Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser når tre disker brukes, ikke ved to

Anbefalte innlegg

Jeg har bygd en ny PC, og denne har fungert fint i godt over en uke helt til jeg i går fikk min nye lagringsdisk. Nå fryser den på tilsynelatende tilfeldige tidspunkter. Noen ganger mens jeg ser video (jeg så to episoder av Dexter i går og PCen frøs én gang hver under avspilling av begge), noen ganger under normal surfing and andre ganger under total inaktivitet. Det har også skjedd at den fryser umiddelbart etter innlogging til Windows. Det er ingen blåskjerm, så det er ikke noe minnedump å analysere. Hvis jeg har på musikk eller annen lyd, så vil denne hakke i det uendelige. Uten at det avspilles noen lyd i det PCen fryser, så legger jeg ikke merke til at det har skjedd bortsett fra at jeg ikke kan flytte musen.

Jeg klarer ikke å fremtvinge dette problemet selv med Prime95. BIOS er satt tilbake til default så det er heller ikke et problem relatert til overklokking. Jeg mistenkte raskt at den nye disken måtte være problemet, og denne mistanken ble forsterket av at PCen klarte seg utmerket etter at jeg koblet den ut. For å være på den sikre siden koblet jeg den inn igjen og koblet heller ut den gamle. Med bare systemdisken og den nye disken i maskinen, har jeg nå spilt av begge de samme episodene av Dexter jeg så i går, og mer til. Det ser rett og slett ikke ut som om PCen fryser dersom jeg kobler ut én av de to harddiskene.

Nå lurer jeg på om det kan være et problem med strømforskyningen. Alle mine tre disker er koblet til samme kabel, men det skulle vel ikke være noe problem? Jeg har lite peiling på strøm-greier, men i BIOS under hardware monitor, så vises det målinger for 3, 5 og 12v (tror jeg) og alle disse ser ut til å være spot-on. Noen tips om hvordan jeg kan finne ut hva som kan være galt?

Min maskinvare:

Intel I7 920

Asus P5T Deluxe V2

OCZ 1600 Mhz 3x2 GB

XFX HD 5870

Corsair Powersupply 850W

Win 7 x64

Disk 1: Intel X25-M SSD (ny)

Disk 2: WD 320 GB (gammel)

Disk 3: WD 1000 GB (ny)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som en kontrollerfeil. Tviler på at det er strømrelatert. Harddisker er ikke særig grådige på strøm generellt sett i forhold mye annet i maskinen. Jeg har vært borti tilsvarende fenomen på diskkontrollere selv, men det har vært eksterne. Tror jeg rettet det med en firmware update den gangen.

Er det hovedkortkontrollren du bruker? i så fall se om du har 2 kontrollere. mange ganger har hovedkort 1 vanlig + 1 som støtter raid. Ville i så flal sjekket hvordan det går om du fordeler diskene litt anderledes over kontrollerene enn hvordan du har dem nå.

-Stigma

Lenke til kommentar

Er det kontrollerissues så kan du som regel stresse dette systemet ved å kopiere eller flytte store mengder data i alle mulige retninger mellom diskene samtidig, og dermed øke sansynligheten for crash dersom problemet er der fremdeles.

Ikke bruk viktige filer til slik testing naturligvis.

-Stigma

Lenke til kommentar
Er det kontrollerissues så kan du som regel stresse dette systemet ved å kopiere eller flytte store mengder data i alle mulige retninger mellom diskene samtidig, og dermed øke sansynligheten for crash dersom problemet er der fremdeles.

Da tror jeg kanskje jeg kan eliminere kontrollerproblemer. Det første jeg gjorde da jeg fikk disken, var å flytte over rundt 180 GB fra en annen disk. Dette gikk faktisk helt fint.

Jeg har oppdatert Chipset-driverne for et par timer siden, og jeg har ikke hatt problemer så langt. Fortsatt for tidlig å si om problemet er borte, men vi får se.

Froggyler: Diskene fungerer hver for seg, så jeg tror ikke det er noe problem med kablene.

På klassisk vis så glemte jeg selvfølgelig vedlegget i forrige post. Ikke det at det var super-viktig, men her er det i hvert fall...

post-39805-1261347739_thumb.png

Lenke til kommentar

Der ja - du har en 2ports og en 4ports = 6 porter på kortet inkludert evt. eksterne. Kan det stemme?

Jeg forstår ikke hvorfor du kan utelukke kontrollerproblematikk... det kan fint være en feil som bare oppstår når det er minst 3 disker tilkoblet. Jeg sier jo ikke at chippen er kaputt, men at det kan være en svakhet eller bug eller quirk som slår ut nettop når det er 3 disker i spill på samme for eksempel. Da kunne det være artig å vite om problemet forsvannt dersom du eksempelvis flyttet en av de tre til den ekstra andre kontrolleren.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er faktisk seks interne porter på kortet. Fire av disse peker til siden, mens to peker oppover. I tillegg er det én ekstern port bak PCen. Dette gjør meg litt usikker på hva som er hva...

Når jeg utelukker kontrollerproblemer, så er det kun basert på at du sa at man kan stresse kontrolleren ved massiv filkopiering, og dermed fremprovosere et eventuelt problem. Hvis det fortsatt er mulig at det er problemer med kontrolleren på tross av den store kopieringjobben jeg gjorde, så er jeg åpen for dette.

Etter en restart i sted, hengte faktisk PCen seg igjen. Siden da har jeg aktivert AHCI, så nå skal jeg se om dette hjelper. Neste punkt på listen er kontrollerdriveren, men jeg er litt bekymret for at jeg skal rote det til slik at ikke TRIM vil fungere på min SSD-disk. Dette er sikkert en ubegrunnet bekymring, men dette er et nytt område for meg...

post-39805-1261351916_thumb.png

Lenke til kommentar

Ville ikke rotet med driveren før du har utelukket andre ting først.

de to som peker opp er sikkert 2ports kontrolleren og de 4 til siden er sikkert 4ports kontrolleren. Du har altså på fireren nå sant? Prøv å sett 1 eller 2 disker på de to som peker opp i første omgang. Det har løst lignende quirks for meg før.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg slo på PCen i dag morges før jeg dro på jobb. Den var fortsatt oppe og gikk da jeg kom hjem og den klarte seg utmerket helt til rundt kl 23.30. Da frøs den mens jeg brukte Firefox. FFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUU

Det er skikkelig vanskelig å feilsøke når det kan ta opp mot flere timer med aktivitet før feilen oppstår. Har nå satt alle diskene på de fire portene som peker til siden. Da er det bare å bruke PCen i mange timer i morgen også for å se om det har hatt noen effekt.

Edit: Faktisk så fungerte PCen så lenge i går at jeg må spørre meg selv om den kanskje vil fryse etter hvert selv med kun to disker tilkoblet. Jeg har jo ikke testet dette mer enn et par timer. Problemet trenger ikke være relatert til diskene i det hele tatt. Her lukter det snart fullstendig reinstallasjon av W7.

Hvis jeg går til dette skrittet, vil jeg få noen problemer med aktivering dersom jeg bare kjører på med formatering og nyinstallering av W7? Må Windows-en deaktiveres på noen måte før den kan aktiveres på nytt?

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...