Gå til innhold

Unattended installasjon av programmer

Anbefalte innlegg

Hei.

På jobb så bruker vi et program som heter Almeza Multiset slik at vi kan ta opp en installasjon av et program eller liknende, og dermed bruke dette opptaket for å installere på andre maskiner uten å måtte skrive inn produktnøkkel, trykke neste knappen osv. Derimot så koster dette programmet en god del, til og med for hjemmebrukere.

Er det noen som vet om en gratis løsning på dette? Vil helst se bort ifra batch script hvis det er mulig, da ikke alle programmer har mulighet for å bli installert automatisk.

Torbjørn Svae

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du Image nå? Sånn at du tar på en måte et bilde av installasjonen?

Problemet da er at du må ha identisk maskinvare, for at det skal fungere sikkelig.

Til dette formålet kan man alltids bruke Acronis True Image.

Så har du jo et program som heter CloneZilla da. Det er gratis, men om ikke skal bruke det på Linux kan du bare bruke programmet via en CloneZilla LiveCD. Siden at programmet er et Linux-program. Men det går helt fint å bruke det fra LiveCD. Det kan du gjøre uavhennig om hvilket OS du har installert på maskina. Uannsett. Dette programmet kan da gjøre det samme som Acronis True Image. Den kan lage Image/Bilde.

Her er link til siden til programmet:

http://clonezilla.org/

her er en nedlastingslink:

http://sourceforge.net/projects/clonezilla...31.iso/download

Håper dette hjalp litt.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Mener du Image nå? Sånn at du tar på en måte et bilde av installasjonen?

Problemet da er at du må ha identisk maskinvare, for at det skal fungere sikkelig.

Til dette formålet kan man alltids bruke Acronis True Image.

Så har du jo et program som heter CloneZilla da. Det er gratis, men om ikke skal bruke det på Linux kan du bare bruke programmet via en CloneZilla LiveCD. Siden at programmet er et Linux-program. Men det går helt fint å bruke det fra LiveCD. Det kan du gjøre uavhennig om hvilket OS du har installert på maskina. Uannsett. Dette programmet kan da gjøre det samme som Acronis True Image. Den kan lage Image/Bilde.

Her er link til siden til programmet:

http://clonezilla.org/

her er en nedlastingslink:

http://sourceforge.net/projects/clonezilla...31.iso/download

Håper dette hjalp litt.

Hilsen. wil.

Hei. Nei ikke slik jeg mente. Acronics bruker jeg alt, men det gjelder en hel disk, dvs med OS og alt. Jeg trenger et program for å installere andre programmer automatisk. Slik Almeza Multiset gjør. Multiset fungerer slik at du starter programmet Multiset, deretter velger du ny pakke og hvilket program som skal installeres. Deretter starter opptaket. Multiset tar opp hvor på skjermen du trykker, hvilken nøkkel du eventuelt skriver inn. Den trykker på en måte på alle Neste knapper for deg, slik at du velger et utvalgt antall programmer du vil ha installert, og deretter installerer den program etter program for deg. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Leste nettopp om InstallRite, det virker lovende og helt likt Multiset. Skal teste det ut nå. Takker for svar fra dere.

PS: vet du om det er mulig å legge dette programmet på en minnepenn??? Slik at jeg kan ta den med rundt til maskiner og installere samme softwaren der?

EDIT: Nei var ikke helt slik jeg hadde tenkt meg. Det InstallRite gjør er å lage en ny installasjons fil, altså en ny .exe fil som inneholder filer som er opprettet, endringer i registry osv. Dette kan jo variere fra maskin til maskin, tenker nå jeg da. Så dermed er ikke dette en god løsning for meg, trur jeg da.

Endret av LordSvae
Lenke til kommentar
Utfordringen er jo at ingenting annet må skje samtidig.

Ellers, tror jeg har et annet program på jobb PC-en som er gratis, men kan ikke huske akkurat hva det heter, kan sjekke på mandag :)

Hehe. Korrekt, så hvis jeg gjør eller kjører et eller annet program i bakgrunnen mens jeg installerer et program, vil de endringene bli overført til de neste PCene. :)

Ja, kult. Håper du finner igjen navnet på programmet. :)

Lenke til kommentar

Mange av installasjonsfilene til programmene kommer også med forskjellige paramtere for installasjon, feks install.exe /S /Productkey=xxxx.

De fleste programmene får du opp disse valgene med å skrive /? etter exe/msi eller så kan du se på appdeploy.com hvor det står mye informasjon om silent/unattended installasjon av programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...