Gå til innhold

Stasjonær pc til ca 15 000,- + skjerm

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenker på å bygge meg en stasjonær pc snart og lurer da på hva som er skambra.

Jeg tenker å bruke noen deler opp igjen for å slippe å kjøpe absolutt alt nytt.

Jeg skal bruke kabinettet, tastaturet og musen iaffal. Pcen er over 8 år gammel så det er vel kanskje på tide med en liten oppdatering.

Pcen skal nok for det meste brukes til spilling og video og masse annet tull.

Har sett meg ut en skjerm på Komplett.no, det er en Samsung skjerm 23" FullHD LED skjerm med HDMI kontakt.

Trenger egentlig et komplett oppsett. Kabinettet mitt er et sånt digert et, full tower eller hva de kalles. Har lest om det nyeste skjermkortet nå (husker ikke navnet akkurat nå) og kunne godt tenke meg å ha det med i oppsettet. Tror det het 5980 eller noe sånt.

Her ikke så voldsom peiling på data så trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslaget mitt er veldig likt Wolfie911 sitt, men uten SSD og heller 2 500GB F3-disker til raid0. Har også tatt med en CPU-kjøler som er veldig bra så du trygt kan overklokke ordentlig.

Eneste som er "feil" med Wolfie747 sitt oppsett er prosessoren - den er AM2+/AM3 140W, mens den du burde kjøpe (samme pris) er AM3 125W. Den er bedre å overklokke, blir ikke like varm og har noen små andre fordeler..

Her er oppsettet :)

Ellers er det verdt å nevne at oppsettet mitt (og Wolfie501s) er vanvittig mye heftigere og dyrere enn det du trolig trenger. Pass på at du ikke kjøper unødvendig stor runkemaskin, uten at jeg vet hva du virkelig har behov for! :) Bare et vennskaplig, økonomisk råd om du vil ha det :) GL med kjøp!

Lenke til kommentar

Ok, flotte tips dette her :) Jeg trodde at Intel var bedre enn AMD (dette er dog bare noe jeg har hørt... overalt)

Men planen er jo at denne maskinen skal holde lengst mulig sånn som den jeg har nå. Vil helst slippe å få feilmeldinger når jeg skal kjøre Crysis 5 om noen år. Min pc er 2001 modell og først nå begynner den å sakke akterut. Får bare beskjed om at programmene lukkes, antageligvis fordi prosessoren min stryker i alle Can You Run It testene :p

Men noe jeg glemte å nevne: jeg hater jetflypcer! Den jeg har nå kan du knapt høre og det er helt fantastisk. Jeg skjønner jo at dette ikke er mulig med en high performance pc da jeg ikke gidder å rote meg opp med vannkjøling.

Men hvis det er sånn at man kan føre en samtale i nærheten av pcen under normal bruk (internett, film, musikk) så er det greit. Da kan den heller støye litt under belastning for da guffer jeg opp stereoen uansett så det eneste jeg hører er v8 lyden :D

Edit: kabinettet mitt er vel på denne størrelsen http://pan2.fotovista.com/dev/2/7/01257372/l_01257372.jpg

Jeg har ikke sidedøren i for det er ingenting som trenger masse luft der inne uansett og de 3 viftene som er der er svææære.

Endret av TanteEdgar
Lenke til kommentar

He-he, jetflypcer er ikke moro nei. Kan ikke garantere for at V8-kjøleren bl.a. ikke bråker litt, men du kan jo evt. titte på litt støydempende materiale på noen nettsider og se om du vil prøve deg fram med det.

Intel er bedre enn AMD... Bare ikke til gaming. Forskjellene er dog temmelig små.

Lenke til kommentar

Det varierer med tiden hvilke prosessorer som gir mest for pengene og nå for tiden er det visst AMD som leder der, men da Intel kom med Core 2 Duo var det annerledes osv..

Det er nærsagt umulig å bygge en PC som klarer å yte maks av de nyeste spillene i noen særlig lang tid framover. Man kan velge en prosessor og en sokkel som kan gjøre det mulig å gjøre oppgraderinger underveis, men selv de blir fort utdatert. Utviklingen av teknologien i datakomponenter og spill går utrolig for, og vil kun gå enda raskere i tiden som kommer.

Støy kan man begrense ved å velge riktig kabinett og vifter/viftestyring. Jeg tror de fleste vil si seg enig i at en gjevn summing er bedre enn en variabel viftestøy. Grunnen til at man bruker sidedøren er for å få en god luftgjennomstrømning, så jeg vil anbefale deg å sette den på igjen, det vil sikkert redusere støynivået noe også.

Lenke til kommentar

Det er gode oppsett du har fådd, men totalt overkill til en skjerm, siden du har et godt budsjett, så hvorfor ikke et eyefinityoppsett, ingenting er råere enn det.

Der kan du få bruk for den kraften du får her, og der er radeon 5970 konge.

Nå spør du sikkert hva er eyefinity

post-68520-1261273392_thumb.jpg

Og ta deg tid til å se denne video reviewen av eyefinty

For du har faktisk rom for det innenfor hva du tenker å bruke.

Lenke til kommentar
Forslaget mitt er veldig likt Wolfie911 sitt, men uten SSD og heller 2 500GB F3-disker til raid0. Har også tatt med en CPU-kjøler som er veldig bra så du trygt kan overklokke ordentlig.

Eneste som er "feil" med Wolfie747 sitt oppsett er prosessoren - den er AM2+/AM3 140W, mens den du burde kjøpe (samme pris) er AM3 125W. Den er bedre å overklokke, blir ikke like varm og har noen små andre fordeler..

Her er oppsettet :)

Ellers er det verdt å nevne at oppsettet mitt (og Wolfie501s) er vanvittig mye heftigere og dyrere enn det du trolig trenger. Pass på at du ikke kjøper unødvendig stor runkemaskin, uten at jeg vet hva du virkelig har behov for! :) Bare et vennskaplig, økonomisk råd om du vil ha det :) GL med kjøp!

oi sorry trykte kjøp på feil Phenom II :p

PS: det er Wolfie276, ikke alle disse merkelige nummerene dine :p

Lenke til kommentar

Ja, nå føler jeg nesten at jeg har fått enorm innsikt i data :p

Jeg får vel heller bare tåle litt susing, faren min sin maskin står ofte på og den hører du ute på tunet. Har vendte meg til det så det skulle vel gå bra.

Denne pcen vil ikke klare å kjøre alt på max i årevis, det skjønner jeg jo, men bare den varer lenge og klarer å kjøre spill i det hele tatt om noen år så er alt i orden.

Lenke til kommentar

Ok, her er det jo mange gode oppsett. Men hvilket av disse er å anbefale? Jeg vet at 3 skjermer er uaktuelt da jeg bare har en vanlig pc benk til rådighet. Men en ting til: jeg bor fremdeles hjemme (jeg har jo alt her... gratis :p) og ruteren og pcen vil komme til å stå ca 20 meter fra hverandre, så finnes det en måte å få nettverket inn der?

Jeg hadde en laptop som jeg lånte på videregående før og der var dekningen helt forferdelig og jeg endte opp med å bruke mer naboen sitt nettverk enn våres. Går det an med en laaaaaaaang kabel kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...