Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg(18) og hun(18) flytter sammen

Anbefalte innlegg

Som nevnt i emnetittelen så flytter jeg og kjæresten min sammen på nyåret. For øyeblikket er begge 18 år, men vi har bursdag sent i desember, og er derfor 19 år begge to -- når vi snart befinner oss under samme tak. Vi er klar over at det å flytte sammen ikke bare er "kremen av iskremen" og forventer å møte på en del problemer og diskusjoner i hverdagen. Uansett, det beste hadde vært å unngå antallet problemer til den grad det er mulig, og det er nettopp derfor jeg lager dette innlegget. Jeg vil derfor spørre de som har bodd sammen med kjæresten sin om det gikk bra og hvorfor det gikk dårlig/bra.

- FOR MYE TID SAMMEN Jeg kan se for meg at det er en mulighet at man går lei av hverandre når man ser hverandre hver dag (vi går på samme skole i samme klasse også...). Hvordan skal vi unngå at dette skjer? F.eks. delta på aktiviterer alene i ukedagene og henge med forskjellige venner av og til i helgene? :)

- DÅRLIG SEXLIV For øyeblikket bor vi i forskjellig hus (begge med foreldre og søsken) og sover over hos hverandre 1-2 ganger i uka. Vi har sex hver gang vi er sammen (det vil si 3-4 ganger i uka i snitt). Når vi nå flytter sammen vil vi sove i samme seng hver dag og jeg ser for meg at det er en mulighet for at sexlivet og spenningen daler. Hvordan unngår man det? Ikke ha sex hver dag, men begrense det til 3-4 ganger i uka? Jeg har ingen problemer med å gi damen min flere orgasmer når vi har sex, men til sammenlikning følte jeg engang at det å spise på Burger King var orgasme, nå er det som brød med brunost. Hvordan unngår man at sexlivet blir kjedelig? :)

- SMÅPROBLEMER Uvaner, spisevaner, pengediskusjoner osv. Jeg kan se for meg mange småproblemer, men de to ovenfor er de to viktigste jeg kom på... sleng på fler hvis dere har noen ;)

Enkelt og greit. Dere som har hatt et suksessfult samboerskap; hvorfor har det vært suksessfult og hva har parteren din gjort riktig/feil under prosessen?

Håper på svar hilsen en spent gutt :D

Endret av NotWhatUThink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv bare bodd sammen med en god venninne i over ett år, og kan si at komunikasjon er gull verd. Snakk når dere er usikker og ikke lyg ;P

Ellers så kan sikkert noen andre svare deg bedre på samlivs livet.

At kommunikasjon og det å ikke lyve er viktig, er en selfølge på likhet med det faktum at Usain Bolt er raskere enn Obama. Jeg er mer interessert i å høre litt mer om hva som gjorde at dere ble usikre!

Hvorfor kranglet dere? Sa dere ifra med engang ting irriterte dere? Liknende spm ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger på innlegget mitt! :)

Jeg vet at økonomi er et sårt punkt i samboerskap, og det er noe vi har søkt om veiledning om før vi flytter sammen. Iløpet av de nærmeste dagene skal vi faktisk til en rådgiver som skal svare på spørsmålene vi har angående dette.

Hvem skal betale for hva? Skal vi dele utgiftene i to? Skal den ene betale mer enn den andre fordi den ene tjener mer enn den andre? osv... slike typer spørsmål satser vi på å ha besvart før vi flytter sammen ;)

Endret av NotWhatUThink
Lenke til kommentar
Tusen takk for tilbakemeldinger på innlegget mitt! :)

Jeg vet at økonomi er et sårt punkt i samboerskap, og det er noe vi har søkt om veiledning om før vi flytter sammen. Iløpet av de nærmeste dagene skal vi faktisk til en rådgiver som skal svare på spørsmålene vi har angående dette.

Hvem skal betale for hva? Skal vi dele utgiftene i to? Skal den ene betale mer enn den andre fordi den ene tjener mer enn den andre? osv... slike typer spørsmål satser vi på å ha besvart før vi flytter sammen ;)

Snakker ikke fra personlig erfaring. Men har hørt at det kan være smart å betale en like stor del av lønna inn på en felleskonto som igjen brukes til faste avgifter.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_guest_*

ser ikke noen problemer med å ved å dele likt, men prøv å unngå at hun betaler mer enn deg, jenter liker å tenke at du er glad i dem istedenfor at du bruker dem som bank ;)

Lenke til kommentar

Gratulerer med "snart" samboerskap! Jeg og min kjære var like gamle som dere er nå da vi flyttet sammen. Vi har nå bodd sammen i ett halvt år, og det har vært litt av en tur(positivt altså!). Vi bodde på samme sted, der var vi kjærester ett halvt år, før jeg flyttet bort for å studere. Da hadde vi avstandsforhold i ett år, før vi flyttet sammen nå i sommer. Det har fungert kjempefint, men det kommer helt an på hva dere legger i det selv. Det tar en stund å tilpasse seg det å skulle bo sammen med kjæresten, og jeg vet ikke hvordan det kan bli med tanke på at dere går i samme klasse i tillegg. Vi gjør akkurat som før, lever ett helt normalt liv, bare at vi bor med hverandre. Sørg for å finne på litt ting sammen også, slik at dere ikke bare blir sittende med hver sine ting hver dag.

Sexen vår er blitt MYE bedre etter at vi flyttet sammen, for da fikk vi mer tid til å utforske og bli kjent med hverandre. Vi har sex flere ganger for dagen, og dette er ikke noe problem for oss :-) JIPPI.

Økonomien er vel det som har blitt det største problemet. Vi har ingen problem med å betale husleie og slik, men han tjener mer enn meg, i og med at han jobber og jeg studerer(jobber ved siden av). Dette gjør sitt til at av og til strekker ikke pengene til alt, derfor bytter vi på å betale mat på den tiden jeg får lønn og han får lønn. Vi har også en fast konto der vi setter inn til husleie og strøm(selvfølgelig en variabel, men greit å ha det i tilfelle økonomiske nedturer).

For å gjøre hverdagene litt mer spennende, har vi blitt enige om ting vi ønsker oss ilag, f. eks tur, tv osv. Vi har en sparebørse der vi sparer til det felles målet ved å legge på småpenger når vi kan.

Kranglingen har det blitt mer av, men vi har allerede forsikret oss mot en del krangler, slik som husarbeid. Vi har forskjellige oppgaver, jeg gjør de jeg lker best å gjøre, og han gjør de han liker best. Sånn får vi det ihvertfall til å fungere. Å vise den andre oppmerksomhet og kjærtegn er viktig, ikke ta henne for gitt, for all del!

OG husk; hvis dere krangler og du vet det er din feil, men nekter å gi deg, så gi deg. Det hjelper verken å kverulere eller fortsette bare fordi du er sta.

Og en siste koslig ting dere må prøve å få gjort; spise middag sammen, UTEN tv'en. På den måten får dere pratet sammen og fokusert på hverandre.

Lenke til kommentar

Flyttet sammen med kjæresten min for 1.5 år siden. Vi var vel et år eldre enn det dere er nå (20 og 19).

Nå har vi ulik deltidsjobb og går på ulike skoler, så ser hverandre stort sett bare på morgenen og kvelden, så den tiden på skolen "slipper" vi.

Tror aldri vi har kranglet økonomisk. Vi har begge ca samme inntekt (studier + jobb ved siden av) og deler samlede utgifter ca likt. Betaler annenhver gang på butikken og slikt. Deler leien likt.

Sex er jo helt individuelt. Har man det mye en periode kan man jo bli litt lei kanskje, men det jevner seg jo ut. Tror ikke det er noe problem å ha for mye sex...

Kommunikasjon er viktig. Si ifra hvis noe plager deg. Del på husoppgaver og samarbeid gjerne. Hvis den ene lager middag bør den andre vaske opp/rydde av bordet.

Lenke til kommentar

Folk skal ha det til at det er *så* stor forskjell på å være kjærester og det å være samboere, og jeg synes det bare er oppskrytt. Joda, noen synes nok det er en stor overgang, men slik som for min samboer og meg så var det ikke store overgangen.

Ikke misforstå: jeg synes det er herlig å være samboer, men samtidig så var det ingen stor overgang fra kjærestelivet.

Har man økonomien i orden så går det meste bra.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...