Gå til innhold

spørsmål om hastighet som går opp og ned

jajamensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, tempen vil synke som normalt men om vi tar for eksempel en Intel CPU så vil ikke deler av cachen bli avskrudd for å spare strøm slik som det skjer med SpeedStep og co.

Enkelte senker VCore også, men dette skjer ikke når disse er disablet, er også generelt ikke en særlig god ide heller om du kjører en overklokket prosessor.

Lenke til kommentar
Nei, tempen vil synke som normalt men om vi tar for eksempel en Intel CPU så vil ikke deler av cachen bli avskrudd for å spare strøm slik som det skjer med SpeedStep og co.

Enkelte senker VCore også, men dette skjer ikke når disse er disablet, er også generelt ikke en særlig god ide heller om du kjører en overklokket prosessor.

Stemmer ikke helt det der. De nyeste i5 og i7 skrur hastigheten opp og ned etter behov hvis du har satt dette til Auto i bios. Min nybygde maskin basert på i5-750 variere default fra 1200-3200 MHz alt etter behov. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg synes maskin blir kjappere/mer responsiv uten Cool & Quiet (AMD)

Med C&Q sviver Phenom II 550 på x4 multipler/800mhz

Man trenger ikke å disable i bios, bare forandre Windows strømstyringsplan fra "Balansert" til "Høy ytelse" og CPU gir full pupp hele tiden.

Har jeg betalt for 3100mhz så skal jeg ha det og :D

Lenke til kommentar
Jeg synes maskin blir kjappere/mer responsiv uten Cool & Quiet (AMD)

Med C&Q sviver Phenom II 550 på x4 multipler/800mhz

Man trenger ikke å disable i bios, bare forandre Windows strømstyringsplan fra "Balansert" til "Høy ytelse" og CPU gir full pupp hele tiden.

Har jeg betalt for 3100mhz så skal jeg ha det og :D

Tror nok det er placebo effekten. Men som du sier "Har jeg betalt for 3100mhz" så skal jeg søren meg betale for strømmen også!

Endret av wim
Lenke til kommentar

Kan kanskje være placebo, på den annen side kan det hende at prosessorene (ved C&Q og Speedstep) bruker "noen mikrosekunder" ekstra på å throttle opp hastigheten? :hmm: Vet ikke om noen der ute har testet/målt dette i praksis?

Kommer i allefall til å fortsette kjøre full speed by default :)

Lenke til kommentar

Kan nevne for ordens skyld også at hvis man (i Windows 7) forsøker å enable Høy ytelse i feltet "endre planinnstillinger" rett til høyre for "Balansert", så vil ikke innstillingen bli lagret.

Man må i stedet kikke nederst i kontrolpanel-vinduet å klikke "Vis flere planer" og der enable Høy Ytelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...