PuterDude Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Hi! Jeg sitter nå og greier ikke å fatte hva som er galt. Jeg har laget en navigasjonsmeny, hvor jeg vil at den skal endre farge til hvit når den er aktiv (når li har id'en #current). Under ser dere CSS og HTML-kode: Sånn ser det hvertfall ut: /* MENU */ #menu { float: left; line-height:normal; } #menu ul { list-style-type: none; margin: 0; padding: 0; } #menu ul li { float: left; margin: -1px 4px; height: 29px; background: url("img/tabbg.png") repeat-x; -moz-border-radius-topleft: 5px; -moz-border-radius-topright: 5px; -webkit-border-top-left-radius: 5px; -webkit-border-top-right-radius: 5px; } #menu ul li a { display: block; padding: 5px 30px; color: #247786; text-decoration: none; } #menu ul li:hover, #current { background: white; } /* END MENU */ <div id="menu"> <ul> <li><a href="#">Hjem</a></li> <li id="current"><a href="#">Produkter</a></li> <li><a href="#">Spørsmål og svar</a></li> <li><a href="#">Kontakt oss</a></li> </ul> </div> Men det som altså skjer er at knappen ikke blir hvit når li har id'en #current. Jeg greier bare ikke forstå hvorfor det ikke fungerer. Tusen takk for svar! - PD Lenke til kommentar
masb Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) hvordan ser det bildet du bruker ut? #menu ul li:hover, #menu ul li a.current { background: white; } div id="menu"> <ul> <li><a href="#">Hjem</a></li> <li><a class="current" href="#">Produkter</a></li> <li><a href="#">Spørsmål og svar</a></li> <li><a href="#">Kontakt oss</a></li> </ul> </div> </div> her er bakgrunnen på den aktive siden hvit, mens de andre tabsa er svarte Endret 20. desember 2009 av masb Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Hei! Dette er bildet på knappene: Her er bakgrunnsbildet på headeren: her er hele CSS: body{ font-family:"Trebuchet MS",Arial,sans-serif; font-size: 13px; margin: auto 0; background-color:#7fc2d0; } #site { display: block; max-width: 963px; margin: 0 auto; } /* GLOBAL */ /* HEADER */ #header { width: 100%; height: 150px; display: block; position: relative; background-image: url("img/headerbg.png"); background-repeat: no-repeat; } #header #menuwrapper { width: 100%; position: absolute; bottom: 0; } /* MENU */ #menu { float: left; line-height:normal; } #menu ul { list-style-type: none; margin: 0; padding: 0; } #menu ul li { float: left; margin: -1px 4px; height: 29px; background: url("img/tabbg.png") repeat-x; -moz-border-radius-topleft: 5px; -moz-border-radius-topright: 5px; -webkit-border-top-left-radius: 5px; -webkit-border-top-right-radius: 5px; } #menu ul li a { display: block; padding: 5px 30px; color: #247786; text-decoration: none; } #menu ul li:hover, #current { background: white; } /* END MENU */ #search { float: right; } /* END HEADER */ /* CONTENT */ #content { background-color: white; border-style: solid; border-width: 1px; border-color: #42aec2; padding: 5px 10px; -moz-border-radius-bottomleft: 5px; -moz-border-radius-bottomright: 5px; -webkit-border-bottom-left-radius: 5px; -webkit-border-bottom-right-radius: 5px; } her er hele HTML: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles.css" /> <title>Siden min</title> </head> <body> <div id="site"> <!-- Header --> <div id="header"> <div id="menuwrapper"> <div id="menu"> <ul> <li><a href="#">Hjem</a></li> <li><a class="current" href="#">Produkter</a></li> <li><a href="#">Spørsmål og svar</a></li> <li><a href="#">Kontakt oss</a></li> </ul> </div> <div id="search"> Her kommer søk... </div> </div> </div> <!-- Content --> <div id="content"> Her kommer innhold... </div> </div> </body> </html> Takk for svar! - PD EDIT: Jeg så nå at i HTML hadde jeg skrevet class="current", og dette endret jeg igår kveld både i HTML og CSS for å sjekke om det virket med class, noe det heller ikke gjorde. Merkelig hvorfor det gjør det nå I allefall så endret jeg: <li><a class="current" href="#">Produkter</a></li> til: <li><a id="current" href="#">Produkter</a></li> og #menu ul li:hover, #current { height: 29px; background: white; -moz-border-radius-topleft: 5px; -moz-border-radius-topright: 5px; -webkit-border-top-left-radius: 5px; -webkit-border-top-right-radius: 5px; } Takk for hjelp! - PD Endret 20. desember 2009 av PuterDude Lenke til kommentar
masb Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 ved å sette class="current" på <a>-taggen i stdet for <li>-taggen er det som løser problemet ditt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Saken her er vel at selectoren "#menu ul li" veier tyngre enn selectoren "#current" og derfor overstyrer. Vet ikke helt hvordan vektingen regnes ut, men i dette tilfellet er det ganske tydelig at den første overstyrer den andre(Da begge har en ID, men den første har flere elementer i tillegg). Endret 7. januar 2010 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå