Gå til innhold

Problemer under oppstart...

Anbefalte innlegg

Det hele startet med at jeg ville ha litt mer plass på datamaskinen min, derfor tok jeg en av Partisjonene (riktig skrevet?!?) som jeg ikke brukte så mye å slettet dem.

Så skulle jeg bare resette maskinen min, når den våkna til live igjen kom det:

"DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" rett etter at BIOS var ferdig med å loade...

Da begynte jeg å bli litt uggen, redd for at jeg hadde ødelagt maskinen..

Javel, tenkte jeg, jeg har jo en hardisk til på 20 GB, jeg tok frem skrujernet å fjerna den gamle, la inn den 20 Gigaen.

Tok frem Windows XP CD'en, slette den ene partisjonen som lå der. La til tre nye, En 10 gb, en 8 gb og resten som var igjen til den siste.

Windows Formaterte automatisk C: (10 GB). D: (8) og E: (resten) vet jeg ikke noe om, Windows XP cden ble ferdig med å legge til innstalasjonsfilene osv. nå stod det at jeg skulle ta ut disketter osv.

Jeg tok ut CD'en for sikkerhetsskyld. Det var ingen diskett inni.

Meldingen "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" kom fram igjen, satte inn CD'en igjen, det sammme skjedde...

En annen ting jeg har lagt merke til at BIOS bruker veldig lang tid, det gjorde den ikke før...

Har ikke gjort noe mer siden... Noen som vet hva som har skjedd og hvordan jeg skal løse det?

Takker veldig mye for svar! Det er ikke morsomt med en ødelagt datamaskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jumper innstilingen er på MASTER.

I BIOS er det en PRIMARY, men SIZE står det bare 10000 MB eller litt mer da, men jeg husker ikke hvor mye mer...

Men, på innstilingene det hardisken er står det:

TYPE:

USER

Jeg kan velge mellom NONE, USER og AUTO.

Er ikke AUTO bedre å velge da?

Lenke til kommentar

Så at den ene jumperen sto feil, det skulle egentlig ikke være noe jumper i det hele tatt...

Men skal sjekke begge harddiskene på nytt å se hva som skjer...

EDIT: Jej, det var en eller annen rar innstilling på hovedkortet som gjorde at jeg MÅTTE fjerne jumperen...

Alt virker som normalt nå... Men skal kjøpe ny harddisk pga at den er litt brent...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...