teehee Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Hei Min NAT skifter mellom open og strict helt ut av det blå. Noen ganger er den open, andre ganger er den strict. Når jeg bruker PFPortChecker så sier den at portene er open men ingame er de strict. Ruter: Zyxel P-2602HWT-F3 Porter forwarded: UDP 1500 UDP 3005 UDP 3101 UDP 28960 Men lurer på noe her, på steam står det outbound only på 1500, 3005 og 3101. Hva menes med det? Er det bare å gjøre det vanlig sånn som med port 28960? Noen som vet hvordan fikse dette? vet ikke om dette er riktig plass å poste dette men det er på MW2 jeg får problemer med nat. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Det samme har skjedd hos meg nå, NAT har skiftet til strict. Men det ser dog ut til at det fungerer fint å spille online. Får ikke til å joine party med venner men.. Lenke til kommentar
teehee Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Ja, funker fint å spille. Finner jo servere som er bra men er litt irriterende når jeg skal spille Spec Ops, joine party osv. Noen som vet om en fix for dette? Lenke til kommentar
Necleto Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Fungerer kanskje bedre om du forwarder porter som bruker TCP protokoll istedet for UDP. UDP støtter ikke duplex (sende og motta på samme tid) overføring, og kanskje det kan ha noe å si. En annen ting er at om du har få PC-er i ditt lokalnettverk, har ikke NAT så mye å si. NAT funksjonen gjør bare at alle lokale PC-er får samme IP-adresse som routeren "sett utenfra", så om du f.eks. bare har din egen PC bak routeren vil det ikke ha noe å si tror jeg. Problemer med strict NAT oppstår gjerne om man spiller på LAN der flere maskiner bruker samme router. Da vil alle PC-ene få samme IP-adresse utad, noe som vil by på problemer. Om du/dere har problemer med å spille sammen med venner i party osv, kan det like fort være vennene deres som har feil oppsett av nettverk og/eller router. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg har NAT strict, men har ingen problemer med hverken å joine partys eller å finne spill. Uten å hijacke tråden lurer jeg på om NAT på strict fører til dårligere connection enn hvis den er på open, og ikke bare problemer med å joine andre? Lenke til kommentar
teehee Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Hmm, står jo at det er UDP porter som skal forwardes da og ikke TCP. Tror heller ikke det er de andres feil at vi ikke kan joine party, fordi når jeg endelig får open igjen (sånn ut av det blå) så kan vi joine party og alt. @ snikpellik Nei jeg tror ikke NAT strict gjør at man får dårligere ping eller noe sånt. Funker fint å spille, men kan få problemer med å joine noen party / servere. Lenke til kommentar
Necleto Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Som sagt, NAT gjør bare at alle PC-er "bak" en router får routeren sin IP sett utenfra på internett. Dette er et sikkerhetstiltak brukt i de fleste standard nettverk. Den har ikke noe som helt å si for ping. Ping blir IKKE forandret av NAT instillinger. UDP protokollen er en mye dårligere kommunikasjonsprotokoll enn TCP. UDP kan kun overføre data i en retning av gangen (enten sende eller motta), mens TCP støtter såkalt "duplex" kommunikasjon, altså kan TCP protokollen både sende og motta datapakker samtidig. Jeg er ikke sikker på om port forwarding av UDP porter er kilden til problemene dine, men TCP er i utgangspunktet en mye bedre egnet protokoll. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg har NAT strict, men har ingen problemer med hverken å joine partys eller å finne spill. Uten å hijacke tråden lurer jeg på om NAT på strict fører til dårligere connection enn hvis den er på open, og ikke bare problemer med å joine andre? Nei, men man kobler ofte til folk med dårligere connection. Hos en kamerat, som bor et par hundre meter unna meg, har samme internett-leverandør og netthastighet, så kommer vi som regel alltid på dårligere hoster/folk som bor langt unna enn det vi gjør hos meg, men har som regel ikke problemer med å finne games. Jeg aner dog ikke hva det kommer av. Lenke til kommentar
teehee Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Som sagt, NAT gjør bare at alle PC-er "bak" en router får routeren sin IP sett utenfra på internett. Dette er et sikkerhetstiltak brukt i de fleste standard nettverk.Den har ikke noe som helt å si for ping. Ping blir IKKE forandret av NAT instillinger. UDP protokollen er en mye dårligere kommunikasjonsprotokoll enn TCP. UDP kan kun overføre data i en retning av gangen (enten sende eller motta), mens TCP støtter såkalt "duplex" kommunikasjon, altså kan TCP protokollen både sende og motta datapakker samtidig. Jeg er ikke sikker på om port forwarding av UDP porter er kilden til problemene dine, men TCP er i utgangspunktet en mye bedre egnet protokoll. Så du tror det å bruke TCP isteden for UDP vil hjelpe? (http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1019454 her står det iallefall at det er UDP som trengs for å få open i MW2. Ikke vet jeg hva som er rett.) Jeg ser poenget i at dataene på samme nettverk får samme ip utifra routeren, men det jeg ikke ser er hvorfor min nat skifter helt uten grunn mellom strict og open. Noen ganger når jeg skal spille er den open andre ganger er den strict, er liksom ikke noe fast. Lenke til kommentar
xenoxz Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare setter "both" istedenfor å velge enten TCP eller UDP? Men uansett, jeg fikk problem med dette når jeg nå fikk enda en xbox i hus. Jeg løste det med å sette på UPnP (Universal Plug 'n Play) på routeren. Pass på at xboxen får IP automatisk og skru den av. Sett på UPnP på routeren, og restart den. Skru så på xboxen og gå på settings og sjekk at det funker. Dersom routeren din ikke støtter UPnP og du kun har en xbox i huset kan du sette xboxen i DMZ (i routeren). Dette åpner alle porter til xboxen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå