Gå til innhold

Religions frihet, gjelder den også frihet fra religion?

Anbefalte innlegg

.. gjelder den frihet FRA religion også?

Hvorfor gjelder ikke dette skolene her til lands i så fall? Hvorfor driver fremdeles lærere med religiøs indoktrinering og sier det er tradisjon? Jeg vil ikke at mine barn skal sitte og få ørene fyllt med skrekk historiene om jesus, gud og hele dritten slik at de blir redde og ikke tørr annet enn å tro på dritten de blir fortalt, men dette driter lærere i tydeligvis, for de SKAL indoktrinere unger i dette selv om det er lovfestet at de ikke har lov til det. ...

Jeg hadde samme tullet for et par år siden og trodde kanskje at de hadde lært, men neida, også i år skulle to av mine unger tvinges til å sitte i huset til den kristne eventyrklubben og høre på en historie som ikke har et flik av beviser som om historien var den reneste sannhet og det gjør meg forbannet!!! Tenk om jeg, hvis jeg hadde vært lærer, hadde dratt ungene til et hus som tilba spagetti monstret og de ble tvunget til å sitte der å høre på hvordan spagetti monstret utviklet seg over millioner av år og an masse annet tull som om det var den reneste sannhet? Hva ville foreldrene ha sagt da? Ville de trukket på skuldrene og sagt "De har bare godt av å høre om læren til spagetti monstret, det fremmer moralen deres og gjør at de får et trygt verdens bilde i disse utrygge tider"? Tror ikke det nei.... Tror derimot at jeg ville blitt påtalt for både det ene og det andre og at det ville blitt ramaskrik over at jeg kunne lure barn til å tro noe slikt, men setter du "kristen" foran så er det liksom greit?

Jeg fikk stoppet dem og påpekte (igjen) at det faktisk er frihet FRA religion her i landet og at ingen skal påtvinges dette med mindre de vil, men sant og si lurer jeg på hvor lenge jeg skal måtte si dette? De skal jo være klar over at unger som ikke vil i kirken skal ha alternative tilbud, men dette går visst ikke inn virker det som... Eller kanskje det rett og slett er for dyrt? Eller at alt for mange tok tilbudet om alternativt opplegg og det ble tomt i kirken? Dette kommer opp foran HVER eneste jul og det er ikke bare meg som opplever dette. Merkelig at flertallet ikke får bestemme her syntes jeg, da det definitivt er flest ateister her jeg bor.... Kanskje jeg skal fremme et forslag om at de til neste år skal samle ungene i biblioteket der det blir lest litt i Darwins "Orgin of spesies" og om læren om evolusjon? Da lærer de ihvertfall fakta og ikke vissvass det ikke lenger er mulig å tro på.....

Er ikke så veldig for forbud eller påbud, men nå begynner jeg jammen å helle til at det skulle være forbudt å si noe som helt om religiøst vissvass til barn under en viss alder. Da hadde vi kanskje sluppet å fått barna dratt inn på steder der de må sitte å høre på vissvass uten fnugg av bevis. Skal ihvertfall sende skolen et skarpt brev der jeg påberoper meg retten til å få vite når skolen har tenkt å dra ungene mine med på dette slik at jeg kan ta de ut. Nok er nok. Dette begynner å ligne nasistenes tvangs integrasjon av ungdommer og barn i tredve tallets tyskland dette..... og det er jeg som far litt lei.. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke så veldig for forbud eller påbud, men nå begynner jeg jammen å helle til at det skulle være forbudt å si noe som helt om religiøst vissvass til barn under en viss alder. Da hadde vi kanskje sluppet å fått barna dratt inn på steder der de må sitte å høre på vissvass uten fnugg av bevis. Skal ihvertfall sende skolen et skarpt brev der jeg påberoper meg retten til å få vite når skolen har tenkt å dra ungene mine med på dette slik at jeg kan ta de ut. Nok er nok.

Støtter deg i den. Men, da kommer spørsmålet opp om det også skal gjelde innenfor husets fire vegger, og du har en hærskare av forskjellige religiøse foreldre som kommer for å uttrykke seg for sakene sine. :mellow:

Poenget mitt koker vel ned til om det er mest synd på ungene eller på foreldrene?

Hold oss orienterte RWS, så vi andre også kan lære om hvordan skoleverket fungerer i 2009/2010. Da får også jeg anledning til å følge med i skolepolitikkens saker. :)

Sikkert flere enn meg her på forumet som ennå ikke har satt barn til verden.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på barneskolen var det en del av elevene som alltid gikk ut av kristendomstimene fordi de skulle ha livssynstimer. Har de ikke dette på skolen til barna dine? Burde iallefall vært lovpålagt å ha ett alternativ til disse timene.

Har vondt for å tro at muslimske barn er tvunget til å delta i kristendomstimene...

Lenke til kommentar

Som den unge humanisten jeg er har jeg flere ganger fått tilbud om fritak fra kirke i juletider. Med foreldre likeså har jeg fått en oppvekst uten spesiell kristen populæritet.

Du virker selv ikke veldig kristen, og jeg tror dermed at dine barn heller vil ta råd fra sin kjære far enn fra kirken og skolen.

Mine foreldre har alltid sagt at om jeg har ønske for det, kan jeg få fritak fra kirke og andre kristelige begivenheter, selv har jeg som oftest takket nei til dette ettersom det aldri har vært noen fare for at den kristne tror tar overhånd over meg og jeg "konverterer" til den kristne tro. I tilegg har jeg alltid syntes det innebærer litt av julestemningen å gå i kirken med skolen, selv om jeg ikke tror på noe av sprøytet som blir sagt der inne.

Det spørs vel sikkert litt om hvor gamle dine små er, men om at det er noen stor sjanse for at de hører på skolen enn sitt idol, sin far, tror jeg det er relativ liten sjanse for.

Synes enda det er bra at du sier ifra til skolen og at du er klar på at det skal være frivillige andre muligheter for barn som ikke er kristne. For meg har det alltid vært tilbud.

Lenke til kommentar

Det er bedre å få livssynsundervisningen avviklet med det første. Det er mye værrre å få det ut av blodet i ettertid. ;)

Satt litt på spissen: Spesiellt "om du blir ruset" på det (gladkristen), se bare på narkomane og hvordan de lider selv om de har metadon, avrusning og en flink fastlege. Det finnes vel ikke slike tilbud om å få religionen ut av hodet heller?

Lenke til kommentar
Kanskje jeg skal fremme et forslag om at de til neste år skal samle ungene i biblioteket der det blir lest litt i Darwins "Orgin of spesies" og om læren om evolusjon? Da lærer de ihvertfall fakta og ikke vissvass det ikke lenger er mulig å tro på.....

Bare fordi du ikke tror at det finnes en gud, så betyr ikke det at det ikke finns en. Det er feil å hjernevaske barn til å bli kristne, men det er riktig å hjernevaske barn til å bli ateister?

Nå er det strengt tatt barna dine som selv skal bestemme om de vil i kirken eller ikke. Bare fordi du ikke er kristen eller tror på Gud, betyr ikke at barna dine ikke skal gå i kirken.

Grunnen til at man feirer jul er pga kristendommen, så jeg skjønner ikke hva som er så galt å gå i kirken i en kristen høytid. Norge er et kristentland, og det er derfor naturlig at barna "oppdras" som kristne.

Om du vil, så får barna slippe kirken, men det vel barna dine som skal bestemme.

Lenke til kommentar
Det er feil å hjernevaske barn til å bli kristne, men det er riktig å hjernevaske barn til å bli ateister?

Alle er ateister ved fødsel, inntil man ser beviser for en gud.

Barn er ikke kapable til å gjøre slike valg, så jeg ser det dermed som umulig å hjernevaske barn til å bli noe de alltid har vært.

