svennand Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Hei. Vurderer nå konvertere til Eple siden av verden=). Mange forskjellige grunner til det. Tenkte å starte opp med en Mac Mini, for å teste ut litt mer i dybden hvordan jeg liker OSX kontra Windows 7. Skulle jeg misslike den så er den perfekt HTPC for mitt behov uansett... Har også tenkt litt godt gjennom hva bruken er, og føler Apple dekker mye bedre behovet mitt. Har PS3/Xbox360/Wii til hovedspilling. Spiller ikke "PC" spill, utenom Counter-Strike Source. Det er det eneste spillet jeg bruker på pcen... Ellers blir maskinen brukt til: Surfing X2, Musikklytting, Filmtitting og bilderedigering. Spørsmålet mitt blir da, med dagens revisjon av Mac mini: # 2,53 GHz Intel Core 2 Duo # 4 GB hukommelse # 320 GB harddisk1 # NVIDIA GeForce 9400M-grafikk Vil jeg kunne spille CS source bra? uten at det går ut over de såkalte "skillsene" mine?=) Enten med Vmware fusion, parallel desktop eller bootcamp Sånn oppsettet på pcen min er nå så ligger jeg på rundt underkant 200fps, detter ned til rundt 120-130 om det skjer MYE. Dette på full grafikk (alt på max, og 1920x1080). Det jeg har lagt merke til opp gjennom åra er at CS lener seg veldig på lasten til prosessoren. så at det bare er ett 9400 skjermkort burde ikke ha så mye å si. Noen tips? Det største ankepunktet til Apple er vedlikeholds friheten, begynner å bli lei av all formateringen og starte på nytt+++ Er den "lokale" pc teknikkeren i familie og slekt, vært greit om jeg kunne begynne å ordne maskiner som er vedlikeholdsfrie, og enkle å brukt for de og... Endret 30. desember 2009 av svennand Lenke til kommentar
svennand Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 hehe mange som leser men ingen som poster. Er det ett tegn på at jeg ikke er den eneste som lurer på dette?=P Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Hei, Vet du kan spille CS:Source helt fint på Mac Mini med de specsene du nevnte. Hvor bra grafikken blir er jeg heller usikker på - sjekk litt rundt på mac-fora på nett, youtube eller i google-jungelen. GL med kjøp EDIT: Hørt at spillet kjører bedre i Crossover enn Boot Camp. Men disse utvikler seg hele tiden og Windows-baserte spill funker bedre og bedre på Mac. Mulig du vil kjøre det best i nyeste beta-versjon av disse "Windows på Mac-miljøene" Endret 21. desember 2009 av E-asy1985 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Usikker egentlig om det vil ha noe å si for Ping / ms når du spiller , men dette er jo noe du selv fort kan teste. Det som er dog en stor forskjell er mengden programvare som er tilgjengelig gratis (freeware , shareware) og som finnes i langt større grad for Pc enn for Mac. Man jobber også vesentlig forskjellig på Mac enn på pc (veldig mange som liker denne måten, mens andre hater det) så det er veldig fornuftig av deg å teste ut mac'en. Tipper en Mac mini vil være mer enn nok for deg til å gjøre deg opp en god mening om du kommer til å like Mac i fremtiden. Personlig så er det forholdsvis programvaren og muligheten jeg har hele tiden for å skreddersy og bytte ut komponenter på pc'en som gjør at jeg holder meg til Linux / Windoze 7. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Usikker egentlig om det vil ha noe å si for Ping / ms når du spiller , men dette er jo noe du selv fort kan teste. Det som er dog en stor forskjell er mengden programvare som er tilgjengelig gratis (freeware , shareware) og som finnes i langt større grad for Pc enn for Mac. Man jobber også vesentlig forskjellig på Mac enn på pc (veldig mange som liker denne måten, mens andre hater det) så det er veldig fornuftig av deg å teste ut mac'en. Tipper en Mac mini vil være mer enn nok for deg til å gjøre deg opp en god mening om du kommer til å like Mac i fremtiden. Personlig så er det forholdsvis programvaren og muligheten jeg har hele tiden for å skreddersy og bytte ut komponenter på pc'en som gjør at jeg holder meg til Linux / Windoze 7. Ping/MS er ikke så farlig, det har jo med hastigheten over internettet, og ikke selve systemressursene. Klart kjører man Trådløs så vil man få høyere ping, men det hadde jeg ikke tenkt til. Har holdt på hovedsaklig med Linux og Windows selv. Men er lei den konstante makkingen med å få alt til å fungere slik jeg vil. Dette kombinert med at Apple kjører konsekvent på akkurat det jeg skal bruke maskinen til har gjort at jeg har lyst å prøve den andre siden... Når det kommer til programutvalg så er ikke det så farlig, de mest kjente som jeg bruker er også tilgjengelig til mac. Som for eksempel Photoshop, Pinnacle, Firefox osv... Så finnes det en del saftige applikasjoner som er BARE for mac også=) Som for eksempel Plex (htpc software) og Final Cut studio pro. Endret 22. desember 2009 av svennand Lenke til kommentar
