Gå til innhold

Har lyst til å studere Idrett, trenger hjelp.

Jørgen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har veldig lyst til å studere idrett videre etter VGS, men har selvsagt et par spørsmål når det gjelder akkurat dette.

1. Hvilke skoler tilbyr studier i Idrettsvitenskap, Trenerstudierstudier, Faglærer i gym osv. ved siden av NIH? Både innen - og utlenlands.

2. Hva kreves for å komme inn på et slikt studium av hva karakterer? Jeg ser at NIH opererer med en opptaksprøve, er det noen her på forumet som har tatt den og vet hvor hardt det er å komme inn?

3. Hvilke muligheter har man videre med f.eks. en master i Idrettsvitenskap?

NIH frister fryktelig, men er det i det hele tatt muligheter for meg, hvis jeg er skamdårlig i volleyball, bevegelse til musikk og matteserie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har veldig lyst til å studere idrett videre etter VGS, men har selvsagt et par spørsmål når det gjelder akkurat dette.

1. Hvilke skoler tilbyr studier i Idrettsvitenskap, Trenerstudierstudier, Faglærer i gym osv. ved siden av NIH? Både innen - og utlenlands.

2. Hva kreves for å komme inn på et slikt studium av hva karakterer? Jeg ser at NIH opererer med en opptaksprøve, er det noen her på forumet som har tatt den og vet hvor hardt det er å komme inn?

3. Hvilke muligheter har man videre med f.eks. en master i Idrettsvitenskap?

NIH frister fryktelig, men er det i det hele tatt muligheter for meg, hvis jeg er skamdårlig i volleyball, bevegelse til musikk og matteserie?

bodø

bodø2

trondheim

De jeg vet om...

Lenke til kommentar

Høyskoler/Universiteter som er nærme en storby (Oslo/Stavanger/Bergen/Trondheim) har stort sett høyt snitt på disse linjene, tett oppimot 5-tallet (Snitt 2009).

Linjene driter regelrett i hvordan fysisk form du er, om du har koordinasjon og lignende, bare du viser utvikling med tiden. NIH er defnitivt det mest prestisjetunge studiet - Der får du nok den vanskeligste studietiden din, hvis du ønsker det ( :p ). Nih har lagt ut en egen video av opptaksprøvene på sine sider (Ihvertfall hadde de det når jeg søkte i våres), men de er ikke veldig harde/tøffe.

Uansett, du må skille mellom Faglærer i Idrettsfag/Kroppsøving og Idrettsvitenskap, førstnevnte blir du i det store og hele bare en vanlig gymlærer, mens det sistnevnte heller mer mot trenerrollen og slike ting.

Skoler:

* Hio.

* Nih.

* Hit.

* Hil.

* Hib.

* Hibo.

* Hisf og denne.

* Hivolda.

* Ntnu (Hist har vel også noen emner/deltidsstudier).

* Uis.

+ At det sikkert er noen jeg har glemt. Mange tilbud, og innholdet i studiene kan variere stort fra studiested.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Tror snittet på årstudium på NIH som tross alt er det jeg hadde mest lyst til var på 4,9 i fjor, noe jeg dessverre ikke tror jeg når opp til uten å ta opp noen som fag som privatist, dessverre. Det hadde også vært betraktelig billigere for meg å kunne studere i Oslo. Jeg så igjennom opptaksprøvene og regner med at jeg skulle ha gjort det godt på utholdenhet og muligens også ballspill (pinlig dårlig i volleyball). Det største trusselmomentet for meg på prøven er turn (matteøvelser) og bevegelse til musikk der jeg aldri har vært noe flink.

Hvordan gikk det forresten, G?

Jeg vet heller ikke hva jeg ønsker videre. De siste månedene har jeg grublet mye over om jeg ønsker å bli gymlærer eller ikke, og klarer ikke helt å bestemme meg. Vet noen hvordan arbeidsmulighetene er som utdannet gymlærer?

Hvor store er sjansene mine for arbeid videre med en master i idrettsvitenskap?

Drømmejobben hadde selvsagt å fått jobbe som trener på aldersbestemtnivå i fotball i et akademi et eller annet sted i verden og jeg er motivert for å få tatt trenerkursene mine å lære mer om fotball, uavhengig av om jeg noen gang får en slik drømmejobb eller ikke som er høyst urealistisk ønsker jeg jo å jobbe frivillig og lære om dette, da det er det jeg virkelig brenner for.

Lenke til kommentar

Tror opptaksprøvene ikke har mye å si, med mindre du og flere andre har like karakterer o.l (Antagelser tho)...

Hehe, jeg flyttet nedover til Todden, men flyttet kjapt oppover til Oslo gitt. Det ble for fjernt og for mye bønder for min del. Linjen og skolen virket dog veldig bra. Dog er jeg litt usikker på hva det blir på meg neste år, men det blir enten Barnevern/Sosionom eller en form for Gymlærerutdannelse.

Ønsker du å bli noe slikt hjelper det nok veldig lite med utdannelser, det kan du nesten utelukke, med mindre du ønsker å rævsleike Norges fotballklubber (Da har det nok endel å si).

Arbeidsmulighetene er der, selv om det ikke oversvømmes i slike jobber så er det mangelvare. Dog har de et problem, som omtrent også alle lærerjobber har, vikarer tar jobbene. De er både billigere og ofte mer fleksible. Heldigvis er det en regel som sier at skolene må ha så-så mange faglærere.

Tenkte egentlig noe av det samme som deg for noen år siden, men jeg drømte kun om å bli Fotballkommentator.

Lenke til kommentar

Gymlærer er det som frister mer og mer nå for min del, men først og fremst må jeg finne en skole der jeg kan komme inn og få fullført et slikt studie.

Når det gjelder drømmejobben min så får vi se om jeg ut i 20-årene mine er beredt til å satse for å nå en slik jobb, men først og fremst må jeg sikre meg en utdannelse innen noe. Jeg er ikke beredt til å satse på noe slikt før jeg har noe å falle tilbake på.

Lenke til kommentar

Vel da kan du ihvertfall skrinlegge Idrettsvitenskap og lignende linjer føler jeg, da må du ihvertfall ta enda et ekstra år i Pedagogikk for å bli Faglærer etter hva jeg har hørt. Faglærer-utdannelser så er det bare 3-årig.

Har du under 4.5 i snitt så kan du mtp fjorårets snitt glemme å komme inn på de store høyskolene (Universiteter) på slike linjer.

Regjeringen fikset dette snittet med alt sitt fokus på skoleutdanning og lærere, søkerantallet var noe helt annet i fjor enn de foregående åra :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...