helsten2 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Kjører Vista med 4GB minne. Plutselig bootet ikke maskina. Fant etter mye om-og-men ut at 2 av minne-slotene på hovedkortet ikke fungerte (tilsynelatende). Hvis jeg fjernet de to minne-modulene som skulle sittet her så starter maskina og alt funker. Men jeg får da kun 2GB tilgjengelig - og da blir Vista treg, gitt! Ved å flytte minne-modulene rundt (1GB DDR2) så har jeg verifisert at det ikke er noe feil på dem. Kan jeg anta at dette er feil på hovedkortet (Dell 0TP406) og at eneste løsning er nytt kort? Eller kan det være noe annet? Endret 20. desember 2009 av helsten2 Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Ingen tips? Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Ring Dell? Det er ingen her som er mirakelmenn og føler for å lodde av og på minneslottene på kortet ditt. La teknikerne til produsenten ta seg av ting i steden for å ta råd fra Ola Nordmann. Det får være grenser. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Ring Dell? Det er ingen her som er mirakelmenn og føler for å lodde av og på minneslottene på kortet ditt. La teknikerne til produsenten ta seg av ting i steden for å ta råd fra Ola Nordmann. Det får være grenser. ... noen som er stresset i førjulstida, ser jeg Jeg bad da ingen om hjelp til lodding! Spørsmålet var for å sjekke om noen av forumets medlemmer hadde vært borti tilsvarende ... og evt. finne ut om lodding/skifting av hovedkort var nødvendig. Hvis teknikerne til produsenten skal ta seg av alt, så er det vel bare å legge ned dette forumet? Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er ikke lønnsomt for de teknikerne å ta seg av alt, der har du et poeng. Men for å være ærlig mener jeg din problemstilling er så åpenbar at det ikke skader å ta kontakt. Forøvrig har jeg ikke noe spesielt å stresse meg over før jul, men takk for omtanken God Jul. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 ASUS har vært utsatt for lignende problemer... Noen har vært løst med å sette opp RAM spenningen til det som er oppgitt på brikkene. Andre har måttet prøvd ett annet merke av RAM, mens noen har med 775 sokkelen løst det med å skru opp nordbru spenningen. Men det har også vært de som har måttet ty til RMA, hva som gjelder er alltid vanskelig å si, og med en Dell skrammelkasse så blir det bingo, for her har du en ribbet BIOS og du har ikke å mye å hjelpe deg med når det kommer til feilsøking. Så ta kontakt med Dell angående denne, og neste gang vil jeg anbefale deg og heller kjøpe en delebygget maskin, da står du på mye bedre grunn med flere innstillinger som kan hjelpe i feilsøking og MYE bedre BIOS support som faktisk hjelper på enkelte ganger. Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) ..., og neste gang vil jeg anbefale deg og heller kjøpe en delebygget maskin, da står du på mye bedre grunn med flere innstillinger som kan hjelpe i feilsøking og MYE bedre BIOS support som faktisk hjelper på enkelte ganger. Det har jeg allerede gjort ...delebygget Men siden Dell'n kun er 2 år så hadde jeg håpet å kunne bruke den til noe .. litt til ... Men det blir ikke flere Dell her i huset, nei! Får vel fikle litt med XPSen i jula, tenker jeg Takk, og god jul! Oppdatering: Etter kontakt med Dell Support fant de ut at hovedkortet var kaputt. De kom på døra, hentet maskina og leverte den tilbake etter en uke -med nytt hovedkort. Nå har jeg 4GB igjen. Endret 31. januar 2010 av helsten2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå