8086 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Hadde en litt bisarr opplevelse i dag. Tre Efke 25ASA filmer jeg har hatt liggende ble fremkalt, og alle som en var helt blanke. Vanligvis hadde jeg tenkt at jeg har blingsa og fremkalt ueksponert film, men jeg var ganske sikker på at de var eksponert. Fremkalleren (Aculux 2/3) var et år gammel og hadde skiftet farge til mørkebrun. Det skjønner jeg at ikke var en god ting, men hadde inntrykket av at det bare medførte ujevne resultater, og kjørte derfor på for å se hvordan det så ut. Jeg var også litt uheldig i skyllingen og skylte en stund med alt for varmt vann; kan dette i kombinasjon med dårlig fremkaller ha skylt bort sølvet på disse ømfintlige filmene? Ble plutselig veldig bekymret for å prøve samme fremkaller på flere filmer ... Endret 20. desember 2009 av 8086 Lenke til kommentar
3G Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Hadde en litt bisarr opplevelse i dag. Tre Efke 25ASA filmer jeg har hatt liggende ble fremkalt, og alle som en var helt blanke. Vanligvis hadde jeg tenkt at jeg har blingsa og fremkalt ueksponert film, men jeg var ganske sikker på at de var eksponert. Fremkalleren (Aculux 2/3) var et år gammel og hadde skiftet farge til mørkebrun. Det skjønner jeg at ikke var en god ting, men hadde inntrykket av at det bare medførte ujevne resultater, og kjørte derfor på for å se hvordan det så ut. Jeg var også litt uheldig i skyllingen og skylte en stund med alt for varmt vann; kan dette i kombinasjon med dårlig fremkaller ha skylt bort sølvet på disse ømfintlige filmene? Ble plutselig veldig bekymret for å prøve samme fremkaller på flere filmer ... Hei Jeg opplevde noe av det samme med en efke 127 film utgått på dato. Jeg forskyllet filmen i et minutt og tømte ut vannet. Det som kom ut var kullsvart suppe. At skyllevannet får farge er ikke unormalt. Jeg fremkalte i Ny Rodinal og la til 30 sek. i fremkallingstiden grunnet forskyllingen. Etter fiks var filmen fullstendig blank. Det har ikke skjedd siden ved tilsvarende kombinasjon. Johs Endret 22. desember 2009 av 3G Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Nå har trådstarter benyttet gammel (og ødelagt?) fremkaller. Dette kan medføre at fremkalleren ikke virker. Også varmt vann kan ødelegge emulsjonen på filmen (løse opp det som fester sølvnitratet til den fysiske filmen). 8086: Du har benyttet ny fremkaller istedenfor trådstarters mulig defekte fremkaller. I tillegg benyttet han for varmt vann (i henhold til ham selv), mens du oppgir ikke temperaturen på det vannet du benyttet til skylling av negativene etter fremkalling. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Kjipt . Hvis fremkalleren ikke fungerer, sier det seg egentlig selv at man får blank film. Det blir det samme som å putte filmen rett i fiksen. EDIT: Jeg forsøker å holde samme temp fra start til slutt - inkludert skyllevannet. Det jeg derimot ikke gjør er å temperere fiksen, så den er gjerne 20-25*C. Du kan jo teste en rull, eller en bit av en rull for å se om det fortsatt er liv i fremkalleren. PErsonlig tror jeg at jeg ville kjøpt en ny flaske Aculux. Det er ikke akkurat store investeringen. Jeg har fremkalt 7 filmer i Aculux i helga, og må si meg storfornøyd med fremkalleren. Jeg tror den kommer til å bli min standardfremkaller etter å ha prøvd en del ulike typer. Fomadon Excel ga flekker på negativene (brukerfeil?), T-Max koster en del hvis man bruker den 1+4 one-shot, Rodinal (R09) skal jeg eksperimentere litt mer med før jeg gir opp og HC-110 er ikke spesielt sunt å drive med. Det positive med Rodinal og HC-110 er at de varer tilnærmet evig, slik at man slipper å engste seg for slikt som du har opplevd hvis det går lenge mellom hver film. Francis Endret 22. desember 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
8086 Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 usj. megakjipt. tror jeg da har vasket bort noen fine bilder av meg med ingrid espelid hovig i armkroken bruker aldri oksidert fremkaller igjen. på den annen side brukte jeg en T-Max fremkaller som var like gammel dagen etter, og den var helt fin. ingen fargeendring på kjemien og negativene kom fine ut. testet også en uåpnet T-Max fra 2005 (!) jeg fant forleden, og den funket også ypperlig. det er vel lufttilgangen som var avgjørende for Aculuxen, antar jeg. fra nå av skal den helles over på små lufttette flasker. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) "Sudden death" syndrom er noe av det negative jeg har lest om Aculux. Mon tro om 3 er bedre enn 2 når det gjelder holdbarhet? Fremkalleren var jo ute av produksjon en liten stund. Francis Endret 22. desember 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå