde på guder. Jeg tror heller ikke at bibelen er annet enn en gedigen forfalskning satt i regi for å redde den romeske staten fra kollaps. Det kunne like godt vært en annen religion vi endte opp med slik jeg leser historien. Så nei, jeg håper verdens befolkning tar til vettet og dropper religion nettopp fordi det meste av det er så destruktivt og ødeleggende med sine fastkjørte dogmer og sine like skakk kjørte "synder" og alle de tingene dette kan få tilhengerne til å gjøre. Vår del av verden har aldri vært bedre enn den er nå og hvorfor det tror du? Hvorfor fikk likestilling for kvinner, hvorfor fikk vi menneskerettigheter, hvorfor fikk vi yttringsfrihet først ETTER at kristendommen mistet sitt grep tror du? Nei, det er fint lite i religion vi kommer til å savne tror jeg... Som en kompensasjon, for nå tror du sikkert at jeg tror verden går rett til helvette eller noe slikt, kan jeg fortelle deg hvorfor jeg tror vi må droppe religion. Det destruktive med religion har jeg nevnt, det sosiale aspektet trenger jeg ikke å nevne, det er bare å ta en titt i historie bøkene for å se hva slags forskjeller religion har laget og alle de sosiale tragediene som alltid har fulgt i kjølevannet av religion, men det er ikke det jeg vil frem til. Det jeg vil ha frem er at skal vi som art overleve må vi begynne å tenke større, vi må vekk fra tull som "alle skal tro på allah!" og vissvass som streker på et papir som heter lande grenser, vi må tenke MENNESKET og hvordan vi sammen kan overleve! Som mennesker!! Vi må glemme farge (så global som verden nå har blitt blir det ikke røde, hvite, gule, brune eller sorte mennsker allikevel om noen hundre år, men kun mennesker), vi må glemme lande grenser og vi må glemme idiotiske uoverenstemmelser ala religion hvis vi skal klare å reise vekk fra jorden en dag. Det hjelper ikke en dritt om vi tror på allah, jesus eller whatever hvis vi dør ut sjønner du...(da er det forsåvidt heller ingen som tror på gud noe mer og guden dør ut, akkurat som titusner av andre eldre guder før disse vi tror på i dag ).. Vi har enn så lenge kun denne ene planeten å bo på så hvorfor i all verden skal vi dele den opp i kunstige "det tror jeg på og det tror du på" skiller da? Blir så destruktivt som pokker dette.... Vel, dette var litt off topic, men det er faktisk dette jeg vil at vi skal lære ungene isteden for religiøst tullball. Lære de å tenke helhetlig og ikke stykkvis og delt. Lære de å tenke mennesket og ikke katolske, kristne, muslimske, røde, gule, brune eller blå, men MENNESKET. Ingen av de tre store religoner gjør dette, de setter faktisk gudene sine høyere enn mennesker og er i gitte situasjoner faktisk også villige til å ta livet av andre mennesker i den tro at de har fornærmet guden, som ingen hverken har hørt, sett luktet eller fornemmet eller som det ikke finnes ET eneste bevis for! Hvor destruktivt er ikke dette? Og dette ser jeg virkelig ingen grunn til å indoktrinere ungene i! Lære om ja, tilbe nei! Endret 23. desember 2009 av RWS Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Bra innlegg RWS. Jeg husker forresten når jeg hadde kristendom på barneskolen på 90 tallet så syns vi det var kjedelig og vi tøysa mest i de timene... For 70 år siden så kan jeg love deg at man ikke tulla og ga blanke i disse timene fordi man sannsynligvis trodde på det som ble sagt og ikke ville havne i helvete. I disse tider VET vi bedre og derfor faller kristendom mer og mer utenfor. Jeg kan love deg at ett eventuelt forslag om å fjerne kristendomsundervisning for å få inn KRL faget på 60 tallet aldri hadde blitt godtatt. Det tyder på at kristendommen her til lands svekkes mer og mer. Man kan alltids argumentere med det store antallet medlermmer i statskirken, men jeg vil tro at oppslutning rundt kirkevalget i år gir ett mer nyansert bilde på hvor mange som faktisk tror på detta. For ikke å snakke om de stappfulle kirkene hver søndag. Når ingen lenger tror på religonen blir den borte og muligens latterligjort. Se bare på Norrøn mytologi, hvis man går ut og sier at man vet at det er tor med hammern som lager lyn så er jeg redd man blir latterligjort, noe man ikke ville blitt i vikingtida, for da visste man ikke bedre. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 EDIT: Wall of text is awaiting.... Du lurer på hvorfor dette er religiøst vissvass for meg? Jo, det kan jeg svare deg på. Når du ikke har brukt, eller ikke kommer til å bruke, en ting på veldig lang tid, ser du det som nyttig informasjon da? Eller syntes du det er veldig viktig å lære unger det jeg kaller religiøst vissvass når de ferreste vil bruke dette, eller kan bruke dette, til noe nyttig i det hele tatt? Det gjør nemlig ikke jeg. Tvert i mot ser jeg på religion som en av de verste tingene mennesket har funnet på nettopp fordi det er så utrolig mye tull og så lite matnyttig og fordi religion er nummer en i verden til å få gode folk til å gjøre onde ting! Hva religion i det store og hele angår så får vi virkelig håpe du har feil med at religion er på fremmarsj igjen, for det kommer til å bli en sørgelig verden! Jeg er nemlig overbevist om at verden hadde vært et langt bedre sted å leve for de fleste om vi hadde kuttet ut religion, eventuelt funnet noe bedre, mer nyttig å tro på en ihvertfall de tre store, fordi de er destruktive av natur. Det eneste de sier med sikkerhet er at de har rett og alle andre har feil og du kan ikke kalle dette annet enn en gedigen gruppeskiller, kan du vel? Som jeg har sagt i andre tråder, kristendommen har ikke laget fred i verden, tvert i mot, og jeg må si jeg blir oppgitt når svaret på dette fra kristne er at vi bare må sette oss på rasstuten og vente på jesus, for da skal det bli fred da!! Han kommer med skikkelig fred altså!! Du ser hvor utrolig teit dette er ikke sant? Destruktivt og teit, for la oss si om vi gjorde det da, satte oss ned og ventet på jesus og lot ting ramle i hodene på oss og jesus ikke kom, hva da??!! Nei, religion er en kvernstein rundt halsen vår og jeg gjør det jeg kan for å holde dette vekk fra mine unger. Jeg husker selv den frykten jeg hadde for at den guden som ser alt, hører alt og vet alt skulle komme å slå meg død fordi jeg tvilte som trettenåring, men det er snart førti år siden. Jeg har ikke lenger denne frykten nå, ei heller anser jeg et eneste ark i bibelen, eller noen andre bibeler, for hellig. Alt jeg ser er meningsløst vissvass som vi mennesker har kastet bort tiden vår på i alt for lang tid. For ikke en gang etter to tusen år og med hele to milliarder tilhengere klarer de å fremskaffe et eneste bevis for dette de påstår og da er det på tide at vi sidestiller det med andre ting vi heller ikke har annet enn påstander for, er du ikke enig? Det er på tide vi sidestiller religiøs tro med overtro, for det er nemlig det dette er pr dags dato og jeg kan fremdeles ikke begripe hvorfor vi skal la ungene dra til kirker for å tilbe disse påstandene jeg! At de kan lære om religion i et historisk bilde er noe annet, som de lærer all annen historie, men det er et langt skritt fra å lære dette til faktisk å måtte sitte og høre på en av lederne i kirken forkynne dette som sannhet og dette håper jeg du skjønner. Nå må du huske på at det er lenge siden jeg trodde på guder. Jeg tror heller ikke at bibelen er annet enn en gedigen forfalskning satt i regi for å redde den romeske staten fra kollaps. Det kunne like godt vært en annen religion vi endte opp med slik jeg leser historien. Så nei, jeg håper verdens befolkning tar til vettet og dropper religion nettopp fordi det meste av det er så destruktivt og ødeleggende med sine fastkjørte dogmer og sine like skakk kjørte "synder" og alle de tingene dette kan få tilhengerne til å gjøre. Vår del av verden har aldri vært bedre enn den er nå og hvorfor det tror du? Hvorfor fikk likestilling for kvinner, hvorfor fikk vi menneskerettigheter, hvorfor fikk vi yttringsfrihet