Gå til innhold

hjelp, nytt vidvinkelobjektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...Canon 10-22 eller Tokina 11-16. Objektivet vil muligens bli brukt som "normal-zoom" en liten stund...

Ingen av disse er noen "normal-zoom", så det kan du ikke. For å være det må "normal-brennvidden" rundt 30mm på crop-kamera, eller 50mm på fullformat være med ett eller annet sted i zoomrangen.

Men som eneste objektiv en stund, kommer du helt klart lengst med 10-22mm. Bokstavelig talt ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville sett på Tokina 12-24mm.

Kan du grunngi det?

Jeg ville uten tvil sett på Canon 10-22mm. Regner med at trådstarter antydet normal i form av at det var et objektiv som ville bli brukt mye, ikke nødvendigvis normal-brennvide-området som vanligvis benyttes for navnet normal-zoom.

Hvorfor Canon 10-22?

Korrekt at det var det jeg antydet :yes:

Lenke til kommentar
Kan du grunngi det?

Den er skarp, spesielt på f/8, liker brenneviddeomfanget, 10mm blir for mye, kraftigere buer som bare må klippes bort uansett, god byggkvalitet.

Nå har ikke jeg sammenliknet med Canon noen gang av åpenbare grunner, men jeg skal kjøpe meg dette objektivet igjen snart. (Solgte det da jeg trengte penger i sommer, men skal definifivt tilbake i stallen innen kort tid)

Lenke til kommentar

Tokina 12-24mm er et godt objektiv og er et reelt alternativ til Canon 10-22mm. Jeg har hatt sistnevnte og det er meget nice. I de testene jeg har sett, er Canon litt bedre optisk enn Tokina. Fordel Tokina er rimeligere pris og (i mine øyne) et mer praktisk brennvidde omfang (jeg selv har mer bruk for 24mm enn 10mm - for andre er det motsatt).

Tom

Lenke til kommentar
Jeg ville uten tvil sett på Canon 10-22mm. Regner med at trådstarter antydet normal i form av at det var et objektiv som ville bli brukt mye, ikke nødvendigvis normal-brennvide-området som vanligvis benyttes for navnet normal-zoom.

Hvorfor Canon 10-22?

Korrekt at det var det jeg antydet :yes:

Skarp på alle blendere, lynrask og presis autofokus, solid bygget (mitt har hatt nærkontakt med fjellformasjoner flere ganger uten å ta annen skade enn ett hakk i filterringen), veier lite og er relativt kompakt. Helt riktig at det kan fungere som "normalobjektiv" (normal som i normal bruk), det gjorde det for meg hele det halvåret jeg hadde det (nå solgt pga overgang til fullformat).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...