svennand Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Hei, Vet du kan spille CS:Source helt fint på Mac Mini med de specsene du nevnte. Hvor bra grafikken blir er jeg heller usikker på - sjekk litt rundt på mac-fora på nett, youtube eller i google-jungelen. GL med kjøp EDIT: Hørt at spillet kjører bedre i Crossover enn Boot Camp. Men disse utvikler seg hele tiden og Windows-baserte spill funker bedre og bedre på Mac. Mulig du vil kjøre det best i nyeste beta-versjon av disse "Windows på Mac-miljøene" hvordan er det mulig? Boot camp vil vel si å ha en egen innstallasjon av windows, som blir startet opp 100% utenom OSX? Tross alt er jo Mac basert på standard utstyr så den vil fungere like godt som ka som helst windows maskin, bare litt "overpriset"? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 hmmm hvilken av versjonene? 2,26Ghz eller 2,53Ghz? Vil 2,26Ghz være nok for å kjøre 1080P filmer? Sparer 1700,- på lillebroren som jeg heller kan bruke på å gå opp på en eventuell laptop..=) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Endte opp med 2,26Ghz versjonen... Alt fungerer sømløst og jeg er VELDIG fornøyd med apple, de har vist å dekke alle mine behov. Unntatt ett=) Counter-Strike Source... Prøvd med Crossover Games og Bootcamp (Win7), spillet fungerer helt supert ingen bugs eller lignende. Men FPSen er fullstendig ubrukelig... ligger på 15-20 FPS, kommer meg opp i 60-70 når jeg virkelig lirer på krava som oppløsning skrur alt på av/lavt aa/af av osv... Men man har en sånn delay på det at det ikke er mulig å spille, kjennes ut som man går på is og at våpenet er smurt inn med såpe=P Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Æsj, så kjedelig da? Men som sagt, du burde prøve dette igjen når det kommer nye versjoner/betaer av Crossover osv. For selve kraften i maskinen din skal jo holde i bøtter og spann. Men gå inn på youtube og søk: "cs:s crossover" eller noe sånt, så kanskje du får noen tips! Sorry for dårlig råd God jul Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Æsj, så kjedelig da? Men som sagt, du burde prøve dette igjen når det kommer nye versjoner/betaer av Crossover osv. For selve kraften i maskinen din skal jo holde i bøtter og spann. Men gå inn på youtube og søk: "cs:s crossover" eller noe sånt, så kanskje du får noen tips! Sorry for dårlig råd God jul Hehe har sett youtube klippene=) Problemet med CS Source er at det er veeeeldig avhengig av CPU, Prøvd alle mulige tips og triks for å sette ned grafikken, til den grad at det nærmest ser ut som wolfenstein 3d....=P men får fremdeles voldsomme dropp i fpsen, og den kommer aldri opp til ok nivå=) Og som sagt, det å kjøre windows bootcamp hjalp heller ikke, nå var jo ikke dette det pcen skulle brukes primært til, men var for å teste ut hvordan mac fungerer for meg. Kan tenkes at datarom macen vil klare CS, tiden vil vise. Men Mac minien fungerte veldig dårlig. MEN til HTPC er den genial! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 MEN til HTPC er den genial! I såfall en noe dyr HTPC løsning , utenom prisen så har du nok rett, den er en ok pc. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 MEN til HTPC er den genial! I såfall en noe dyr HTPC løsning , utenom prisen så har du nok rett, den er en ok pc. sorry mac (hehe) er nok ikke enig... For 4790,- så får man en bitteliten maskin, som er lydløs (i hvert fall hittil). Med nok krefter til å kjøre HD som bare det. Gi meg ett alternativ som klarer det til den prisen som fungerer like godt... Har prøvd Atom ION oppsett, Fikk det aldri lydløst og fint nok. Samt at der er du 100% låst til hw decoding av bildet, siden dual core 1,6Ghz blir for lite til å software decode HD filmer med middels og oppover bitrate Mac Mini fungerer supert for de som vil ha det lille ekstra For de som vil ha mer en bare de mediastreamerne rundt forbi (prøvd Popcorn og WD live). Disse sakene er flott til om man BARE skal se filmen, men håpløs om man har 500 filmer og ørten serier. Samt at de er udugelige som musikk spillere... Mens HTPCer har mye større mulighet. Se på Plex til OSX, Her får man servert Filmene sine på en smaklig måte, med IMDB info,bildeavantar, trailere osv. På serier får man hentet info fra TheTVdb, med theme musikken i bakgrunnen og bra sortert etter sesong osv... Så har man mulighet til å benytte seg av Spotify rett i systemet, Youtube, Hulu ++++ For meg så er 4790,- ett kupp når man får såpass i pose og sekk. Klart man klarer å bygge seg billigere løsninger, men de har ikke tilfredstilt like godt som macen har, selv om jeg klarer å bruke det. Så betyr ikke det at min bedre halvdel gjør det=) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Og joda, jeg vet det finnes alternativ som XBMC osv, prøvde med atom ion og linux. Men løsningen fungerte aldri tilfredstillende nok... Lenke til kommentar
svennand Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Da kommer neste spørsmål. Hvilken Mac må jeg ha for å kunne kjøre CS Source gjennom Crossover Games med alt på High og 1920x1080? Minstekravet er IKKE å droppe under 100FPS men ligge gjevnt på over 150FPS Folk kan si det de vil, men jeg klarer ikke spille med 60FPS. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Da kan jeg informere om at jeg har prøvd storebroren med 2,53Ghz prosessor og 4GB minne. Samme problemet enda, choppy gameplay og lav FPS selv med nedjustering av ymse som DXlevel osv. Selv om ressursene bare viste 60-70% prosessorbruk og 50% minnebruk. Det kan virke som det er skjermkortet som faller til kort. Da andre ikke har hatt problemer med Imac med 4850 og hadde ingen problemer (200fps ellerno) Da kan jeg informere om at jeg har prøvd storebroren med 2,53Ghz prosessor og 4GB minne. Samme problemet enda, choppy gameplay og lav FPS selv med nedjustering av ymse som DXlevel osv. Det kan virke som det er skjermkortet som faller til kort. Da andre ikke har hatt problemer med Imac med 4850 og hadde ingen problemer (200fps ellerno) Endret 15. januar 2010 av svennand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå