Gå til innhold

Hvor får man kjøpt fartskontrollvarsler?


direkte

Anbefalte innlegg

Når fartskontroll varsleren piper har du allerede blitt målt...

Dem testa det på Top Gear e.l.

 

Hvis du skal gå inn for å snylte, så er det letteste å installere hydrauliske skiltoppheng. :)

 

Dette er ingen oppfordring til å bryte loven

Endret av martin808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En laser fungerer på samme måte som en båtradar eller flaggermus,den sender ut en serie "blip" som returnerer når de treffer et kjøretøy.Tiden det tar for signalene begge veien er det som blir brukt for og regne ut hastigheten,når man bruker laser som målelys blir måletiden på rundt et mikrosekund "300 000 km/sek".

 

En laservarsler fanger opp laserlyset og gir en beskjed om at du er under måling,så klarer du å stoppe på et nanosekund er du safe.

 

En laserjammer ødelegger for laserlyset så det ikke returnerer til måleenheten,noe som indikerer ovenfor trafikkpolitiet at du har en innretning som ødelegger for deres målinger.Så det man da må gjøre er og veie en eventuell fartsbot opp mot en bot for å bruke et ulovlig instrument.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er i tvil om at de faktisk har autoritet til å begynne å skru av deler på bilen uten at det foreligger konkrete bevis.

Tvil så mye du vil. Straffeprosessloven § 198 gir hjemmel for ransakning i tilfeller der personer pågripes på fersk gjerning.

 

Jeg for min del har mine tvil når det gjelder i hvilken grad man faktisk må skru fra hverandre en bil for å avdekke en slik sak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okay, jeg leser her inne ofte, men skriver skjelden. Men VÆR SÅ SNILL Å IKKE BABLE I VEI OM TING DERE IKKE ANER NOE OM! Dere er ikke NØDT til å svare på alle innleggene her, bare for å svare!

 

Nautica: Poenget her er at de skyter to ganger, og om den andre målingen er lavere så er det stor forskjell fra å kjøre 10 over til 20 over! :o)

 

Jeg er under oppfatningen av at de som kun varsler ikke er noe særlig vits i. Men jeg har sett disse som aktivt sender ut IR-stråling, og piper i kupeen når du blir truffet. Da gjelder det å sette ned farten, og trykke på en skjult knapp for å ta av jammeren. Det negative er at 'ir-skjoldet' ditt bruker en del strøm, så her bør du isåfall koble strømmen til tenningstrinn 2, og ikke rett på 30-kursen!

Kjipt å bli tatt da, men er man flink å integrere ting så er det vel vanskelig å finne.

Forøvrig så kan IKKE politiet kreve å få se under panseret ditt eller gjøre noen undersøkelser inni bilen din, men de kan kreve at bilen din skal på visning på BT, og i teorien (har blitt gjort før) kan de eskortere deg direkte til BT hvor de har autoritet til å glo rundtomkring i bilen din.

Men akkurat dette har jeg kun vært borti ifm. ikke-godkjent ombygging av bil og effektøkning, da er det snakk om statlige avgifter for flere hundre tusen kroner, og tollvesenet er involvert. Så jeg er litt usikker på sammenhengen der.

 

Har tenkt på å skaffe en sånn jammer jeg også.. kjekt å ha!

Lenke til kommentar
Nautica: Poenget her er at de skyter to ganger, og om den andre målingen er lavere så er det stor forskjell fra å kjøre 10 over til 20 over! :o)

 

 

De gamle mikrobølgesignal laserne hadde behov for kontrollmålinger,de litt gamle lasermålingene har en målesekvens på 0.34 sec,så vi snakker ikke om noe spesielt langt tidsaspekt,det ble ikke gjort en dobbel måling da alle dataene blir slettet ved ny målesekvens,unntatt hvis ikke første måling var vellykket.

Den nyeste typen med optiske laserteknologi "lidar"gir fortløpende informasjon sålenge bryteren er tykt inn,med mulighet for måling av høy,lav,gjennomsnittlig,tid,avstand og eventuelt bilde "snapshot" med all informasjon inkludert kjøretøyet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Når laseren treffer bilen din piper det, og du forter deg å bremse før neste laserstråle treffer bilen din.

Jeg tror politiets avlesning går så fort at du nok må være i helspenn med foten klar på bremsen hver eneste gang du er ute og kjører for å bremse ned i tide.

 

I tillegg kommer jo spørsmålet om det er så veldig lurt å hugge inn bremsen hvis det er noen som kommer kjørende rett bak deg. Eller hvis det er glatt. Eller hvis du er i en sving. Eller....

 

Mye styr for en situasjon som de fleste i beste/verste fall kommer ut for noen få ganger i løpet av året. Jeg kjører 20.000+ i året og kan ikke huske sist jeg så en radarkontroll.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen Nautica, trodde de skjøt to ganger enda jeg. Å jamme laseren er vel det eneste som duger da, men da må man likevel være kjapp å ta av jammeren.

En jammer med et relé som slår ut etter 3 sekunder av seg selv hadde jo vært greit da! Da greier man å sakke ned greit mye.

Lenke til kommentar
Hvordan skal de sjekke? Ta av hele frontfangeren? Er i tvil om at de faktisk har autoritet til å begynne å skru av deler på bilen uten at det foreligger konkrete bevis.

De kan vel rette laseren mot bilen å høre om noe piper... er det vanskelig eller?

Lenke til kommentar
Hvordan skal de sjekke? Ta av hele frontfangeren? Er i tvil om at de faktisk har autoritet til å begynne å skru av deler på bilen uten at det foreligger konkrete bevis.

De kan vel rette laseren mot bilen å høre om noe piper... er det vanskelig eller?

Du slår jo den av så de får målt deg når du har sakket ned da, smarting : )

Lenke til kommentar
Hvordan skal de sjekke? Ta av hele frontfangeren? Er i tvil om at de faktisk har autoritet til å begynne å skru av deler på bilen uten at det foreligger konkrete bevis.

De kan vel rette laseren mot bilen å høre om noe piper... er det vanskelig eller?

 

Skal ikke uttale meg om Radar,men en kamerat av meg som kjørte pirattaxi for endel år siden fikk omtrent bilen demontert av politiet pga. at de prøvde å finne en piratradio som han brukte for og kapre kunder fra seriøse taxiselskap.Det bare på mistanke og de fant den ikke,han fikk faktisk erstatning for ødelagt interiør.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Du slår jo den av så de får målt deg når du har sakket ned da, smarting : )

Selvsagt kan du koble en bryter i mellom men alle uriginale brytere blir nok sjekket.

 

Saken er enkel... når man bremser akkurat når laseren treffer bilen er man med en gang mistenkt for å ha noe ulovlig og da stopper ikke politiet før man er sikker.

 

Så ja... jeg ER smart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...