hannemor Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hei kjøpte meg en Samsung Jet i august, til 5000,- uten binding hos telekiosken. 16 november leverte jeg den til reparasjon, har vært innom de 3 siste ukene for å høre hva som skjer med den. Forrige uka sa de at jeg sannsynnligvis vil få en ny, for den var sendt direkte til Samsung nå. Mitt spørsmål er, Hvor tålmodig må jeg være? Er det noen regler på hvor lenge de kan ha den før de MÅ gi meg en ny? Kjedelig å være uten den nye mobilen min så lenge. Hannemor 1 Lenke til kommentar
diablovt Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Heikjøpte meg en Samsung Jet i august, til 5000,- uten binding hos telekiosken. 16 november leverte jeg den til reparasjon, har vært innom de 3 siste ukene for å høre hva som skjer med den. Forrige uka sa de at jeg sannsynnligvis vil få en ny, for den var sendt direkte til Samsung nå. Mitt spørsmål er, Hvor tålmodig må jeg være? Er det noen regler på hvor lenge de kan ha den før de MÅ gi meg en ny? Kjedelig å være uten den nye mobilen min så lenge. Hannemor jepp., det er lover og relger for dette- kalles forbrukerkjøpsloven. den finner du her- http://forbrukerportalen.no/ les fort igjennom kjøpsloven så har du noe å slå i bordet til dem når du besøker butikken neste gang. 1 Lenke til kommentar
hannemor Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Takk skal du ha,(men jeg ble ikke såmye klokere...)hehe Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 3-5(6) uker blir sett på som normal reparasjonstid. Når den 5 og 6 uken begynner kan du begynne å mase på omlevering/heving av kjøpet, og referer til at reparasjon ikke har skjedd innen rimelig tid. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Du kan mase så mye du vil når du vil, men etter 6 uker kan du reklamere på reparasjonen. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Når tar eg utgangspunkt i at telefonen er kjøpt av deg som privatperson. Rettighetene du har ovenfor butikken er beskrevet i forbrukerkjøpsloven. Og den finner du her. Kort oppsummert så skal avhjelp(reparasjon eller omlevering) utføres innen rimelig tid og uten større ulemper for kunden. "Rimelig tid" er av forbrukerrådet, FTU og bransjen selv satt til å være 5-6 uker(dette står ikke fastsatt i forbrukerkjøsploven). Dersom du har fått lånetelefon eller fått tilbud om en lånetelefon så vil rimelig tid være mye lenger da du ikke står uten et produkt. Men det at du har en lånetelefon i seg selv gjør ikke att de kan bruke så lang tid de vil, bare at rimelig tid kan være lengre enn 5-6 uker. Dersom butikken ikke klarer å gjennomføre avhjelp innen rimelig tid så har du krav på å heve kjøpet med butikken. Da skal du enten ha tilbakebetalt hele kjøpesummen eller kjøpesum - bruksfradrag + renter fra kjøpsdato. Som regel blir den sistnevnte summen veldig lik hele kjøpesummen, men ofte noe lavere. Du står fritt til å gjøre andre avtaler med butikken(som å velge en ny telefon eller lignende) men som et minimum kan du kreve heving. Og din rett til å kreve heving kan ikke avvises eller utsettes pga forhold i mellom butikken og verksted eller produsent. Hvorfor ting tar tid trenger du ikke å tenke på. Kravet om å heve kjøpet er i mellom deg og butikken, så får evnt butikken ta dette videre i systemet uavhengig av deg. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå