Gå til innhold

[Løst]Videoredigering i AVCHD - Krav til hardware?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Hvilken programvare bruker du?

Til AVCHD har jeg brukt Sony Vegas, og det fungerer veldig greit på min HP-laptop som jeg kjøpte i mars for rundt 8 000 kroner. Du må gjerne sette oppløsningen litt ned på forhåndsvisningen for å få det helt flytende, men det fungerer veldig greit.

 

Jeg har en Intel Core 2 Duo på rundt 2,26 GHz.

3 GB Ram.

Nvidia 9600GT M.

 

Det hjelper på med et skjermkort som er i stand til å gjøre litt av arbeidet for CPU-en, men du klarer deg også uten.

 

Anbefaler deg å kjøpe mer RAM. Dette vil sannsynligvis gjøre hele PC-en raskere, og ikke bare videoredigeringen. Det er også veldig billig og enkelt å installere. Anbefaler også en prosessor med flere kjerner - om du ikke har det. Programmer som støtter dette kan tillate deg å sette av enkelte kjerner til å rendre, mens du bruker de resterende til å gjøre andre ting.

Lenke til kommentar

Det som tar lang tid er for CPUen å dekomprimere AVCHD-materialet. Derfor trenger du 3 GHz for at det skal gå glatt. Jeg kjører med 2,83 GHz og sliter fortsatt litt.

 

Omtrent 2-3 GB minne skal holde. Om du har mer så blir ikke redigeringen raskere. Du vil for eksempel slite om du bare har 2 GHz CPU og 8 GB minne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Greit nok at Intel er både raskere og mer overklokkevennlig, men det hjelper lite hvis trådstarter allerede sitter med et AMD-hovedkort og ikke har planer om å bytte det ut ennå.

 

Ser man på prisene på AMD:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11204&...AMD&filter=

 

ligger de mye lavere enn de for Intel:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11204&mfr=INTEL

 

Den billigste løsningen er å skaffe en ny AMD CPU. Nå om dagen selges kun AM3 CPUer, men du kan flashe BIOSen din slik at den støtter AM3 CPUer. Det koster ca. 500-1500 kr.

 

Eventuelt kan du ta steget og bytte ut både hovedkort, CPU og eventuelt RAM og få deg Intel i stedet. Det blir en kostnad på 2000-4000 kr.

 

Edit: leif

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Testen jeg limte inn, viser hvor mye raskere en prossessor med høyere frekvens er. Så kan en bedømme hvor mye penger man vil bruke, hvor stort behovet er.

 

Selv bygde jeg med Intel Q6600, går ypperlig til Vegas, men quad har ingen hensikt om ikke programvaren støtter rendering på fire kjerner.

Lenke til kommentar
Hei. Hvilken programvare bruker du?

Programmet heiter ImageMixer, og følgde med kameraet mitt. @bb79: Eg ser du har eit Canon HFS100. Brukar du også ImageMixer, eller har du gått over til andre program? Merka du eventuelt noko betring i ytelse ved overgang til anna programvare?

Lenke til kommentar

OK. No er eg forresten litt usikker på kva eg skal gjera. Etter at eg installerte ImageMixer har det dukka opp eit anna problem, oppdaga eg i går. Det eg opprinneleg kjøpte PC-en for, eit racesim (GPL for kjennarar :) ), plagast plutseleg med skjermfrys. Skjønnar ikkje kva det kan vera som lagar krøllen, men eg kom på no i ettertid at det er ein sånn monitorsak i ImageMixer som surrar og går, tilsynelatande. Kan henda at denne bryt inn i andre aktivitetar. Skal prøva i kveld med å slå den av.

 

Om ikkje det går, har eg to alternativ:

1. Avinstallera ImageMixer og kjøpa eit anna program (Adobe Premiere f.eks.)

2. Avinstallera ImageMixer på denne PC'en, og kjøpa/bygga ein ny PC for foto/videoredigering og installera ImageMixer (evt. eit anna program) på denne.

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg min Intel Core 2 Quad Q9650 3,0 GHz. Den klokket jeg opp til 3,5 GHz. Hakkingen ble mindre, men selv da gikk det ikke 100 % smooth slik som når jeg redigerer mpeg2. Det sier bare litt om hvor heavy mpeg4 er.

 

Mulig grafikkort spiller en rolle her. Jeg har kun en ATI Radeon X1650 PCI-X.

Lenke til kommentar

I tried Vegas on a 2.2Ghz Sempron with 2GB RAM and found it to work. It lags a bit with AVCHD, just works with HDV and is reasonably smooth with standard definition proxy files. I've heard that Premiere Pro takes more CPU cycles than Vegas. If you are buying this computer for editing you might want to look into a notebook with a faster dual core CPU.http://hv20.com/showthread.php?t=6888&page=28

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Jeg har en Cannon HF 100 og bruker Pinnacle Studio 14 HD for redigering. Jeg har en Acer Aspire M7720 stasjonær PC med Intel i7, 6 Mbyte minne, 1 Tbyte disk og Nvidia GeForce GT130 grafikkort med 1,5 Gbyte minne og 23" HD-skjerm. Det fungerer utmerket og redigereringen kan kjøres med fullskjerm modus i full HD oppløsning. Det tar likevel noen timer å rendre en AVCHD plate på 30 minutter. Jeg har også prøvd ImageMixer som fulgte med kameraet. Rendringen her synes å gå raskere, men det er et uhyre primitivt redigeringsprogram i forhold til Pinnacle Studio.

 

Inntil i høst brukte jeg en 6 år gammel HP med Intel Pentium 4 3,2 Ghz, 2 Gbyte minne og et Nvidia grafikk-kort med 256 Mbyte minne. Jeg kjørte Pinnacle Studio 12 på denne og redigerte AVCHD-video. Det fungerte, men det var som sirrup å jobbe med. Derfor kjøpte jeg ny maskin.

 

For redigering av AVCHD video i Studio 14, anbefaler Pinnacle å bruke firekjerners prosessor og grafikkort med min 256 Mbyte minne. Mye av grafikkjobben gjøres i grafikkortet, så det er nok lurt å investere i et kraftig grafikk-kort.

 

Jeg har brukt Pinnacle Studio i mange år helt siden versjon 6. Jeg har også prøvd andre, men Studio er det desidert mest brukervennlige. Versjonene før 12 var belemret med mye feil og heng, men 12 og 14 har blitt mye beder.

Lenke til kommentar
Eg har ein del filmsnuttar som eg hadde tenkt å redigera ihop til ein film og brenna ut på DVD

 

Husk at en vanlig DVD bare har SD-oppløsning (720x576). Skal du få glede av HD-oppløsningen kameraet gir, må du generere en AVCHD-plate. Du bruker en vanlig DVD-R og DVD-brenner, men du må lage AVCHD-format. Dette kan gjøres i ImmageMixer eller Pinnacle Studio. AVCHD kan imidlertid ikke spilles av på en vanlig DVD-spiller. Du må ha en BluRay-spiller som også leser AVCHD (det gjør de fleste). Alternativt kan du lage en fil og spille den av på PCen eller en mediespiller som takler AVCHD.

Lenke til kommentar

Hm, går det an å laga to versjonar av ein film? Ein HD-versjon til bluray og ein SD-versjon til DVD? Det er jo ikkje alle som har bluray-spelar enno (eg bl.a.), så det kan kanskje vera ein ide å ta vare på ein HD-film til bluray er "standarden".

 

Ein annan ting er at det ser ut til at eg må bita i det sure eplet og bygga meg ein ny PC. Skjermfrysen som eg skreiv om tidlegare dukkar no opp uansett. Eg avinstallerte ein del av programvaren som følgde med kameraet, og det såg ut til å løysa problemet, men det gjekk berre litt lenger tid før alt låste seg igjen. :( Ved eit eventuelt nybygg kan jo det du sulfsby har vera ein peikepinn på kva eg treng, sjøl om ein Intel i7 kanskje er litt over min klasse prismessig. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...