Gjest medlem-98070 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg skrev under på en kontrakt for hybel, men leieperioden starter ikke før på nyåret (ville sikre meg hybelen siden markedet har vært dårlig her i det siste, ble kanskje litt overivrig) Nå fikk jeg nemlig nylig svar fra en annen utleier med en mye bedre hybel som jeg valgte istedetfor og har tegnet kontrakt på. Så er spørsmålet: har jeg noen muligheter til å bare bryte den gamle kontrakten og ikke flytte inn uten å måtte betale husleie for de mnd som er oppsigelsestid? Eller finns det ingen vei utenom dette? Jeg vet ikke åssen lovene er rundt dette, men tenkte jeg ihvertfall skulle prøve å forklare situasjonen til utleier og hvis de ikke godtar at jeg ikke betaler husleia selvom jeg ikke skal bo der, så kunne jeg tilby en liten kompensasjon som f.eks noen hundrelapper for finn-annonse. Hva synes dere? Takker for svar Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Noen hundrelapper for en finnannonse er minimalt med hva tapte leieinntekter gjerne er for en hybel. Forslag: kontaktet utleier og forklart situasjonen og foreslått å betale husleie frem til han får inn en ny person, begrenset oppad til en måned + finn-annonsen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Er klar over det, men utleieren kunne ikke leie ut hybelen før nyåret uansett, så hvis de finner en ny leietaker raskt nok taper de ingenting, men jeg har jo skyld i det hvis de ikke gjør det ja. Det er 1 mnd oppsigelse, så 1 mnd leie er maksimum jeg er pliktet til å betale uansett, men vil jo prøve å unngå å betale 2 leier på en gang. Hvis utleieren skulle godta å bare si opp kontrakten, hvordan foregår det formelle da? Møte opp og rive istykker kontraktene? Hvis de godtar å gå ifra kontrakten kun med kompensasjon, bør det lages noe skriftlig, forslag? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Er klar over det, men utleieren kunne ikke leie ut hybelen før nyåret uansett, så hvis de finner en ny leietaker raskt nok taper de ingenting, men jeg har jo skyld i det hvis de ikke gjør det ja. Det er 1 mnd oppsigelse, så 1 mnd leie er maksimum jeg er pliktet til å betale uansett, men vil jo prøve å unngå å betale 2 leier på en gang. Det du kan tilby deg er å anskaffe en ny leietaker som overtar din kontrakt, dog med utleiers godkjenning av den nye personen. Det sparer han for tid og arbeid, og det sparer deg for dobbel leie den måneden. Heldigvis så er det jo ikke snakk om allverdens så lenge det bare er snakk om en måned da! Hadde fort vært en mer kinkig situasjon om du hadde hatt typisk 3 mnd oppsigelsestid. Hvis utleieren skulle godta å bare si opp kontrakten, hvordan foregår det formelle da? Møte opp og rive istykker kontraktene? Hvis de godtar å gå ifra kontrakten kun med kompensasjon, bør det lages noe skriftlig, forslag? Formuler et papir hvor det fremkommer at leieavtalen mellom dere med den og den datoen opphører med virkning fra da og da (umiddelbart?). Trenger ikke være noe mer utfyllende enn det, da den kun skal frembringe at avtalen er opphøret. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Det ordnet seg, utleieren var veldig imøtekommende og grei så der slapp jeg billig unna... Takker for bra svar, Fin Skjorte! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Bra det ordnet seg enkelt og greit! Det finnes også snille (hus)haier! Bare hyggelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå