Gå til innhold

FreeNAS eller Linuxserver til mitt bruk

Svein_Jarle

Anbefalte innlegg

Dette vet jeg delvis er blitt tatt opp før, men jeg trenger litt konkrete svar for mitt behov ;)

Saken er den at jeg skal bruke min gamle PC til filserver. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke FreeNAS, men har nå begynt å lure på om det hadde vært like greit og bruke Ubuntu eller et annet Linux-basert operativsystem. Grunnen er enkel - fleksibilitet.

Serveren skal stå på så og si konstant på mitt hjemmenettverk. Pr nå har jeg en 250gb disk fastmontert inne i kabinettet (på denne lå Windows Vista til jeg klarte å slette den ved et uhell), samt en 2tb-disk i et SAS-kabinett for fire disker montert på tre 5,25"-plasser. Planen er at jeg skal fylle de fire plassene med identiske disker etterhvert som økonomien tillater det.

Drømmen har vært å ha RAID 0, og kanskje tilogmed RAID 10, men det blir uaktuelt av to grunner, nemlig at RAID 10 krever dobbelt så mange disker (og det skal ikke lagres så verdifulle data her likevel), og RAID 0 må settes opp med alle diskene første gang, så vidt jeg har skjønt. Dessuten, når flere disker er i RAID 0 vil vel hele systemet kollapse om en forsvinner/dør.

Så jeg satser på å ha "multiple shares" etterhvert som jeg får satt inn nye disker.

En ting som er viktig er at maskinen skal kunne fjernstyres. FreeNAS har et flott webbasert GUI, og om mulig vil jeg og ha det på et evt Linux-alternativ. Rett og slett fordi det er mye mindre krevende av nettverket enn VNC.

Maskinene som skal snakke med serveren er i hovedsak Macer, blant annet en med Plex (XBMC), men det blir garantert og snakk om Windowsmaskiner i blant. PS3 og Xbox 360 må og være istand til å finne musikk/filmer/bilder på serveren. Siden FreeNAS støtter uPnP er nok det løsningen som foretrekkes til mediastreaming. Men det er kanskje greit om serveren automatisk transcoder material som ikke er kompatibelt?

Noe jeg leste og som virket spennende er muligheten til å sette inn en DVD (og kanskje Blu-Ray på sikt) og at boksen automatisk kopierer filmen til en mappe på disken og komprimerer den. Det hadde vært fantastisk. Men så vidt jeg har forstått er det ikke noen enkel sak i FreeBSD, men at det finnes Linuxprogrammer som funker til dette?

Andre ting jeg skal bruke på serveren er en enkel torrentklient, samt en Usenet-klient (NZB-nedlaster).

Og så lurte jeg på dette med filsystemer. Hva skal jeg velge der? Det hadde vært en fordel om jeg har mulighet til å koble ene disken direkte inn i datamaskinen (primært Mac) via hdd-dock, eller noe i den duren, for å legge over de store mengdene filer. Samt ha muligheten til å lese diskene på andre maskiner om serveren en dag skulle klikke.

Og et spørsmål til slutt - det hadde vært utrolig greit om jeg bare kunne sette mine HFS (Mac-formaterte) disker inn i SAS-enheten og så dele dem på nettverket direkte uten formatering. Er dette mulig? Det er og interessant om det går ann med FAT32 og NTFS-disker og.

Takk for all hjelp!

mvh

Svein Jarle

Edit: Det kan nevnes at operativsystemet, uavhengig av kjerne, skal ligge på en 4 gb USB-penn, samt at systemet må ha muligheten til alltid å ha diskene påslått (ingen nedspinning av plater. Vi snakker server-grade-disker.)

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke mye om linux. Raid 0 er fyfy om skall lagre. Dør ein disk mister du all data. Software raid linux er vel bare eineste software raid så er brukbar. Raid 5 eller 6 er bra om vil ha alt så stor hdd.

Raid 5: mister 1 av diskene du ikke får lagra på. Men 1 disk kan dø uten att du mister data.

6x 1,5 TB disker = 7,5 TB så du får brukt.

Raid 6: mister 2 av diskene du ikke får lagra på. Men 2 disk kan dø uten att du mister data.

6x 1,5 TB disker = 6,0 TB så du får brukt.

Wibla er vel ein av folka jeg husker så bruker software raid 6. Så holder til på hardware.no :p

Du kan jo prøve Windows home server. men koster ca 1k. Men du får prøvd det gratis på microsoft sine sider 120 dager.

Lenke til kommentar

Windows home server vil jeg holde meg unna av hovedsaklig to grunner. Den ene er at den krever Windowsklient for oppsett, og det andre er at disksystemet er satt opp slik at du på en gang ikke kan kopiere større mengder filer enn det minste som er ledig på en hvilken som helst av diskene, så vidt jeg har fått med meg.

Dessuten vil jeg ha stabiliteten til Linux/BSD.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt RAID 5 om jeg var deg. Selv om det ikke er viktige data er det kjiipt å miste alle dataene fordi en disk ryker. Bruker du LVM på toppen av RAID kan du evt utvide senere med et RAID til, og få alle dataene på samme volumet.

For streaming til PS3, Xbox 360 kan du bruke Mediatomb f.eks. Evt om FreeNAS har noe liknende innebygget. Har ikke fått dette til å fungere selv på Xbox 360, som har en noe dårlig DLNA implementering, men en stund siden jeg prøvde mediatomb, så kan være lettere nå. Tror ikke PS3 skal være noe problem, siden den har en bedre DLNA implementering.

Har selv brukt PS3 Media Server (java), men på en maskin med gui. Litt usikker på om den faktisk trenger det. Fungerte fint på Xbox 360 uten å måtte buffre. Transcoding fungerte ikke, men det skal visstnok fungere for PS3.

Har selv satt opp en server for ikke så lenge siden. Valgte Ubuntu Server over FreeNAS p.g.a hardwarestøtten, og at jeg er bedre kjent med det fra før. Satt opp Webmin som webgui for enkel konfigurering av Samba / NFS, etc i tillegg til at den har en filbehandler som java plugin, så jeg kan få enkel tilgang til filer eksternt. FreeNAS er nok enklere slik i og med at den kommer med webgui, så den er nok ikke et dumt valgt hvis den dekker behovene.

Kjører forresten 2x Raid5 (4+4 disker) i LVM med EXT4 filsystem, og får bra ytelse med det. Bruker hardware RAID (LSI Megaraid) for enkel recovery, men software RAID skal visstnok fungere bra, bare du setter deg inn i det.

Det er mulig å finne billige hardware RAID-kort på eBay hvis du velger det. Bare pass på å kjøle kortet, hvis den har passiv kjøler. Disse passive kjølerne er ofte beregnet for servere med god luftstrøm.

Lenke til kommentar
Saken er den at jeg skal bruke min gamle PC til filserver. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke FreeNAS, men har nå begynt å lure på om det hadde vært like greit og bruke Ubuntu eller et annet Linux-basert operativsystem. Grunnen er enkel - fleksibilitet.

FreeBSD 8.0 er nylig sluppet, med zfs versjon 13. Jeg har bare såvidt begynt å bruke zfs, men det er ganske enkelt å lære seg. Virker også lett å bruke / vedlikeholde.

Med FreeBSD får du stabiliteten du er ute etter, og kanskje større fleksibilitet enn med FreeNAS. FreeBSD har ports, hvor du enkelt kan installere en mengde programmer som er tilpasset til FreeBSD. Ifølge FreshPorts er det per dags dato litt over 21000 programmer i ports.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...