Gå til innhold

Elektrolærling. Hva er best mtp ingeniørutdannelse senere?

GLN

Anbefalte innlegg

Jeg går ut som elektrolærling til sommeren og bør ihvertfall begynne å tenke på fremtiden.

Jeg har per idag veldig lyst til å komme meg ut i en offshore bedrift som elektrikerlærling, selv om det kanskje er litt vanskelig. Men jeg har også planer om å gå på universitetet etter bestått fagbrev å ta en 3-årig ingeniørutdannelse i elektro. Men hvilket fagbrev får man dersom man utdanner seg offshore kontra det å være vanlig husinstallatør? Og hvor generaliserende er elektroingeniørskolen? Finnes det flere linjer alt etter hvilken utdanning du har, eller lærer man alt fra husinstallajon til brannsikring av kabler ute på platformer?

Jeg har tenkt ut et par veier som kan være aktuelle:

1. Gå ut som lærling i et vanlig husinstallasjonfirma. Ta fagbrevet for å så ta ingeniørutdanning, og forsette innen dette.

2. Gå ut som lærling offshore, ta evt et fagbrev for å så ta ingeniørutdanning, og forsette offshore.

3. Gå ut som lærling i et vanlig husinstallasjonfirma. Ta fagbrevet så ingeniørutdanning og så begynne i et offshore firma som ingeniør.

Finnes det flere muligheter?

Jeg har tenkt å gå til rådgiver en gang på nyåret for å høre der også, men tenkte det kunne være mulig å samle litt tanker og meninger her også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier offshore, hva tenker du på da? Båt, eller plattform? Det er ekstremt få som får jobb på plattform som lærling, bare de med gode karakterer og myyye flaks får et slikt tilbud.

Om du vil bli lærling på båt, må du først gå vg3 skipselektriker.

"Ta fagbrevet så ingeniørutdanning og så begynne i et offshore firma som ingeniør."

Er vell en grei plan, men håper du er klar over at dem ikke har ingeniører offshore. Du kan selvsagt på ansatt i et offshore firma, men du vil ikke jobbe på en plattform som ingeniør fast. Da er det mere snakk om kjappe turer ut på forskjellige oppdrag.

Om du vil så gjærne i ett offshore firma, er det jo en fordel å ta skipselektriker utdannelsen. Da lærer du mer om maritime system og lignende, noe du ikke lærer når du setter opp fru bloms nye spotlights.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...