Ihasabucket Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Kjøpte for noen år siden i 2006 en packard bell imedia 2415 http://support.packardbell.com/no/item/ind...3691&g=1400 I 2008 oppgraderte jeg prossessor og ram. og kjøpte en nytt skjermkort. fra komplett. Alt fungerte fint til skjermkortet plutselig en dag streiket, men kortet fungerte i andre pc'er. Så var nok hovedkortet på packardbell pc'en det var noe med. Jeg fjernet skjermkortet og kjørte på innebgyd grafikk. Men for en uke siden skrudde pc'en seg av da jeg gamet battlefield 2. Jeg gikk i bios og så at prossessoren var oppe i 89 grader! pc'en kan altså ikke brukes til noe av det jeg har lyst til å bruke den til. Skal prøve senere idag med alle de orginale delene og se om den fortsatt skrur seg av under gaming, Men har jeg fortsatt reklamasjonsrett? eller mistet jeg den da jeg åpnet pc'en og skiftet komponenter? Kortversion: Kjøpte en pc fra elkjøp i 2006. Oppgraderte den i 2008 med nytt skjermkort,ram og prossessor. Etter en stund fungerer den ikke lenger, mister jeg 5 års reklamasjonsretten siden jeg åpnet/oppgraderte pc'en? Endret 19. desember 2009 av Ihasabucket Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Ikke i utgangspunktet. Selger kan ikke avvise reklamasjonen utelukkende pga at du har åpnet maskinen. For å kunne avvise reklamasjon så må det være en viss sammenheng. Men i dette tilfellet virker det som om problemet er høy temperatur på CPU(som igjen mest sannsynlig skyldes dårlig kjøling). Disse to tingene har mest sannsynlig ingenting med hverandre å gjøre, og du har dermed reklamasjonsretten i behold. Men hvordan ser maskinen ut inni? Og spesielt CPU viften? Er den støvfri? Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Den er 100% støvfri, har pc'en oppe nå. Akkurat nå kjører pc'en den oppgraderte prosessoren med stock cooling. JEg har også prøvd med den orginale vifta som fulgte med til den første prossessoren, men den bråket bare mer og gjorde det ikke noe kjøligere. Som sagt skal jeg prøve å legge inn alle de orginale delene senere og se om den fortsatt skrur seg av under gaming. Akkurat nå er pc'en idle med temp på 23 grader. så jeg tror kjøleren sitter riktig på. Skal oppdatere senere når jeg rekker å legge inn de gamle komponentene, men man mister altså ikke reklamasjonsrett selv om man oppgraderer pc'en? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Fikk ikke med meg at du har byttet CPU også. Hengte meg kun opp i skjermkortet. Nei, du mister ikke automatisk reklamasjonsretten fordi du har oppgradert maskinen, men om mangelen oppstår som en følge av at du oppgraderte så vil du ikke kunne reklamere på dette. Og om du leverer inn maskinen og de finner ut at feilen er selvforskyldt(eller som en årsak av oppgraderingen) så må du også betale et undersøkelsesgebyr(forutsatt at du er blitt informert om dette ved innlevering). Nå har feilen du beskriver og oppgraderingene du har gjort en ganske fin "sammenheng", så eg ville ikke vært for sikker på at dette er en mangel du kan reklamere på. Du har tross alt både byttet CPU og kjøler. Og det er tross alt CPU'en som blir for varm... Slike ferdigmaskiner er ofte satt i sammen for å være minst mulig og for å få mest mulig effektiv luftflyt i kabinettet for komponentene. Om du for eks har byttet til en langt kraftigere CPU med ei kraftigere vifte så kan det hende at det ikke er nok luftgjennomstrømming i kabinettet til at vifta klarer å kjøle ned CPU'en. Dette kombinert med et ekstra skjermkort(som ofte blokkerer luftgjennomstrømmingen i mindre kabinetter) kan føre til problemene du beskriver. I tillegg kommer naturligvis muligheter for feilmontering osv. Lenke til kommentar
darket Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 bytt ut kjølepastaen på cpu, og kanskje invester i 1-2 vifter som øker luftsirkulasjonen. Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 pc'en kjørte de nye komponentene stabilt i et helt år. det er bare plutselig at den blir varm. Men har lagt inn orginal komponentene nå og skal kjøre benchmark 05 for å se om den skrur seg av eller ikke. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Feilen kan meget godt ligge i spenningsregulatoren (PWM) og da denne ofte ligger svært nær prosessoren føre til symptomer som tilsvarer at prosessoren blir varm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå