Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor journalister som eksperter.

Indian

Anbefalte innlegg

Hvordan er det mulig at motor journalister i Norge skriver det samme som andre journalister etter prøvekjøring? Jeg leste en test om en Subaru 4X4 gjort av Ø.Skar og hans test bilen var identisk med omtale i et amerikansk blad. Hvordan er det mulig? Alt han har gjort var å legge til noen ø,æ og å i artikelen for norske lesere. Videoen som fulgte med var det samme.

Så har vi Hanne Hatrem som er VG sin motor journalist. Dama har null peiling på bil. Alt hun skriver er om en spoiler på bil, fargen og lekkre felger. Er det arbeidstrening hos VG?

Før i tiden var det mekanikkere som kunne skrive som ble motor journalister. I dag er det journalister som tror de er mekanikkere som blir motor journalister.

Er det slike inkompetente motor journalister som skal påvirke oss om valg av bil?

Endret av Indian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler ikke om motor da men,

i en avis her jeg bor skulle de skrive en rapport fra en fotballkamp og de hadde funnet ut at det var en annen avis som skreiv akkurat det samme som de, altså de kopierte det den første avisen hadde skrevet.

I den rapporten de skulle lage da, fant de opp en ny fotballspiller som ikke eksisterte, for å teste den andre avisen, og det stemte, da skreiv den andre avisen helt det samme som de. De tok med den fotballspilleren som ikke eksisterte.

Litt morsomt da :p :p

Endret av Pc96
Lenke til kommentar

Det er vel mye kjøpt og betalte reportasjer. Billigere å kjøpe ferdig, enn å ha dugandes reportere. Her i Gnore har vi en klokketro på tester utført av "eksperter", merkverdig nok. Som f.eks trollet Jeremy Clarkson eller vår norske variant Autofil-larsen. Eller DinSide (og dets søsken-sider), som motsier seg selv...

Men det gjelder jo ikke bare i bil-verden da.

Jeg var så dum å stole på forbrukerrådets tester av ymse hvitevarer, og uten at jeg skal påstå jeg har funnet direkte feil i testene, så er det fint liten sammenheng mellom daglig bruk og test-resultatene.

Da har jeg for min del funnet mye mer korrekt info på ymse forum, skjønt der og må en ta ting med en stor klype salt :thumbup:

i en avis her jeg bor skulle de skrive en rapport fra en fotballkamp og de hadde funnet ut at det var en annen avis som skreiv akkurat det samme som de, altså de kopierte det den første avisen hadde skrevet.

I den rapporten de skulle lage da fant de opp en ny fotballspiller som ikke eksisterte, for å teste den andre avisen, og det stemte, da skreiv den andre avisen helt det samme som de.

Det var vel Firda det, som ble lei av at en konkurrent stadig kopierte. Grei måte å få bekreftelse på.

Men ikke for det, å kjøpe ferdige tester er helt normalt.

Lenke til kommentar
Det er vel mye kjøpt og betalte reportasjer. Billigere å kjøpe ferdig, enn å ha dugandes reportere. Her i Gnore har vi en klokketro på tester utført av "eksperter", merkverdig nok. Som f.eks trollet Jeremy Clarkson eller vår norske variant Autofil-larsen. Eller DinSide (og dets søsken-sider), som motsier seg selv...

Men det gjelder jo ikke bare i bil-verden da.

Jeg var så dum å stole på forbrukerrådets tester av ymse hvitevarer, og uten at jeg skal påstå jeg har funnet direkte feil i testene, så er det fint liten sammenheng mellom daglig bruk og test-resultatene.

Da har jeg for min del funnet mye mer korrekt info på ymse forum, skjønt der og må en ta ting med en stor klype salt :thumbup:

I den rapporten de skulle lage da fant de opp en ny fotballspiller som ikke eksisterte, for å teste den andre avisen, og det stemte, da skreiv den andre avisen helt det samme som de.

Det var vel Firda det, som ble lei av at en konkurrent stadig kopierte. Grei måte å få bekreftelse på.

Men ikke for det, å kjøpe ferdige tester er helt normalt.

Det stemmer at det var firda ja.

Lenke til kommentar
Jeg så en rapprt en gang der journalist skrev at et brukket kløtsj fjær :nei: ble funnet i girkassen. Kløtsj???? det skal være clutch eller kobbling. Mannen visste ikke forbindelse mellom clutch og girkassen.

Hva er det du kritiserer her?

Det jeg prøver å si her er at journalisten har ikke forståelse på det han skriver om. Alle med minimal peiling på bil vet at en clutch og en girkasse er to kompomenter.

Lenke til kommentar

Plagiat er selvsagt ikke bra. Likevel er det ikke til å komme fra at mye av det faktiske innholdet blir ganske likt, da profesjonelle motorjournalister ofte er ganske samstemte om hva som er bra og ikke.

Selvsagt kan en person på et forum fortelle deg mer om hvordan bilen er å eie i lengden enn det en motorjournalist som har kjørt bilen i en uke kan. Likevel er det fryktelig mye fanboys på forumer. Det fører til at man ofte får høre at noe er "verdens beste bil".

Selv kjører jeg ofte 2-3 forskjellige nye biler i uka, hele året gjennom. Det er ikke til å komme fra at dette gjør at motorjournalister har et bedre sammenligningsgrunnlag enn den jevne mannen i gata.

Jeg sier selvfølgelig ikke at alle motorjournalister er veldig flinke til det de gjør, men sånn er det vel i alle bransjer? Det er ikke sikkert du er like flink i din jobb som kollegaen din.

Vennlig hilsen en motorjournalist. :)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...