først ETTER at kristendommen mistet sitt grep tror du? Nei, det er fint lite i religion vi kommer til å savne tror jeg... Som en kompensasjon, for nå tror du sikkert at jeg tror verden går rett til helvette eller noe slikt, kan jeg fortelle deg hvorfor jeg tror vi må droppe religion. Det destruktive med religion har jeg nevnt, det sosiale aspektet trenger jeg ikke å nevne, det er bare å ta en titt i historie bøkene for å se hva slags forskjeller religion har laget og alle de sosiale tragediene som alltid har fulgt i kjølevannet av religion, men det er ikke det jeg vil frem til. Det jeg vil ha frem er at skal vi som art overleve må vi begynne å tenke større, vi må vekk fra tull som "alle skal tro på allah!" og vissvass som streker på et papir som heter lande grenser, vi må tenke MENNESKET og hvordan vi sammen kan overleve! Som mennesker!! Vi må glemme farge (så global som verden nå har blitt blir det ikke røde, hvite, gule, brune eller sorte mennsker allikevel om noen hundre år, men kun mennesker), vi må glemme lande grenser og vi må glemme idiotiske uoverenstemmelser ala religion hvis vi skal klare å reise vekk fra jorden en dag. Det hjelper ikke en dritt om vi tror på allah, jesus eller whatever hvis vi dør ut sjønner du...(da er det forsåvidt heller ingen som tror på gud noe mer og guden dør ut, akkurat som titusner av andre eldre guder før disse vi tror på i dag ).. Vi har enn så lenge kun denne ene planeten å bo på så hvorfor i all verden skal vi dele den opp i kunstige "det tror jeg på og det tror du på" skiller da? Blir så destruktivt som pokker dette.... Vel, dette var litt off topic, men det er faktisk dette jeg vil at vi skal lære ungene isteden for religiøst tullball. Lære de å tenke helhetlig og ikke stykkvis og delt. Lære de å tenke mennesket og ikke katolske, kristne, muslimske, røde, gule, brune eller blå, men MENNESKET. Ingen av de tre store religoner gjør dette, de setter faktisk gudene sine høyere enn mennesker og er i gitte situasjoner faktisk også villige til å ta livet av andre mennesker i den tro at de har fornærmet guden, som ingen hverken har hørt, sett luktet eller fornemmet eller som det ikke finnes ET eneste bevis for! Hvor destruktivt er ikke dette? Og dette ser jeg virkelig ingen grunn til å indoktrinere ungene i! Lære om ja, tilbe nei! Nå høres du like gal ut som enkelte konservative religiøse. Du kan ikke gi religion skylden for alt vondt i verden. Noe er berettiget, men det blir for enkelt å legge alt på religion. På samme måte som enkelte religiøse gir skyld til ateister/andre religioner. Det er garantert gjort noen avhandlinger på hvor mye religion har formet samfunnet frem til i dag. Om noen har linker til dette hadde det vært topp. For å svare direkte på topic, så gjelder friheten begge veier. Frihet fra religion, og frihet til å utøve sin religion. Om du ikke vil i kirken, så har du rett til det. Og om du mener faget religion er for dårlig, så kan du ta barnet ditt ut av timen, eventuelt skolen. Det er en grunn til at det finnes religiøse privatskoler, kanskje en privatskole for ateister kan være noe? Så lenge staten Norge, er kristen, så mener jeg skolen har sin fulle rett til å bedrive religionsundervisning. Vi blir ikke vonde mennesker av den grunn. Om mann skulle bli det av den undervisningen som foregår i Norge, så er slutningen fra religion til ondt menneske den samme som nå går på voldspill på pc til vonde mennesker. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Religions undervisning ja, men når ble religions undervisning det samme som å dra ungene ned i kirken og forkynne for dem der? Er det greit at de er med i moseene rundt omkring også da? Eller skal vi sette en strek ved kristen religions forkynning men ingen andre grunnet tradisjon eller noe slikt? