Caliber Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Lian Li EX-50 med plass til 5 disker som jeg tenkte å bruke til medie-lagring. Boksen har støtte for RAID 0,1,3,5, CLONE og JBOD. Har prøvd å lese meg opp på emnet for å finne ut hvilket alternativ som vil være best for meg, eller om jeg skal konfigurere diskene uten RAID i det hele tatt. Det er altså snakk om lagring av filmer primært, og jeg er ute etter best mulig balanse mellom sikkerhet og ytelse. Hvis jeg skal prioritere er sikkerhet viktigst, siden diskene først og fremst skal leses fra mht. filmavspilling, og økt ytelse bare vil ha noe særlig å si når jeg overfører filer til diskene. Har per i dag 3 stk. 1,5tb-disker som skal benyttes. Hadde satt stor pris på tilbakemelding og råd/tips! Endret 20. desember 2009 av Caliber Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Raid5 må vel sies å anbefale dersom du bruker 5 disker. Kort oppsummert minus og pluss-sider ved dette oppsettet: + Høyere lesehastighet (bygger på prinsippet om striping). + Tåler at én disk kræsjer, dataene skulle da fremdeles være intakte. - Kan hende at skrivehastigheten blir noe lavere enn ved tilsvarende raid0 (striping) pga paritetsdata må skrives. - Mister diskplass tilsvarende én disk. Men mye bedre enn raid1 hvor halvparten av all diskplass "forsvinner". - Dersom 2 disker kræsjer, så mister du alle data. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Ok Geir, høres ut som en god løsning. Har som sagt 3 disker per i dag. Hvordan blir det når jeg legger til to disker til? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Ingen som vet? Jeg er altså ute etter hvordan jeg kan expande et raid5-array på en enkel og god måte. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) har du en skikelig raidkontroller er det null problem utvide raidet, ikke mange tastatrykkene i konsollen/menyen før den er igang, du får heller ikke nedetid på raidet men noe redusert hastighet samt forsinker prosessen litt om du konstant ligger og skriver/leser. det du ser etter for muligheten til utvide raidet heter forøvrig "Online Capasity Extension". for 3-7 disker er raid5 og anbefale, skal du over 7 disker vil jeg heller anbefale raid6 som er samme prinsippet men tåler tap av 2disker("mister" også plassen tilsvarende 2disker). du har også muligheten for sette en "hot spare" som da står ubrukt og når en disk i raidet ryker (altid bare spørsmål når en disk ryker, ikke om en disk vil ryke) starter kontrollern bygge inn hot sparen for og erstatte den ødelagte disken. Endret 21. desember 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå