Gå til innhold

Snøscooter på veien?

Anbefalte innlegg

Får en snøscooter kjøre på veien som en vanlig motorsykkel? De heter tross alt "beltemotorsykkel" offisiellt.

Sier reglene noe om at det må være snø på veien for at den skal ha lov til å kjøre der?

Er det lov/mulig å montere et trillebårhjul foran i stedet for skien for at den skal fungere bedre på asfalt?

Og hvor godt funker den egentlig på sommerveier og i skogen når det ike er snø?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noe å linke til så skal jeg skråsikkert fortelle deg at snøscooter på vei er forbudt.

Når det er sagt er forelegget for å kjøre på vei mye mindre en for å kjøre i utmark.

Snøscooter på sommerføre er heller triste greier med mindre det dreier seg om kjøring på vann med en sprek scooter.

Lenke til kommentar

Kan du definere oppmerkede løyper og nyttekjøring?

Kan en same kjøre snøscooteren sin til Oslo hvis reinflokken hans har gått så langt?

Hvordan definerer man nyttekjøring? Inneholder definisjonen ordene "same" eller "reinsdyr", eller kan hvem som helst påstå at det er nyttig å handle eventyrblanding og generalsnus på Ica?

Hvem merker de oppmerkede løypene, og hvor kan slike løyper gå? IKKE på veien?

Lenke til kommentar

Samene har litt spesielle regler for driften sin som jeg ikke kjenner så godt så derfor holder vi di utenfor.

Men i finnmark er det oppmerkede løyper som alle som har registrert scooter kan benytte seg av.

I resten av landet så må man søke om løyve for scooterkjøring og da må man ha en gyldig grunn for dette.

Transport av mat og vann til hytta kan være gyldige grunner for kjøringen, men som sagt man må ha fått invilget løyve for denne kjøringen først.

Når det kommer til oppmerkede løyper i Finnmark er jeg usikker for hvem som står ansvarlig for dette men dreier det seg om en vinterstengt vei kan den godt inngå i løypetraseen.

Problemet med scooter etter vei er at scootere har generelt dårlig styring på is og ingen styring på asfalt med mindre man har spesielle styrejern da.

I tillegg er bremseeffekten under samme forhold dårlig grunnet ubetydelig marktrykk.

På snø stiller alt dette seg annerledes.

Før i tiden var det lov med kjøring etter trafikert vei og det var mange ulykker med snøscooter så det var vel det som gjorde det forbudt etterhvert.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Perpyro og DJ_Evelen har litt ulike definisjoner. Jeg velger å stole på Perpyro.

Hva om jeg er sauebonde i Hordaland, i ei bygd med mye snø?

Må jeg da få innvilget løyve for å kjøre snøscooter på mitt eget område for å gjete sauene mine? (forutsetter at disse økologiske snøsauene går ute om vinteren)

Eventuellt at jeg liker å kjøre scooter i stedet for ATV om sommeren.

Lenke til kommentar

Scooter eller ATV du må ha konsesjon selv om det dreier seg om kjøring på innmark eller gjeting av sauer.

Du kan godt pløye åkeren din om høsten med traktor men ikke fan om du får kjøre scooter der uten konsesjon om vinteren.

Skal du på liv og død kjøre snøscooter på sommeren er dtte et godt alternativ for det.

84alpine.jpg

Den kan monteres hjul på forran og den har fult boggy understell så det er ingen sleidere som går varme.

Lenke til kommentar

Spørsmålet reguleres av forskrift om forbud mot bruk av beltemotorsykkel på offentlig veg. § 1 oppstiller hovedregelen: Totalforbud.

De videre paragrafene oppstiller en del unntak. Bl.a. kan regionvegkontoret gjøre unntak for særskilte områder/veger i fylket (§ 2). Videre gjelder det unntak for strengt nødvendig kjøring for å krysse veien (§ 3), i særskilte arbeidssituasjoner/tilfeller (§ 4), eller etter individuell vurdering og søknad til regionvegkontoret (§ 5).

Snøscooter som får kjøre på offentlig veg i medhold av en unntaksregel får ikke kjøre fortere enn 30 km/t, unntatt "utrykningsscooter" og snøscooter i polititjeneste. Dette medfører at snøscooter regnes som saktegående kjøretøy.

Kjøring av motorvogn utenfor allfarvei er regulert i forskrift om kjøring med motorvogn i terreng.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
På din egen innmark kan du det og i utmark om du driver hogst eller annet som krever traktor, men er litt usikker egentlig når det kommer til utmark og bønder.

Det er lovlig også i utmark, så lenge kjøringen er "nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring." (lov om motorferdsel i utmark). Det er ingen prinsipiell forskjell mellom traktor, snøscooter og ATV, eller for den del sjøfly og helikopter; alt er lovlig under den forutsetningen, uten behov for å søke om løyve. Det er heller ingen forskjell mellom å kjøre traktor og snøscooter på innmark, begge deler er lovlig. Det verserer imidlertid visse rykter om den kommende motorferdselloven, som SV på den ene siden, et noe splittet AP i midten og SP på den andre siden, ikke er blitt enige om enda, bl.a. at snødekt innmark automatisk skal regnes som utmark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...