Bone Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Heisann! Er hos min mor nå, og kom over et interessant problem.. Hun har et ADSL modem som hun har fått fra Telenor, ZyXEL Prestige 650R-33, og for å "komme inn på" den, så fungerer tydeligvis IP-adressen 192.168.1.1, for da får jeg opp ADMIN/PASSORD -spørsmålet (som jeg ikke har; hvor får jeg det?). Vel, hun har også en trådløs router, NetGear WGR614 v6, som OGSÅ har IP-adresse 192.168.1.1. Jeg tror det er her feilen ligger. Jeg har testet modemet, og kommer da på internett (ja, det er derfor jeg kan skrive her nå, hehe), hvis jeg kobler kabelen direkte mellom PC og modem. Og jeg har prøvd å koble til routeren, både trådløst og via kabel, og prøve å konfigurere den, og det fungerer også (for her kan jeg jo passord og sånn, hun har flyttet til et nytt sted hvor hun har med router, men modemet var her fra før)! MEN, når BÅDE modem OG router er tilkoblet så fungerer det ikke, og prøver jeg å skrive inn 192.168.1.1, så skjer det jo ikke så mye, da den tydeligvis prøver å koble til 2 steder.. og vi kommer derfor ikke på internett når disse to står i samtidig. Noen som har peil på hvordan dette kan løses? Takker så mye for hjelp! Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Problemet her er at du IKKE har et modem og en router, men to stk. routere. Det du bør gjøre, er å sette Netgear boksen opp som et trådløst aksesspunkt, og la Zyxel'en ta seg av routingen. 1. Koble deg til Netgearboksen og gi den en fast ip (feks. 192.168.1.250). Subnet 255.255.255.0 og gateway 192.168.1.1. 2. Slå av DHCP serveren på Netgearboksen 3. Sett opp en kablel mellom Zyxelboksen og Netgearboksen, men sett kabelen inn i en av de fire LAN portene på Netgear boksen. La WAN/Internett porten stå ubrukt. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Takker! Prøvde å gjøre dette, men fikk ikke fortsette så sant jeg ikke satte en DNS adresse også? Hva skal jeg velge der? Takk igjen!! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Nå fungerte det! Takk, så mye!! Men, nå fikk jeg et annet problem.. 1) Hvordan kommer jeg inn på router'n, altså Netgear? Hva er adressen dit? 2) Mulighet for å finne passord/brukernavn til den ZyXEL? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) 1) Hvordan kommer jeg inn på router'n, altså Netgear? Hva er adressen dit? EDIT: Har du prøvd adressen covah sa? http://192.168.1.250 Evt resett den og sett den opp med 192.168.1.2 og slå så av DHCP igjen. 2) Mulighet for å finne passord/brukernavn til den ZyXEL? Google: "veiledninger telenor" Endret 20. desember 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Evt resett den og sett den opp med 192.168.1.2 og slå så av DHCP igjen. Dette kan skape problemer dersom Zyxel boxen har et dhcp scope som begynner på 192.168.1.2. Da vil Zyxel boksen dele ut denne adressen til første PC som kobler seg til, og da får du en ip konflikt med 2 enheter med samme adresse. Det var derfor jeg foreslo 192.168.1.250, da det er tvilsomt han har 249 enheter som skal kobles til. Det aller beste er selvsagt at han sjekker hva dhcp scope er til Zyxelboksen, og setter en IP på netgearboksen utenfor denne. Og DNS på Netgearboksen skal selvsagt også settes til IPen til Zyxelboksen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Prøvd med 192.168.1.250 ja.. og det fungerte ikke! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Prøvd med 192.168.1.250 ja.. og det fungerte ikke! Da får du bare resette den og sette ipadressen på nytt. Du har sikkert ikke lagret skikkelig etter du satte adressen. Evt resett den og sett den opp med 192.168.1.2 og slå så av DHCP igjen. Dette kan skape problemer dersom Zyxel boxen har et dhcp scope som begynner på 192.168.1.2. Da vil Zyxel boksen dele ut denne adressen til første PC som kobler seg til, og da får du en ip konflikt med 2 enheter med samme adresse. Det var derfor jeg foreslo 192.168.1.250, da det er tvilsomt han har 249 enheter som skal kobles til. Det aller beste er selvsagt at han sjekker hva dhcp scope er til Zyxelboksen, og setter en IP på netgearboksen utenfor denne. Og DNS på Netgearboksen skal selvsagt også settes til IPen til Zyxelboksen. My bad, jeg skrev innlegget uten at jeg leste at du hadde foreslått de andre adressene. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Reset Netgear routeren. La være å koble den mot Zyxel routeren før den er ferdig konfigurert. Husker ikke i farta hva standard brukernavn/passord på netgear er men sikkert admin eller root som brukernavn og admin, 12345 eller lignende passord, det finner du i manualen som du kan finne på netgear sin hjemmeside. Hvis du ikke skjønner/får til å sette Netgear i bridge mode kan du eventuelt endre LAN adressen dens til f.eks. 192.168.15.1 slik at den kjører på et annet nett enn zyxcelen, da kan du serie koble to routere. WAN porten settes til å bruke DHCP. Når netgear er satt opp så kan du koble den opp mot zyxel'en. Da har du ipadresse 192.168.1.1 til zyxel og 192.168.15.1 til netgear. Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Kan lett bli routingproblemer (feks. problemer med å forwarde porter) når man kjører med 2 routere. Dette er mye enklere dersom man bare har 1 router. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Takker igjen for de siste tilbakemeldingene som har kommet.. Jeg har ikke prøvd å resette enda.. har styra litt med andre ting i løpet av kvelden.. Men, det at "modemet" er en router (også).. jeg skjønner ikke.. Ikke har den antenner, så jeg tviler jo på at den er en trådløs router, ZyXEL-en altså.. og den har ikke plass til flere TP-kabler bak der, så ikke skjønner jeg hvordan flere enheter som kan tilkobles.. Hvordan fungerer denne routeren da? Takker igjen! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Den fungerer som en vanlig router, men mangler switch. Du ser det på ipadressen den deler ut. Routere gir som oftest 10.x.x.x eller 192.x.x.x. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Jo, takk.. Det skjønte jeg egentlig.. altså, det med adressene.. Men, hva er det den "router" når jeg ikke får koblet til noe til den? Hva er da vitsen med en router-funksjon? Hva annet er det å route? Kjenner egentlig til router bare som hjelp til å koble flere PC-er i et nettverk jeg, opp mot internett.. men, hvis man ikke kan koble til noe, så hva da? Noen som kan hjelpe meg å forstå!? Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Men, hva er det den "router" når jeg ikke får koblet til noe til den? Hva er da vitsen med en router-funksjon? Hva annet er det å route? En router er en boks som tar seg av trafikk mellom nettverk, feks. mellom ditt lokale nettverk og internett. Kjenner egentlig til router bare som hjelp til å koble flere PC-er i et nettverk jeg, opp mot internett.. men, hvis man ikke kan koble til noe, så hva da? Det at den den ikke har trådløst aksesspunkt eller innebygd switch har ingenting med routerfunksjonaliteten å gjøre. Du får jo koblet den opp til både internett og et lokalt nett. Hva du gjør på det lokale nettet er opp til deg. Enten kobler du bare til 1 PC, eller til noe annet nettverksutyr, feks. en switch eller et trådløst aksesspunkt. Grunnen til at slike bokser eksisterer, tror jeg kommer av flere grunner. De inneholder færre komponenter, noe som både gjør boksene billigere samt at det er færre feilkilder. Det sparer nok også ISPene for en god del support. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå