Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]"Internet" lyser rødt på Inteno X5668


Anbefalte innlegg

Har en Inteno x5668 som trøblet med trådløs-oppkoblingen. Ble kastet ut hvert tredje sekund.

For å forsøke å fikse dette så koblet jeg opp med kabel, og logget inn. Forsøkte først med "open" på krypteringen, men da fant ikke pc'en noe som helst. Forsøkte å sette den tilbake, men uten hell.

 

For å komme tilbake til utgangspunktet så forsøkte jeg en reset fra menyen, men resultatet av det er at lampen "internet" lyser rødt.

Hva forteller den, og hva er problemet nå?

 

Noen gode forslag?

 

Edit: Lagt til "løst" i tittel

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Inteno x5668 som trøblet med trådløs-oppkoblingen. Ble kastet ut hvert tredje sekund.

For å forsøke å fikse dette så koblet jeg opp med kabel, og logget inn. Forsøkte først med "open" på krypteringen, men da fant ikke pc'en noe som helst. Forsøkte å sette den tilbake, men uten hell.

 

For å komme tilbake til utgangspunktet så forsøkte jeg en reset fra menyen, men resultatet av det er at lampen "internet" lyser rødt.

Hva forteller den, og hva er problemet nå?

 

Noen gode forslag?

 

Internett lyser rødt = feil på PPP koblingen, altså den logiske forbindelsen/tilladelsen til å koble til nettverket.

Hvis DSL lyset fremdeles er stabilt grønnt så er den fysiske forbindelsen ok.

 

Jeg anntar at internett=rødt oppsto etter resetten?

 

I så fall er problemet nesten garantert at ruteren mangler brukernavn/passord for PPP forbindelsen. Altså, den har kontakt, men får ikke lov å logge på nettverket uten autentiseringsinformasjonen.

 

Du vil trenge å enten sette inn bruker/pass og evt. annen oppkoblingsinfo i ruteren manuelt, eller å følge "aktiverings" prosessen som din ISP har. De fleste har en slik prosess siden det normalt er for teknisk avansert for brukerene å rote rundt i ruterinstillingene.

 

Hvordan aktiveringen foregår avhenger av din ISP. Det kan være du måtte gjøre dette da du mottok ruteren for første gang. i så fall har du infoen på ark fra før og du gjenntar bare prosessen. Evt. kontakt ISPen for mer info (synd det er lite sjans fr å nå dem nå før mandagen igjen =( )

 

Fortel oss hvilken ISP du har så skal vi komme med videre råd, i tilfelle det er noen annen måte å aktivere for deg uten å måtte ringe ISPen for informasjonen. Let også om du har noe slik informasjon på papir et sted og rapporter tilbake til oss, så skal vi se om vi finner noen løsning på det.

 

EDIT: Noen ISPer har automatisk aktivering som vil kicke inn innen 5 minutter etter du resetter ruteren, men i så tilfelle ville du nok ha sett det innen nå. NGT er en av disse, men desverre så er det ikke under alle forhold at automatisk aktivering fungerer knirkefritt. Verdt å ta en reset til og la den stå helt i fred i 5 minutter just in case, før du begynner å se etter mer arbeidskrevende løsninger.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja, det er NGT som er ISP. Jeg lot den ikke stå stille så lenge som i fem minutter før jeg forsøkte oppkobling, men nå har den stått en hel natt og lyser fremdeles rødt, så jeg antar at løsningen kan være å kjøre CD'en som fulgte med routeren. Og om jeg ikke finner den, har noen en løsning?

Lenke til kommentar

Tullball, den boksen skal ha brukernavnet og passordet til oppkoblingen etter en reset. Har samme boks selv.

Eventuelt kan du sjekke det selv, vist du klarer og logge inn via webgrensesnittet. Så laster du ned en "backup" av konfigurasjonen. Inne der vil du finne brukernavnet og passordet i klartekst. Prøv å reset den igjen, så vent 5 min. Vist det ikke fungerer så sjekk tilkoblingene. Vist ikke får du bare vente til i morgen, og ringe 07979.

Lenke til kommentar
Tullball, den boksen skal ha brukernavnet og passordet til oppkoblingen etter en reset. Har samme boks selv.

Eventuelt kan du sjekke det selv, vist du klarer og logge inn via webgrensesnittet. Så laster du ned en "backup" av konfigurasjonen. Inne der vil du finne brukernavnet og passordet i klartekst. Prøv å reset den igjen, så vent 5 min. Vist det ikke fungerer så sjekk tilkoblingene. Vist ikke får du bare vente til i morgen, og ringe 07979.

 

Det er det som er så fint med autoaktivering, du slipper brukernavn og passord (stort sett), det er bare i noen tilfeller manuell aktivering må til.

Vanligvis når autoaktivering ikke fungerer så hjelper det med en resett (resett hullet finner du på baksiden av routeren).

 

Men før man gjør dette så må man sjekke om koblingene er riktige, har du fasttelefon så må du koble til routeren via splitter ellers så blir det problemer.

Lenke til kommentar

Har en slik selv, som disconnecta meg hele tiden en liten stund i fjor sommer. Viste seg å være en update NGT dytta ut til ruteren som klikka.

Løsningen fikk jeg av kundeservice: resette rutern slik at oppdateringen fikk bli kjørt en gang til. Men det kan uansett være greit å ringe NGT kundeservice, slik at de kan sjekke rutern via sitt system.

Lenke til kommentar
Tullball, den boksen skal ha brukernavnet og passordet til oppkoblingen etter en reset. Har samme boks selv.

Eventuelt kan du sjekke det selv, vist du klarer og logge inn via webgrensesnittet. Så laster du ned en "backup" av konfigurasjonen. Inne der vil du finne brukernavnet og passordet i klartekst. Prøv å reset den igjen, så vent 5 min. Vist det ikke fungerer så sjekk tilkoblingene. Vist ikke får du bare vente til i morgen, og ringe 07979.

 

Ja, normalt skal det fungere automatisk med en Inteno, men med noen typer linjer så vil det IKKE gå automatisk, og selv med linjekombinasjoner der det skal fungere normalt så kan det noen ganger ikke fungere pga. uvanlige konfigurasjoner i bruk osv. Med andre ord, ikke tro at autoaktivering er feilfri og alltid fungerer.

 

Å ta backup fra ruteren er også ikke særlig effektivt nå ETTER at han har resatt ruteren. Da er passord/brukernavn nemmelig vekke (eller erstattet med standard bruker/pass rettere sagt).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ja, det er NGT som er ISP. Jeg lot den ikke stå stille så lenge som i fem minutter før jeg forsøkte oppkobling, men nå har den stått en hel natt og lyser fremdeles rødt, så jeg antar at løsningen kan være å kjøre CD'en som fulgte med routeren. Og om jeg ikke finner den, har noen en løsning?

 

CDen trenger du ikke i det hele tatt.

Det eneste du må ha er aktiveringsinformasjonen.

 

Normalt får du denne med på ark oppi ruterboksen som du fikk levert.

 

Finner du ikke dette, og hvis autoaktivering en gang til heller ikke gir resultater, så tror jeg du må regne med å måtte kontakte support i morgen for å få infoen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar alle.

Angående cd; helt riktig, den hjalp ingenting.

 

Jeg gjorde et nytt forsøk på reset i morges. Både i oppsett og med knappen på baksiden av routeren. Samme resultat, alt lyser grønt etter en stund, men ikke "internet".

Etter reset med knappen så kom likevel alle andre innstillinger tilbake til det de var før jeg forsøkte å løse problemet med den pc'en som stadig ble kastet ut av nettverket.

Så det er nå ingen problem med det trådløse nettet mot den pc'en som hele tiden har virket ok. Kryptering, passord og påloggning går som normalt.

Men ut på noe internett kommer jeg ikke. Men før jeg eventuelt ringer NGT for hjelp, prøver jeg gjerne ut litt mer...

 

Så hvilken informasjon er det som står på arket fra NGT som jeg kan fore routeren med for å få den på nett igjen, og hvor taster jeg dette eventulet inn? Jeg har ikke funnet noen åpenbare mangler i oppsettet til routeren.

 

Er det noe poeng i å forsøke noe med kablingen? Routeren er koblet sammen med et IP-adapter. Dette har dog stått urørt hele tiden, og har fungert fint helt til nå.

 

Og enda en ting om noen tar seg bryet; hvordan fungerer egentlig dette med autoaktivering og manuell aktivering? Er det et annet passord enn det til trådløst nett? Kan dette gjøres manuelt i oppsettet om det ikke går automatisk eller må NGT gjøre det fra sitt system?

Lenke til kommentar

Autoaktivering fungerer kun på NGT sine egne sentraler, har du via Telenor sentral selv om du er NGT kunde, må du aktivere routeren manuelt. Du trenger et brukernavn/passord som står på et ark som fulgte med router, det er ikke det samme som til WLAN/mail.

 

Trøbbel med WLAN har vanligvis lite med selve routeren å gjøre, heller mer med kanaler osv.

