Decron Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Skal gå til innkjøp av diverse nettverksutstyr til et relativt lite lokalnettverk. Trenger derfor tips til utstyr. Nettverket skal se slik ut: fiber / internett -- backbone -- 16/24 managed / unmanaged switcher Unmanaged løsning (bord, ikke core): SMC Tiger switch 24p -- 3Com SuperStack 3 10/100 24p switcher Managed løsning: 3Com SuperStack 3 Baseline 10/100 Switch 24-Port Plus 2 10/100/1000 -- SMC Tiger switcher Vil dette være gode løsninger? Det beste av alt ville vært å bruke en Summit* til backbone, og så enten SMC Tiger switcher eller Focus. Noen som vet hvor mye en Summit1i koster? Og hvor man får kjøpt Focus switcher (slike man bruker på TG)? Takker for alle forsalg og innvendinger D|S Lenke til kommentar
Borf Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Veit ikkje heilt om du trenger backbone eller managed switcher på eit relativt lite nettverk. Det er vel ikkje noko behov for viss du skal ha under 100 hoster på nettet. Eller det spørst kva du meiner med relativt lite. Tipper du kommer langt med noen 16/24porter med Gbits porter på som du kobler ihopa switchen. Lenke til kommentar
Decron Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Vi vil jo ha muligheten til å utvide antall brukere, men i starten regner jeg med vi vil være ca. 50 - 100 hoder. Mener du vi skal kjøre switch --gbit-- switch --gbit-- switch ? Det er jo forsåvidt en helt kurrant løsning, å kjøre Gbit hastighet mellom switchene. Så litt på Signamax' sine switcher, noen som har noen erfaring med disse? www.signamax.com D|S Lenke til kommentar
fredster Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 50-100 hoder (mener du noder..? Ble bare litt usikker på om det var et uttrykk jeg ikke hadde hørt før) er jo en grei størrelse det. Går ut i fra at det er til en bedrift, siden du ser på såpass dyre løsninger som du gjør.... Du kan ta en titt på www.telesafe.no eller klikk på linken under for å laste ned katalogen http://www.telesafe.no/pdf/ts2001n.pdf. Håper forresten du husker å beskytte dette med en UPS....! :wink: Lenke til kommentar
Decron Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 50-100 hoder - et uttrykk ja Kommer ikke til å ta i bruk pacth-paneler. Men er det noen som har erfaringer med Signamax? D|S Lenke til kommentar
Decron Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Ingen som har noen flere tips eller løsninger som kan være bedre? D|S Lenke til kommentar
chma Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Cisco, dyrt men bra. regner med du har en bra firewall siden du ikke nevner det. Lenke til kommentar
Wepz Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Cisco er vel det beste hvis man har masssssse penger D-link er et bra billigere alternativ. Lenke til kommentar
chma Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Cisco er vel det beste hvis man har masssssse penger D-link er et bra billigere alternativ. enig i det, har dlink selv her hjemme, funker fint det, en av de rackmonterbare midt på tre switchene. Cisco sine service ved feil etc. er sikkert av en litt annen type enn dlink og ytelsene ved ekstreme belastninger er nok en annen klasse enn dlink. men igjen her blir det litt hvor mye penger totalt man skal bruke, hva man skal bruke nettverket til etc. og om det vil være en konstant stor last fra hver maskin. Lenke til kommentar
Decron Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Firewall har vi fra før, og jeg føler inget behov for å oppgradere denne i denne stund. Midlertidig løsning: Summit5i (core / backbone / mainswitch) -- Signamax 10/100 24p (ca 4 stk.) Andre forslag til main / office switcher ? D|S Lenke til kommentar
chma Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Firewall har vi fra før, og jeg føler inget behov for å oppgradere denne i denne stund. Midlertidig løsning: Summit5i (core / backbone / mainswitch) -- Signamax 10/100 24p (ca 4 stk.) Andre forslag til main / office switcher ? D|S hvor mange porter trenger du i main?(til eventuellle servere etc.) Lenke til kommentar
Decron Skrevet 31. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2003 Tror 8 porter hadde holdt. Hvordan det? Har du noen billigere løsninger? Mvh D|S Lenke til kommentar
Decron Skrevet 31. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2003 Tenker muligens på å bruke D-Link som backbone, og kjøre Gbit tilkobling til switchene. Core :: D-link DGS-1008T (8p 10/100/1000) som mainswitch, der internettlinja er koblet til, og evnt. servere. Access :: 3Com SuperStack 3 Switch 4228G 24-Port Plus 2 10/100/1000 (2 GBIC) som office / bord switcher. Høres dette ut som en løsning som vil gi god båndbredde blandt 100-200 brukere? Mvh D|S Lenke til kommentar
chma Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 har ikke erfaring med dlinken, men du vet at det ikke er en managment på den? Lenke til kommentar
Wepz Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Core/Backbone: DGS-3308TG og sette 2 moduler i den, eller denne er jo og rå da DGS-1024T Access/Bordswitch: DES-3226 eller DES-3226S som er en litt dyrere versjon. Sistnevnte har vi en del av i NetTropolis(treff med over 100mann), ganske bra switch Men alt kommer jo ann på hvor mye penger det er snakk om å bruke, det er vel ikke nødvendigt å kjøre med gbit uplink til backbone på 50manns treff. Går fint med bare 100mbit på 100manns treff og. Lenke til kommentar
Decron Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Lag3 switcher kommer vi ikke til å ta i bruk, når disse bare forminsker ytelse når det kommer under 300 brukere / belastinger ifølge KANDU. Ja, jeg var klar over at D-linken ikke støttet management. Tror løsningen din, Weps, blir litt for dyr MVH Torgeir Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Hva slags kabler trenger men for å kjøre 1000 mbit over ethernet? Går cat5? Lenke til kommentar
Decron Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Nei, man må bruke cat5e. Men vær vennlig å ikke post i min post MVH Torgeir Lenke til kommentar
chma Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Nei, man må bruke cat5e. Men vær vennlig å ikke post i min post MVH Torgeir går normalt fint på cat 5. men dlink dyrt? tror de er noe av det bedre ytelse/pris du få tak i. men du trenger ikke managment i acess switchene eller? Lenke til kommentar
Decron Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Synes du D-link er dyrt, det finnes løsninger som er billigere som kanskje er like bra? Ja trenger jeg egentlig management på access? Hva vil det egentlig gi meg? Hva slags kontroll? Kan jeg liksom velge å åpne den og den portet på hver sin port på switchen? MVH Torgeir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå