Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Bios Beep error (en lang, tre korte) (redigert)

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et Asus P5N-e SLi hovedkort. Det har fungert fint til nå(for uten noen problemer som at LAN porten ikke fungerer), men i går fikk jeg et litt større problem. Gikk på toalettet og kom tilbake til at skjermen var svart. Trodde først det var skjermen som hadde slått seg av, men fikk ikke noe bilde på skjermen. Startet pcen på nytt med selve restart knappen på pcen, og fikk en beep error med en lang og tre korte beeps. Prøvde på nytt og fikk bootet, men det tok bare 5min før skjermen ble da grå. Har ikke fått den til å fungere siden da.

Leste at de var ram feil, men nå har jeg prøvd alt fra bare en ram brikke til å koble ut alt uten om cpu og en ram brikke. Nå star pcen med kun CPUen og en ram brikke og strømmen koblet til hovedkortet. Ellers er alt av kabler koblet fra som frontpanel lyd og dvdrom. Men får fortsatt samme error lyden. Har også prøvd å resetet bios med jumper og dratt ut batteriet, men det hjalp ikke.

Så jeg vil enten tro det er hovedkortet, ramen eller i værste fall CPUen. Siden jeg får samme error uten skjermkort, lydkort, dvdrom eller harddisk installert. Men jeg vil nesten ikke tro det er ramen siden jeg har prøvd med bare en av begge ram brikkene jeg har.

Så hva tror folket? Hovedkort, Ram eller CPU? Får prøvd i morgen med noen andre ram brikker.

Takker for hjelpen :)

Endret av amish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du i første omgang skal laste ned manualen for hovedkortet fra produsentens side og sjekke hva feilkoden faktisk betyr. Error beeps er IKKE nødvendigvis like fra maskin til maskin, så hvis noen bare har sagt her på forumet at han tror det betyr det eller det så ikke ta det for god fisk.

Errorbeeps forekommer av gode grunner, så sjekk at koden betyr det du tror den betyr og så jobb derfra. Om det faktisk indikerer RAMfeil og du har utelukket at det er selve RAMbrikkene eller individuelle slots som er feil på så ville jeg tatt det som en indikasjon på at noe i RAM subsystemet på hovedkortet er blåt og det er på tide med RMA.

EDIT:

Jeg leter normalt ikke frem sånt siden dette er noe du fint kan klare å finne frem selv, men jeg tok et raskt søk bare for gøy:

P5N-E SLI bruker award BIOS, og her er errorbeeps tabellen

http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Altså: luringen som tipset deg om at det var en RAM feilkode tok feil. Det er i følge tabellen feil på skjermkortet. Når du feilsøker må du aldri annta noe, ellers bruker du bare masse bortkastet tid på å feilsøke på feile ting slik osm du nå gjorde når du trodde det var RAM-relatert. Vær grundig i alle steg. Hastverk er lastverk osv. :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tror neppe det er GPUen, siden jeg fikk samme error når jeg ikke har det montert. Men skal laste ned boken nå.

Det er en lang TRE korte, feil i posten :)

Vet ikke helt hva som går av meg, men det er en lang tre korte.

Endret av amish
Lenke til kommentar

Er nok skjermkortet da.. Synd, siden det har vært et godt skjermkort som har kjørt alt av hva jeg trenger :(

Fant dette i manualene til hovedkortet:

One continuos beep followed by three short beeps: No VGA detected.

Vet ikke hvilken bios det er, men det er enten Award eller AMI i følge manualen, men de deler samme beep koder og error uten om at Award har en lang og 4 korte istede for 4 korte for hardware komponent feil.

Takk for hjelpen, blir å bestille et nytt skjermkort og mest sansynelig et P5Q hovedkort for å bytte hovedkortet. Har hatt et par problemer med det som jeg vil bli kvitt :/

Endret av amish
Lenke til kommentar
Tror neppe det er GPUen, siden jeg fikk samme error når jeg ikke har det montert. Men skal laste ned boken nå.

Det er en lang TRE korte, feil i posten :)

Vet ikke helt hva som går av meg, men det er en lang tre korte.

Vel, at du får samme feil med eller uten kortet montert er jo ganske logisk dersom kortet faktisk er defekt. I begge tilfeller vil jo kortet ikke initialisere og dermed utløse BIOS error beepet som indikerer VGA feil.

Såå... jeg ser ikke hvorfor dette er noe argument for at feilen er et annet sted. Snarere tvert imot så lange jeg kan se.

Sett et annet skjermkort inn så ser du fort om dette er tilfellet. Som sagt så får du ikke error beeps i hytt og pine - de er meget spesifikke og der for en god grunn, og når errorbeepsene indikerer feil i initialisering av VGA så ER det noe feil der... enten i selve kortet, koblingen, eller evt. hovedkortporten er også en mulighet.

-Stigma

Vet ikke hvilken bios det er, men det er enten Award eller AMI i følge manualen, men de deler samme beep koder og error uten om at Award har en lang og 4 korte istede for 4 korte for hardware komponent feil.

Det er Award bios, jeg sjekket det for deg. Det står i maskinvarespesifikasjonene i manualen forøvrig, om du vet hvor du skal se etter det.

Før du kjøper nytt kort, vær obs på at denne errorbeepen betyr bare at den ikke klarer å starte VGA. Det betyr ikke nødvendigvis at kortet MÅ være dødt. Det kan være dårlig kontakt, defekt slot (dog mindre sansynlig), strømkontakter som ikke er koblet til skikkelig (for de kort som krever ekstra strøm) osv. Disse er verdt å utelukke før du bestiller nytt.

Som sagt - den ultimate testen er å sjekke kortet i en annen maskin, om du kan.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det du sier til den første quoten er før jeg fikk vite at feilen var skjermkortet, men nå som jeg vet hva beep koden betyr så vet jeg jo det :)

Har testet kortet i den andre PCI-ex porten, som egentlig er ment for det ekstra kortet til sli, og blir vel ikke helt rett å teste i den når jeg har et kort på hovedkortet som må flippes for å få den porten til å fungere eller hva den gjør. Men skal ta kortet med til en venn for å teste det der. :)

Lenke til kommentar
Det du sier til den første quoten er før jeg fikk vite at feilen var skjermkortet, men nå som jeg vet hva beep koden betyr så vet jeg jo det :)

Det var ment som svar før du postet, men du postet mens jeg hold på å skrive innlegget, så det så litt dumt ut i etterkant, det er jeg enig med :)

Å teste kortet hos din venn høres ut som en god plan. Funket det ikke der heller så kan du rimeig safe annta at det er gåent. Husk at du har 5 års reklamasjonsrett på slike varer om det er kjøpt i Norge.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...