Lenke til kommentar

Så lenge ruteren bare er resatt (og har NGT sin basic config fremdeles) så er det bare brukernavn og passord du trenger.

 

Gå til WAN på menyen under advanced tror jeg (evt. advanced under WAN). Du skal finne en tabell med 4 rader, en for hver oppkoblingstype.

 

Så må du vite hvilken type oppkobing du har. Surf abbonement vil bruke en, Nextgentels sine egne PPPoE vil bruke en, og Nextgentel sin egne PPPoA vil bruke en. Trykk EDIT på den som du skal bruke (dog det skader ikke om du legger in infoen i alle samme om du ikke vet hvilken du bruker). Her inne skal du kunne trykke neste-neste-neste helt til du finner siden med bokser for brukernavn og passord. Der må du skrive inn bruknavnet og passordet naturligvis. Den står sikkert på standard-500 fra før, men det vil altså ikke fungere når ikke autoaktiveringen ikke fungerte for deg.

 

Men uten bruker/pass så er du like langt. Ditt brukernavn vil være ditt kundenummer mins 10000 og en stor P forran. Eksempel 34623 = P24623. Har du en surf-linje så må du også ha "ngtipc01.no" bakpå brukernavnet. Passordet er værre - det må du nødvendigvis bare vite (eller spørre om) eller ha på ark fra når linjen ble installert.

 

Hvis dette høres fryktelig vanskelig ut så ikke vær for skremt - Om du ringer supporten så kan de se det meste derfra og gi deg akkurat den infoen du trenger - det eneste du da må gjøre er å putte det inn i brukernavn/passord feltet som jeg beskrev over.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Da har saken løst seg, og som antydet av flere så var det et problem med aktiveringen. I dette tilfellet så var det PPPoA som skulle brukes. Siste av de fire på lista.

 

Verdt å nevne er at brukernavnet ikke ble akkurat kundenummer -10000. Kundenummeret var nemlig i dette tilfellet 7-sifret, så i tillegg til å trekke ifra 10000, så skal også tall nummer 2 fjernes. F.eks 7188888 blir da P778888.

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Da har saken løst seg, og som antydet av flere så var det et problem med aktiveringen. I dette tilfellet så var det PPPoA som skulle brukes. Siste av de fire på lista.

 

Verdt å nevne er at brukernavnet ikke ble akkurat kundenummer -10000. Kundenummeret var nemlig i dette tilfellet 7-sifret, så i tillegg til å trekke ifra 10000, så skal også tall nummer 2 fjernes. F.eks 7188888 blir da P778888.

 

Ok, det har nok vært tilfellet for kundenummer som har hatt 6 siffer og mindre da muligens. fint du fikk orden på det anyway.

 

Tips: Skriv ned denne aktiveringsinfoen. Du vet aldri når du neste gang vil trenge den pga. lynet slo ned og resatte ruteren din eller whatever. Surt å da være uten nett en dag eller to unødvendig pga. du ikke tydde til papir og blyant i dag ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
F.eks 7188888 blir da P478888.

Skrivefeil? 7188888 minus 10000, fjerne tall nr.2 = 778888.

 

edit: du redigerte ja :p

 

Satt nok og finregnet da du skrev ditt innlegg, ja. Du var rask! Årsaken var at det faktiske kundenummeret jeg nettopp hadde lagt inn i Inteno begynner på 4, og da klarte jeg å forvirre meg selv når eksemplet skulle komponeres ;-)

 

 

Ok, det har nok vært tilfellet for kundenummer som har hatt 6 siffer og mindre da muligens. fint du fikk orden på det anyway.

 

Tips: Skriv ned denne aktiveringsinfoen. Du vet aldri når du neste gang vil trenge den pga. lynet slo ned og resatte ruteren din eller whatever. Surt å da være uten nett en dag eller to unødvendig pga. du ikke tydde til papir og blyant i dag ;)

 

-Stigma

 

Du kan være sikker på at dette er notert!

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hmm, noen som har dette arket liggende ennå ? Jeg har kundenummer, men finner ikke igjen dette gamle arket, og lurer da på hvilken form passordet er på dette ?

Klarte resette vår gamle Inteno 5668 router i går kveld, og må konfigurere brukernavn og passord på nytt i denne routeren.

Er vel på tide å få tak i en ny router av NextGenTel, men veldig kjekt om noen har dette, og husker hvordan dere konfigurerte dette under WAN.

Hvilke innstillinger må settes opp under WAN? Skal DNS-serverene også angis?

217.13.4.24

217.13.7.140

Evt. også IP til gateway ?

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...