Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ufattelig treg og somlete

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har fått den herlige oppgaven og finne ut hva som feiler min ste fars stasjonære maskin. Jeg bygde denne maskina for ca 4 år siden, så alt er ikke akkurat siste mote i den. Men uansett, her er problemet.

Maskinen er som sirup. Uansett hva av programmer jeg ønsker å bruke tar det ufornuftig lang tid å starte og bruke programmet. Kjører jeg over 4 programmer låser alt seg. Det første som slo meg var ram, så jeg kjørte en ram test og fikk ingen feil og alle hastigheter ok.

Så kjørte jeg en cpu test og alt ok med denne og.

Men ved en tilfeldighet så jeg at vifta til det integrerte skjermkortet ikke gikk rundt. Denne er rett og slett gåen. Og da lurer jeg, kan dette ha gjort at "skjermkortet" har blitt varmt og ødelagt noe på hovedkortet? Maskinen har jo også stått stappfull i støv for å være på den sikre siden liksom...

Alle tanker taes i mot med stor takk! =)

Her følger specs på pc'n.

Hovedkort: Nvidia nForce 2

CPU: AMD XP2500+ 1.83 GHz

RAM: Brikke1: Kingston ktm3304/256

Brikke2: Infineon 256mb, ddr, 266, CL2

Disk1: Samsung SP0802N

Disk2: IBM IC35L040AVVA07-0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at det har skjedd noe med hovedkort, men det tviler jeg litt på. Derimot vil jeg absolutt anbefale å få tak i mere minne, med kun 512 MB (hvis jeg tolker det om minne rett) er det ikke noe rart at maskinen går i sirup. Og det kommer jo an på hvilke typer prgrammer du kjører. Specs på den PCen er jo ikke de råeste da.

Du bør ha minst 1 GB minne, helst 2 GB. Problemet er jo at det er DDR minne og det er jo kanskje ikke så lett å få tak i nå. Og bruk minne fra samme fabrikant, det er det beste. Kanskje det beste hadde vært å oppgradere PCen en del.

Lenke til kommentar
Start med skikkelig støvfjerning (inkl. kjøleribber). Husk ny kjølepasta.

Rydd også opp på harddisken. Fjern unødvendige program etc. Defragmanter harddisk. Let etter prosesser om ikke skal være der.

Dette er gjort =)

En fire års gammel datamaskin som kjører Windows er det kun en ting å gjøre med. Installer Windows på nytt.

Føler det blir litt vanskelig da installasjon cd'r er borte og kode hvertfall er long gone.

Mulig at det har skjedd noe med hovedkort, men det tviler jeg litt på. Derimot vil jeg absolutt anbefale å få tak i mere minne, med kun 512 MB (hvis jeg tolker det om minne rett) er det ikke noe rart at maskinen går i sirup. Og det kommer jo an på hvilke typer prgrammer du kjører. Specs på den PCen er jo ikke de råeste da.

Du bør ha minst 1 GB minne, helst 2 GB. Problemet er jo at det er DDR minne og det er jo kanskje ikke så lett å få tak i nå. Og bruk minne fra samme fabrikant, det er det beste. Kanskje det beste hadde vært å oppgradere PCen en del.

Nytt minne er satt på handlelisten. Ikke verdens enkleste sak å få tak i DDR minne nei, men på eBay finnes det mye fint til enda finere priser...

Lenke til kommentar
Kan vere det er noe som kjører i bakgrunnen også, legg ut et bilde av :oppgavebehandlingen din-prosesser: Husk å merke av for "vis prosesser fra alle brukere"

2132565740102750835S600x600Q85.jpg

Jo, det er faktisk verdens enkleste sak å få tak i DDR-minne, så sett i gang. I tillegg må windows, som Orjanp påpeker, reinstalleres. Så får det bli opp til deg hvordan du vil løse det. Hvis du gjør disse to tingene garanterer jeg at du får en PC som er helt som ny.

Forslag til hvordan jeg kan løse taes i mot med takk... =)

Lenke til kommentar

Det er ikke lite minne som får den til å gå i sirup, hvis det gjelder almindelige oppgaver, og ikke ekstremt krevende programmer. Noe annet om det hadde vært Vista. Maskinen var sikkert almindelig responsiv da den var ny, right?

Jeg vil gjette på at disken er så ekstremt fragmentert at defrag ikke greier å rydde ordenlig opp (hvis noe sånt er mulig) eller kanskje at CPU har overtatt grafikkoppgavene pga defekt skjermkort, eller noe annet.

Vel, det er mulig jeg var litt rask der, jeg ser på bildet at det lastes ganske mange oppgaver. Kanskje en grundig opprensning her hadde vært noe. Det har verl tullet på seg endel rask siden maskinen var ny. Hva med et bilde av 'Ytelse' i taskmanager på forholdsvis nystartet maskin? Ved treghet på en sånn maskin ville jeg personlig satt antivirusen til manuell skannig av og til, og slått av automatikken helt eller delvis. Eventuelt prøvd et annet anti-virus, Avira eller MSSE, er ikke de litt kvikkere, tro?

Jeg har en gammel bærbar som kjører XP Pro glimrende og er helt OK til surfing etc, den har bare 192MB ram. Har brukt den som reserve noen ganger. Kan god starte den opp og vise scr shot av taskmanager. Det er MASSE ram ledig! Men så er det null overflødige prosesser osv. Den starter på under et minutt. Internet Explorer og Word er oppe på et sekund eller to.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Jeg vet nå ikke om jeg personlig hadde kjøpt minne på norsk nettbutikk hvis jeg kunne få det mye billigere på eBay, PCen er jo 4 år gammel så hvorfor bry seg så mye om garanti på DDR minne da.

Ellers kan du jo prøve å laste ned og skanne registeret ttil Windows med CCleaner for å fjerne mye unødvendig stoff. Defragmentere den vil nok hjelpe mye også.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Jeg vet nå ikke om jeg personlig hadde kjøpt minne på norsk nettbutikk hvis jeg kunne få det mye billigere på eBay, PCen er jo 4 år gammel så hvorfor bry seg så mye om garanti på DDR minne da.

Ellers kan du jo prøve å laste ned og skanne registeret ttil Windows med CCleaner for å fjerne mye unødvendig stoff. Defragmentere den vil nok hjelpe mye også.

Dette er gjort, uten noe alt for stor merkbar forskjell. Satser på at mer minne vil gjøre susen =) Har tatt dyprensing av hele pc'n nå. Men det beste hadde nok vært å fått registeret tilbake i original tilstand. Men føler det blir mye mas og stress da jeg ikke har win xp plata lenger...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, da er nye brikker montert og maskinen er merkbart MYE raskere og mer stabil! :D

Har også hatt en seriøs opprydning med alle mulige programmer og manuelle innrykk i registeret. Har også byttet fra AVG Free til Avira Antivir. STOR forskjell! Så nå er faktisk maskinen rask og fungerer 99%.

MEN ett problem jeg ikke helt klarer å forstå meg på... Internetleserene Opera og Internet Explorer er sykt trege på å bla opp nettsider, mens Firefox får nettsidene opp superfort... Noen som har vært borti det? Eller har noen gode ideer på hva det kan ligge for årsak til det?

Ny tråd ang dette startet HER

Endret av towoha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...