Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelige farger og skjerm-output problemer

Anbefalte innlegg

Hei

For en uke siden så begynte skumle ting å skje på maskinen min.

Første gangen var jeg inne i ett dx spill da maskinen frøs og skjermen fikk merkelige farger.. ligna litt på når man kjører i 256 farger. Jeg restarta maskinen, men den fortsatte å fryse hver gang jeg starta det samme spillet. Jeg oppdaterte så driverne, og da fungerte plutselig alt en dag eller to. Så begynte det å skje igjen.

Etter hvert skjedde det over alt fra oppstarten av (første bios-bildet) til desktopen osv, bare at maskinen ikke frøs.

Jeg tenkte at nå har skjermkortet gått (ett nvidia gf 8800xt) og handla nytt, denne gangen ett ATI radeon 5700.

Alt fungerte bra ett par dager, men nå får jeg samme feilen igjen.

Legger ved ett skjermbilde av hvordan desktopen kan se ut.

post-187733-1261263951.png

Er det hovedkortet som er klikka? kan det være software?

Endret av Akoz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig er det nesten umulig å få slike type artifacts, spesiellt i 2D, uten at det er en defekt på skjermkortet, ofte en defekt minnemodul som korrupterer data. Hadde nok kjørt en RMA på denne.

Et par andre tanker:

- Du kan gjøre enda sikrere ved å boote opp en Ubunto liveCD og bruke denne til å surfe litt og se om du får samme feil - det vil da utelukke feil i software siden det er på en helt annet platform.

- Den ultimate testen er å se om sammefeil oppstå dersom du setter samme kortet inn i en annen maskin... gitt at du har en annen maskin å teste med naturligvis.

- Det er alltids en liten sjanse for at det kan være feil i porten på hovedkortet ditt og ikke skjermkortet. Normalt er det liten sjanse for sånt, men når du har samme type feil på to kort etterhverandre så øker ihvertfall den sjansen noe. Du bør også utelukke at det er noe fryktelig feil med kjøleren, da veldig høye temperaturer eller overklokking kan lage samme artifacts. Det er dog skjeldent å se sånt i 2D ved mindre det er hardware defekt, da 2D modus ikke stresser kortet.

-Stigma

Lenke til kommentar
Etter hvert skjedde det over alt fra oppstarten av (første bios-bildet) til desktopen osv, bare at maskinen ikke frøs.

Siden problemet oppstår allerede i BIOS er garantert hardwareproblem. Kan skyldes feil med minnebrikker på skjermkortet (evt ordinær ram siden du har byttet skjermkort og har opplevd at maskinen har hengt seg opp). Kjør et minnetestprogram (fra f.eks.: UltimateBootCD). Sjekk for støv (også i kjøleribber) og at alle vifter fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...