Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utestående lønn og overtids arbeid uten lønn

InToRv

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter i en litt kinkig situasjon med jobben om dagen. For det første har jeg en forventet inntekt på X kroner i måneden, som blir betalt den 15 påfølgende måned. Denne måneden fikk jeg utbetalt 8000,- for lite, noe som gjør at de pengene jeg har budsjetert til husleie, mat og regninger ikke strekker til denne måneden. Når jeg tok det opp med sjefen, hadde han for lite tid, så jeg måtte vente en uke. Jeg har nå levert lønnslippen, fortalt han at jeg trenger de pengene, og hvor viktig dette er. Han sa da at lønnsavdeligen har fri hele uken, så gikk han. Så, hva kan jeg gjøre? ( Han sier at han har levert inn timelistene, som vi selv fyller ut. Jeg har jobbet ca 18 dager, noe som tilsvarer ca 1070,- pr dag, så ifølge han har jeg ført ned 10 dager, noe som for meg virker rimelig rart. Problemet er da at jeg ikke kan bevise på noen som helst måte at jeg har fyllt ut mer enn 10 dager, så det virker som en rimelig håpløs situasjon sett i mine øyne...)

Det andre problemet er at jeg jobber på skift, 8 timer står det i arbeidskontrakten, men når da neste mann kommer for å avløse meg, kommer gjerne sjefen innom og deligerer meg annet arbeid som gjør at jeg jobber minst 30 min for mye i forhold til kontrakten hver eneste dag, uten noe ekstra lønn. Hva kan jeg gjøre med dette?

Det er punkt en som bekymrer meg mest, jeg har virkelig bruk for de 8000,- og vet ikke helt hva jeg skal gjøre uten. Om det er noe informarsjon som mangler, så be gjerne om det. Jeg jobber for et reputabelt firma som finnes i hele verden, så jeg er rimelig overasket over dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent praktisk. Hva kan du gjøre? Dersom han ikke gjør noe for å løse problemet så må du ta dette videre i systemet. En ting du kan gjøre er å ringe rett til lønnskontoret selv, og høre med de. I tillegg bør du også ta kontakt med hans sjef igjen(ta dette videre opp i systemet). Om en sjef ikke bryr seg at en ansatt har fått for lite penger utbetalt så bør noen riste litt medfølelse inn i vedkommende. Det er ikke sikkert at sjefen din kan gjøre noe, men det går an å gjøre det på en annen måte en det han har gjort her.

Når det gjelder det juridiske så er det ikke lett å ta dette med arbeidsgiver selv med mindre man har stålkontroll på jussen. Man møter ofte mange vegger, trenering, rutiner og lovverk som hindrer deg i å få det du har rett på. Derfor bør du ta kontakt med en fagforening og/eller arbeidsmiljøtilsynet. Eg vet ikke om du er organisert eller ikke, men å ha en fagorganisasjon i ryggen er gull verdt i slike situasjoner som dette. De har en hel organisasjon bak seg inkludert juridiske rådgivere som gjør at du enten selv står sterkere eller at du har en med deg som representerer dine interesser.

Økonomisk sett så er dette noe som kan ta tid. Du må derfor være forberedt på at det kan ta tid, og ta forhåndsregler deretter. Forhåndsregler kan være å få utsatt regninger, utgifter evnt låne penger av familie osv. Kr 8000 er ikke mye penger totalt sett, så det bør absolutt la seg gjøre å få lånt noe og utsatt noen utgifter for å komme i mål.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer deg og sånn, er nok det beste mtp. forholdet til arbeidsgiver (som kan være verdt ganske mye) å ikke lage bråk. Men hvis du f. eks. skulle bli nødt til å ta opp et kortsiktig lån/bruke kredittkort, på grunn av feil utbetaling, ville arbeidsgiver være pliktig å betale ekstrautgiftene.

Lenke til kommentar
Det andre problemet er at jeg jobber på skift, 8 timer står det i arbeidskontrakten, men når da neste mann kommer for å avløse meg, kommer gjerne sjefen innom og deligerer meg annet arbeid som gjør at jeg jobber minst 30 min for mye i forhold til kontrakten hver eneste dag, uten noe ekstra lønn. Hva kan jeg gjøre med dette?

Du fyller ut timelister, ikke sant? Da fyller du ut _hele_ tiden du er i arbeid, inkludert denne ekstra halvtimen. Du skal ikke jobbe gratis.

Lenke til kommentar

Jepp, før all tiden du jobber på timelistene, så skal du ha betalt for denne. Når det gjelder manglende utbetaling av lønn bør du ringe arbeidstilsynet, de har ett grønt nummer hvor de svarer på spørsmål, og hjelper deg med saksgangen dersom det skulle bli en konflikt av det. Arbeidstilsynet - 815 48 222

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...