Nå er det strengt tatt barna dine som selv skal bestemme om de vil i kirken eller ikke. Bare fordi du ikke er kristen eller tror på Gud, betyr ikke at barna dine ikke skal gå i kirken.

Som med alt annet må vi foreldre ta de fleste valg for barna, så også her.

Grunnen til at man feirer jul er pga kristendommen, så jeg skjønner ikke hva som er så galt å gå i kirken i en kristen høytid.

Julen er slett ingen kristen høytid, den har kristendommen ranet.

Norge er et kristentland, og det er derfor naturlig at barna "oppdras" som kristne.

Et kristent land? Hva legger du i det?

Om du vil, så får barna slippe kirken, men det vel barna dine som skal bestemme.

Som sagt, noen ting må vi beskytte våre barn imot, og dette er en slik ting.

Lenke til kommentar

Hør her. En trenger ikke å hjernevaske som Coa kaller det, barna til å bli ateister.

Jeg tror det er snakk om at en tar barnet for seg og lærer det kritisk tenkning. At selv om det er individer som lever rundt dem og i blant dem som tror på guder, så er det altså sunt å være oppmerksom på at dette er fortellinger uten en form for faktabevis.

En bør lære ungene sine hva forskjellige typer tekster betyr. Fortellingene kan jo være grei å lytte til for barna, men det bør være en støttespiller som peker på og lærer dem å være kritiske nok til å forstå at fortellingen har røtter, og at fortellingene kan inneholde alt fra skjulte budskap/motiver til livsmoral som kan være nyttig å merke seg.

En fortelling er nesten aldri kun en fortelling på måfå. Det kan ligge mye rart i fortellingene som en ikke ser med første øyekast. Og da barn ikke har velutviklede filtere, men kan komme til å tro på at nisser og troll finnes, så skal foreldre altså ha retten til å følge med på, og trø til dersom det er andre voksne som er med på å prege barna.

Det er riktig av RWS å følge med som en hauk for barnets eget beste. For det om mange andre foreldre lar det skure å gå, og lar barna få det ene og det andre gjennom skole, speideren (kristne), med mange flere steder å påvirkes, så er ikke det ensbetydende med at dette er grei skuring for barna.

En god forelder følger med på hva barna påvirkes av.

Endret av G
Lenke til kommentar

En ting som er viktig å legge bak øret er at man aldri i verden hadde blitt kristen, muslim, hinduist eller satanist hvis man ikke hadde blitt lært opp til det, eller hjernevasket om du vil.

Før i tiden var det forskjellige gudetroer overalt, men så begynte folk å påtvinge andre de forskjellige troene rundt om kring med vold og trusler.

Kristendommen hadde ikke vært "dominerende" her til lands hvis den ikke hadde blitt innført på den måten den ble.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert og det er at mennesker lar seg påvirke.

En person som jeg kjente (død nå) ble i sitt voksne liv kronisk sinnslidende. Personen satt gjerne og snakket "til veggen/ut i løse luften" for de som var tilskuere. Innimellom ble det kjeftet til nøkken og andre norske oppdiktede skapninger. Men personen var lett å få ut av den hallusinerte verdenen, for bare en snakket til personen så var oppmerksomheten rettet til deg fullt ut.

Selv om en ikke har en slik sinnslidelse selv, så viser dette hvor lett underbevisstheten blir preget. Da underbevisstheten er en så stor medspiller til bevisstheten så viser dette hvor påvirkelige man som menneske er av fortellinger i barndommen.

Lenke til kommentar
Det er feil å hjernevaske barn til å bli kristne, men det er riktig å hjernevaske barn til å bli ateister?

Alle er ateister ved fødsel, inntil man ser beviser for en gud.

Barn er ikke kapable til å gjøre slike valg, så jeg ser det dermed som umulig å hjernevaske barn til å bli noe de alltid har vært.

Som med alt annet må vi foreldre ta de fleste valg for barna, så også her.

Grunnen til at man feirer jul er pga kristendommen, så jeg skjønner ikke hva som er så galt å gå i kirken i en kristen høytid.

Julen er slett ingen kristen høytid, den har kristendommen ranet.

Norge er et kristentland, og det er derfor naturlig at barna "oppdras" som kristne.

Et kristent land? Hva legger du i det?

Som sagt, noen ting må vi beskytte våre barn imot, og dette er en slik ting.

Beskytte barna mot hva? Et kristen tro? Det er farlig ja. Jommen sa jeg smør. Det er forferdelig at barn har egne meninger. Barn er individ, du kan ikke nekte et barn å ha en egen tro, bare fordi du selv er uenig i det. Hvordan hadde du reagert om du hørte om religiøse foreldre som nektet et barn å ha historie fordi de mente at det de lærte var feil, fordi det stred imot det som sto Det Gamle Testamentet? Du hadde blitt provosert fordi de nektet barnet sitt å lære om noe som kunne påvirket hva de trodde om Gud. Ved å nekte et barn å gå i kirken fordi du er redd det skal bli kristent, gjør du akkurat det samme som de kristne foreldrene som ikke lar barnet sitt lære historie. Jeg blir like provosert av begge. Om barnet ditt vil lære om noe, så burde du som en god forelder la han lære det.

Du sier at julen ble ranet av kristne, det kan godt hende, men det blir regnet som en kristen høytid nå. De har for øvrig ikke ranet den, men kopiert den, lagt til et kristent buskap og gjort den til sin egen.

Hva jeg legger i det at Norge er et kristent land? Norges offisielle religion er kristendommen. Majoriteten av de religiøse i Norge er kristne. Vi har en statskirke. Alle nordmenn blir automatisk med i statskirken. Dessuten er har kristendommen hatt enorm innflytelse på Norges kultur og historie.

Endret av Coa
Lenke til kommentar
Beskytte barna mot hva? Et kristen tro? Det er farlig ja. Jommen sa jeg smør. Det er forferdelig at barn har egne meninger. Barn er individ, du kan ikke nekte et barn å ha en egen tro, bare fordi du selv er uenig i det. Hvordan hadde du reagert om du hørte om religiøse foreldre som nektet et barn å ha historie fordi de mente at det de lærte var feil, fordi det stred imot det som sto Det Gamle Testamentet? Du hadde blitt provosert fordi de nektet barnet sitt å lære om noe som kunne påvirket hva de trodde om Gud. Ved å nekte et barn å gå i kirken fordi du er redd det skal bli kristent, gjør du akkurat det samme som de kristne foreldrene som ikke lar barnet sitt lære historie. Jeg blir like provosert av begge. Om barnet ditt vil lære om noe, så burde du som en god forelder la han lære det.

Du sier at julen ble ranet av kristne, det kan godt hende, men det blir regnet som en kristen høytid nå. De har for øvrig ikke ranet den, men kopiert den, lagt til et kristent buskap og gjort den til sin egen.

Hva jeg legger i det at Norge er et kristent land? Norges offisielle religion er kristendommen. Majoriteten av de religiøse i Norge er kristne. Vi har en statskirke. Alle nordmenn blir automatisk med i statskirken. Dessuten er har kristendommen hatt enorm innflytelse på Norges kultur og historie.

Hva hvis "kristendom" ble byttet ut med "Islam" på skolen, hadde du fortsatt hatt samme mening om saken?

McHalvorsen: De sluttet med dette når jeg begynte på VGS, rundt 2000, og erstattet det med "Kristendom, Religion med Livssynsundervisning" som deretter byttet navn til "Religion". Læreboka var 50% kristendom, 20% Jødedom, 20% Islam, og 10% andre ting.

Lenke til kommentar
Hva hvis "kristendom" ble byttet ut med "Islam" på skolen, hadde du fortsatt hatt samme mening om saken?

Nei. Norge er et kristen land, ikke et islamsk. Hadde barna blitt indoktert i den Islamske læren på skolen, ja, da hadde jeg vært redd!

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Nei. Norge er et kristen land, ikke et islamsk. Hadde barna blitt indoktert i den Islamske læren på skolen, ja, da hadde jeg vært redd!

Man vet aldri hva som skjer, vi ble jo kristnet fra åsatrua en gang i tida også. Blir man overbevist godt nok så blir nok ola nordmann brått muslim.

Lenke til kommentar

coa: Stor forskjell på å lære ungene om religioner og å lære dem at en enkelt religion er korrekt. Jeg kommer til å lære mine unger om religioner, men på ingen måte fortelle dem at noen av dem er riktige. Religion er en kulturell greie.

Og at julen regnes som en kristen høytid kommer nå helt ann på hvem du spør. Jeg kjenner ikke mange som gjør noe kristent utav julen. Julen for meg (og de fleste kjenner) er familie, gaver, god mat, tradisjon, etc.

Og å kalle Norge et kristent land kan man gjerne argumentere for, men det er ikke bare bare. Statskirken er på vei til å ikke være noen statskirke lengre, det burde være tydelig for alle. Norge er et verdens minst religiøse land. Langt på vei majoriteten er ikke religiøse, eller veldig svakt religiøse. Alle nordmenn blir forresten heller ikke med i statskirken. Jeg er ikke med i statskirken og har heller aldri vært det.

Kristendommen har absolutt hatt en stor innflytelse på norsk kultur og historie, men det har den norrønne religionen også. Og per dags dato vil jeg påstå at Islam som religion er mer relevant i dagens samfunsspørsmål, politiske debatter, osv.

Lenke til kommentar

Oh the irony.

Først sier du at: "Grunnen til at man feirer jul er pga kristendommen, så jeg skjønner ikke hva som er så galt å gå i kirken i en kristen høytid."

Når dette blir motbevist som rimelig er ettersom julen er en svært hedensk tradisjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Jul#Jul_i_nor..._og_kristen_tid

Du sier dermed følgende:

"Du sier at julen ble ranet av kristne, det kan godt hende, men det blir regnet som en kristen høytid nå. De har for øvrig ikke ranet den, men kopiert den, lagt til et kristent buskap og gjort den til sin egen."

Da blir mitt spørsmål. Dersom Islam hadde fått flertall i norge, og det hadde blitt vedtatt å endre julen til en islamsk høytid, med et islamsk budskap og gjort den til sin egen.... Hadde dette da vært ok i dine øyne?

Svar nei for å ytterligere bekrefte en vanvittig morsom dobbeltmoral.

Svar ja dersom du synes det er greit at religioner kaprer høytider.

Norge er ikke et "kristent land" men et konstitusjonelt monarki med et parlamentarisk regjeringssystem.

La mitt barn lære om religioner? Selvsagt. La barnet tilbe vesener som ikke eksisterer? Ikke fan. Når barnet blir gammelt nok til å argumentere for å gå i kirka, eller det er noe sosialt som foregår der som barnet vil være med på så blir det en annen sak. Det er ingen 5-åringer som har "lyst" til å gå i kirka. Det er heller ingenting som tilsier at barn skal få alt de peker på.

Dersom du føler deg angrepet er det utelukkende et angrep på dårlige argumenter.

Lenke til kommentar

Jeg mener det hadde vært nok å hatt en time i året hvor man lærte elevene det generelle om de store religionene og at man må respektere at folk tror på de forskjellige.

Mer enn det er det ikke noe vits i å sløse bort tid på, tro er en høyst personlig ting som ikke har noen verdens ting i en skoletime å gjøre.

Skal man bli religiøs så burde det skje på helt egne premisser. Det er helt naturlig å pønske på hvor man kommer fra og hvor man skal, så derfor syns jeg folk bør komme til sine egen konklusjoner uten påvirkninger utenfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...