Gå til innhold

Vinyl til Minidisc til Wav til CD-R

Anbefalte innlegg

Jeg har kopiert noen vinyl-plater til mini-disc, deretter overført fra mini-disc til PC(Wav-format) og deretter brent på CD. Filene blir tatt inn i PCen med 16 bit/96KHz

Problemet er at slutt-resultatet ved CD-spilling blir grumset og ganske dårlig. Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså, når du først overfører filer fra vinyl til ATRAC3 (MD kompresjonen) og SÅ overfører det igjen til MP3 96kbps, så komprimerer du igjen noe som er komprimert. Selvfølgelig får du dårlig resultat.

Hele greia med vinyl er at det er analogt, og gir en varmere lyd enn det en digital reproduksjon kan gi deg. Spill vinyl der den skal spilles, og bruk cd'er som kilde til mp3er. Og for all del enkod mp3en din med 192kbps/sec.. alt annet er søppel

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt.

Grunnen til denne tungvinte måten er at jeg er DJ som trenger å overføre noen vinylplater til CD for å spille der det ikke er vinylspillere.

Det er en minidisc-opptaker koblet til miksepulten der jeg spiller og jeg har minidisc-spiller hjemme koblet til PCen min.

Det beste hadde kanskje vært å koble PCen direkte til miksepulten, for å slippe å gå via mini-discen ??

Lenke til kommentar
Det beste hadde kanskje vært å koble PCen direkte til miksepulten, for å slippe å gå via mini-discen ??

Det vil bli en enorm forbedring tror jeg.

Husk at minidisc også er et 'lossy' format (som MP3) som komprimerer lyden og du sitter dermed igjen med noe som er dårligere enn originalen. Hvis du tar en halvbra kopi (MP3) av en halvbra kopi (minidisc) så så blir fort tapet i lydkvalitet merkbart. Det samme gjelder jo folk som av en eller annen grunn skal lage nye MP3'er (gjerne med annen bitrate) av 'gamle' MP3'er - resultatet blir dårlig.

Lenke til kommentar
Det beste ville vært å skaffe et skikkelig lydkort med lydinngang, og dekode direkte til 192kbit/s mp3.

Nei, det er ikke det beste. Det beste er å ta opp i et tapsfritt format, ikke et lossy format.

Lenke til kommentar
Det beste ville vært å skaffe et skikkelig lydkort med lydinngang, og dekode direkte til 192kbit/s mp3.

Nei, det er ikke det beste. Det beste er å ta opp i et tapsfritt format, ikke et lossy format.

jo sant nok, mp3 er jo ikke ideelt, men det var snakk om å brenne de ut på CDR..

Lenke til kommentar

Bare for å påpeke noe: Han skriver i første post at han tar musikken fra minidisc til wav på pc. Han nevner ingenting om mp3.

Selvsagt er det best å ta det direkte til pc. Hoppe over MiniDiscen. Men det er kanskje tungvint å flytte pcen dit miksepulten er.... hva med å låne en bærbar med ok lydinngang?

Lenke til kommentar

Kan ikke se at big_thunder selv har nevt mp3 i det hele tatt...

Det eneste han sier om det som er innom pc'n er:

Filene blir tatt inn i PCen med 16 bit/96KHz

Dette er PCM og har ingenting med 96kbps mp3 å gjøre.

Jeg prøvde å lese litt på et annet forum om vinyl, men det ble ganske mye å lese. Det jeg derimot fikk ut av det, var at hvis resultatet skal bli virkelig bra, er det en vurderingssak om man vil bruke den tiden det tar, eller heller kjøpe cd'n hvis den er tilgjengelig.

Vinyl er ikke min greie, men som det allerede har blitt sagt er det sterkt å anbefale å hoppe over minidisc leddet, hvis det er mulig.

[EDIT] Jeg må skrive fortere... :) [/EDIT]

Lenke til kommentar

Hei!

Kan det være at støyen forekommer siden vinyl-plater har dårlig lydkvalitet? Eller som andre foreslår, at du har gått gjennom mange "ledd" før du har brent til cd? Problemer med kabler?

Jeg overførte kanskje 20 plater til en nabo for en stund siden. Brukte et program for å fjerne hakk, klikk og susing osv...

Tror det heter Magix Audio Cleaning Lab Deluxe. Resultatene ble meget bra.

Mvh

Vegard Johansen

Lenke til kommentar

Det eneste han sier om det som er innom pc'n er:

Filene blir tatt inn i PCen med 16 bit/96KHz

Dette er PCM og har ingenting med 96kbps mp3 å gjøre.

Og 96kHz samplingsfrekvens er fullstendig overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...