Gå til innhold

Media/gaming-PC til 10.000,-

Anbefalte innlegg

Må ha meg en ny stasjonær PC,

skal brukes den som spillemaskin og som media pc, kommer til å koble denne direkte til en 42" LCD TV via HDMI, blir å spille på denne skjermen også.

Trenger fullt oppsett, eneste kravene mine er at den må takle nyere spill og ha minst 2TB diskplass. Trenger ikke mus/tastatur og skjerm. Er det evt. verdt å gå opp i pris på noen områder? Kan det være lurt å ha en Raptor som systemdisk 10000rpm?

Prisklasse: ca 10.000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med improvisor i at en liten SSD-disk gjør seg godt som en systemdisk, selv om jeg aldri noen gang har opplevd at en "vanlig" disk har vær noe som helst problem. Men nå har jeg ikke spillt noen nyere spill siden Fallout 3 kom ut, så det er mulig jeg utviklingen har gått meg forbi.

Jeg er derimot ikke enig i at det er noen særlig vits i å vente til SSD blir billigere. Ikke kjøp den aller nyeste teknologien, men hvis man skal utsetter alle kjøp er siden prisen synker vil man kun oppnå at ting blir utdatert og man må vente på at den nyere teknoligien blir billigere. Dessuten har SSD-disker vært på markedet en god stund allerde og har falt godt i pris.

Lenke til kommentar

Kommer vel igrunnen langt på vei med bare 128GB på systemdisken, er det noe større forskjeller på de som ligger ute nå annet enn størrelse og pris på SSD-diskene?

Nå blir vel ikke harddisken det største problemet, men om noen kan komme med forslag hva gjelder hovedkort, skjermkort, prosessor og ram, egentlig alle de andre komponentene i kabinettet, er så mange år siden sist jeg bygde PC at jeg føler meg helt grønn når det kommer til dagens hardware produkter.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du ønsker det litt stille, gikk først til komplett men der kom jeg over budsjettet. Og så har ikke dustinhome alt hva jeg ville anbefale.

Det er veldig greit å få med seg usb 3.0, med tanke på eksterne hardisker osv, og blue ray leser er ikke dumt dersom du ønsker full hd kvalitet på filmer du kjøper.

Fra Dustin

2 stk hitatchi 1 tb disker

4 gb DDR3-1333

Coolermaster Silio - Støydempet kabinett

Amd phenom II 965 , 3,4 ghz

Windows 7 64 bit norsk

Radeon 5850 - På lager av alle ting

Corsiar 650w psu

Totalt fra dustin inkluder frakt kr 7781,-

Fra Komplett

Gigabyte 790x hk med Usb 3.0 og sata 6

Blur ray leser / dvd brenner med programvare

Totalt fra komplett eks frakt kr 1944,-

Lenke til kommentar

Det hadde jeg nesten helt glemt av, stille er jo et stort pluss i stua, bra folk vet hva man trenger. Genialt oppsett, skal sette meg ned og se nærmere på det men det ser meget bra ut ved første øyekast, takk for at du satt deg tid til å sette opp dette for meg :) Har du noen tanker på om denne riggen takler de nyeste spillene bra nok?

Har egentlig gått helt bort fra SSD-diskene pga prisen.

Lenke til kommentar

Desverre er det slik at disse 58xx skjermkorta går fortere ut en varmt hvetebrød, det er egentlig ikke noe like godt alternativ. Du kan sette inn 2 stk radeon 5770, i de fleste spill vil dette yte bedre, men det vil være tilfeller hvor de yter dårligere. Selv ville jeg smurt meg med tolmodighet, ventet på at de kommer inn.

Desverre fant jeg ikke et 790gx hovedkort med sata 6 og usb 3.0, her ville den integrerte grafikken vært god nok i massevis for all bruk inkludert film , bortsett fra nyere spill.

Ofrer du usb 3.0 og Sata6, men vil ha radeon 5850 så er dette det 2 chipset du kan se etter som har god integrert grafikk, 785g og 790gx, men jeg har forløbig ikke funnet noen med usb 3.0 og sata 6.

Fordelen med dette er at du kan vente på radeon 5850 vapor, som har en atskillig mer stillegående kjøleløsning. Noe som er vel verdt ventetiden, siden du skal ha riggen i stua.

Skal gjøre litt googling og se om det er noen 785g eller 790gx hovedkort med usb 3.0

Lenke til kommentar

Desverre ingen hovekort med usb 3.0 som har integrert grafikkort.

Det jeg personlig ville gjort mens jeg venter på Radeon 5850 vapor, er å kjøpt en rimelig grafikkort, beregnet på mediebruk,F.eks dette.

Du kan spare det inn dersom det er viktig ved å ofre crossfirestøtte, dette hovekortet har også usb 3.0 og sata6, men ikke crossfirestøtte. Dersom du velger denne løsningen kan du egentlig gå ned til en litt rimeligere psu også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...