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg vet flere norske skoler som har tilgang til moskeer og synagoger tar med elevene for å se hvordan og hva som skjer der. Hvorfor det er greit å ta med elevene til kirken når det er jul? Fordi vi har statskirke. Så lenge staten Norge er kristen, så er jo det naturlig. Kongen og Dronningen må i kirken de også, selv om de kanskje ikke er kristne. NRK må også ha kristent innhold, med julegudstjeneste, fordi det er en stats kanal. Hadde vi derimot skilt kirke og stat, da hadde det vært noe annet. Men så lenge vi har en statskirke, så er det nå en gang slik. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Så du syntes at staskirken legitimerer indoktrinering av barn... dette er religions frihet for deg? Men hva med når staten skilles fra kirken da? Skal vi da si at det er forbudt for kristne barn å gå i kirken da? Syntes jeg var et utrolig lamt argument. "Slik er det bare, så det er ingenting du kan gjøre selv om vi har lovfestet religions frihet her i landet..." . Religions frihet betyr faktisk også frihet FRA religion hvis jeg har forstått lov teksten riktig, men jeg har feil kanskje? Lenke til kommentar
G Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Om en har religionsfrihet i Norge, så synes jeg det er galt av skolen å prakke på ungene en bestemt religion. En må aktivt som foreldre helst få en stopper for barnas påvirkning fra skolen, slik det er i dag. Læreren spurte aldri oss når jeg var barneskoleelev, om jeg ønsket å velge ja eller nei til å bli med på Julegudstjeneste. Endret 23. desember 2009 av G Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Det er nok ingen enighet om at kristendom ikke handler om nestekjærlighet (...) *Sukk*. <teskjemodus> Enighet er ikke relevant her. Overhodet. Det er hverken nødvendig eller relevant at alle partene i en debatt blir enige om en tolkning for at den skal være rett. </teskjemodus> Vi har bevis på at noen kristne ikke har problemer med å stjele. Vi har bevis på at noen kristne ikke har problemer med å hate andre. Vi har bevis på at noen kristne er intolerante jævler som går berserk når andre ikke kjøper hatet deres. Og alt dette etter *en dag* med nyheter på digg. Det er ikke engang snakk om å trenge å forske noe som helst. Det er mer enn tilstrekkelig faktisk grunnlag for å hevde at kristendommen handler om alt annet enn nestekjærlighet. Du trenger ikke å være enig i det. Det er din rett. Det gjør dog ikke utsagnet mindre troverdig eller uriktig. (...) bare fordi du har snakket om det tidligere. Dere er kanskje enige dere imellom, men å bare referere til deres enighet bringer ikke saken fremover. Har du lesevansker? Det er ikke enighet "oss imellom" (hvem er "oss", forresten?) som bringer saken videre. Det er faktiske eksempler på kristen oppførsel. Både i denne og andre tråden jeg refererte til. For å si det sånn, ingen lar seg overbevise dersom de ikke mente det fra før. Ja, noen er blinde, andre har ikke mestret lesing, atter en gruppe er dumme og det finnes garantert et ikke-tomt snitt av alle disse mengdene. Fornektelse av fakta ugyldiggjør ikke fakta. Ettersom alle kristne vil si at kristendom handler om nestekjærlighet, Hva kristne vil *si* er uinteressant. Hva de *gjør* derimot. Men jeg skal ikke fortsette siden du åpenbart er så sikker på at dette er debattens konklusjon. For all del, ikke fortsett. Det er ikke mulig å fortsette en debatt med en som lukker øyne for faktiske bevis. Det er interessant hvordan mange som kritiserer religion ser ut til å framstille seg selv som vitenskapens budbringere. Vitenskap og religion er adskilte konsepter, og bør ikke blandes - av noen parter. Takk. Det var jo nettopp det som var et av poengene. Skolen er et sted for vitenskap, ikke ubegrunnet hat. En vitenskapelig fremstilling av religion er veldig på sin plass (på samme måte som "50 mA gjennom hjerte er fatalt, derfor *ikke* gjør det"). Det hører til omtrent den delen hvor man forklarer at i gamle dager var geosentrisk syn det dominerende i det som senere ble til astronomi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå