Howard Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Windows Longhorn deles opp Neste store Windows-versjon for desktop-PC-er, kodenavn "Longhorn", skal deles opp i flere komponenter som skal kunne tilpasses ulike markedsbehov og ulike typer maskinvare. Les saken her. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Stjele fra linux...? "Vi, neida." sier microsoft Skal ikke nevne ordet plagiering, men... Vel, blir jo intressant å se hvordan oksen blie seende ut til slutt Lenke til kommentar
Jarod_24 Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Installasjon av systemet blir enklere fordi kjernen er såpass stor. Kjernen kan installasjon som én "image-fil". Kan noen forklare meg hva som menes med dette? Har Microsoft gått bort ifra mikrokernel prinsippet og gått over til makrokernel som er mer ustabilt? Vil ikke dette vanskeliggjøre porting av Longhorn over til andre plattformer rett og slett fordi kjernen blir for stor og det blir for lite diskplass. F.eks en PDA har som kjent ikke akkurat flere hundre MB tilgjengelig. Og hva menes med "innstalleres som en image fil"? er det til oppdateringsformål? Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Steve Ballmer har jo rett, linux er kjempe gammalt og utdatert system! OS oppygd av ei kjerne og fleire modular? Dette er jo nytt og revolusjonerande. No kjem vel linux folka og hermar etter MS. (Les med ein bitter ironisk tone!) P.S. Kan jo hende at linux ikkje var først ute med det. Derfor skal eg ikkje være for kjepphøg. Men MS bør i eit kvart tilfelle sagt at linux er utdatert og no kjem dei og med den store "wow! la oss fjerne dll filene slik at ein unngår alle dllproblema og kan flytte instalerte program berre ved å flytte dei på disken!" Nyskapande ja. Trur eg skal bruke 2 minutt på å gråte litt, eller berre le litt over MS Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Hvor mye har egentlig M$ egentlig har funnet på "selv" uten å måtte stjele fra andre Det første jeg tenkte når jeg leste artikkelen var Linux! Jaja,.. men sant som tidligere nevnt, skal vel bli interesant å se et ferdig resultat. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 jeg driter i hvordan longhorn blir delt opp for jeg vil ikke at noen skal eie MIN pc i allefall ikke en gammal inskrumpa gjerriknark. Om windoze hermer etter linux vil vel det bety at linux er bedre en windoze da !! er naa i seol paa ei dritt pc. saa tidligere en 45 tommers plasmasjerm for 16 hoevdinger skulle gjerne hatt med meg et par saanne naar jeg kommer hjem Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Jeg trodde hovedgrunnen til å de skal (må) selge Windows som moduler, var pga av dommen mot Microsoft og deres brudd mot Anti-Trust lovgivningen? Helt ærlig, selv om jeg tror tanken bak å dele opp Windows slik at man ikke "må" kjøpe mer enn man trenger, noe som var hovedargumentet i "Anti-Trust saken" så tror jeg likevel det ikke kommer brukeren til gode, siden man rett og slett ender opp med å betale akkurat den samme prisen for mindre software. Det er jo helt opp til Microsoft hvor mye de skal ta for Windows, og det har jo ikke akkurat blitt billigere med årene. Pr. idag så er jo OS'et nærmest det dyreste komponentet i maskinen. Om maskinen koster 20.000,- eller 5.000,- så koster jo Windows akkurat det samme. Jeg skulle ønske at Microsoft ble pålagt (siden det tross alt er et monopol) å prise Windows utifra en prosentandel av hva maskinen koster. Koster maskinen 5.000,- så må man ut med 10-15% til Microsoft f.eks. istedet for de flate prisene man opererer med nå. Microsoft slipper jo unna, eller til og med tjener på "krigen" mellom AMD vs Intel, Nvidia vs ATi, osv. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Hvor mye har egentlig M$ egentlig har funnet på "selv" uten å måtte stjele fra andre Microsoft er ikke akkurat kreative Visste du at IP stacken til Windows NT var tatt rett fra BSD/UNIX? Microsoft kommer aldri først med produkter. fks. Internet, M$ trodde internett vill bli en fiasko, senere kjøpte de opp et bitte lite selskap som utviklet internett browsere, kleppet denne inn i windows og vips så forsvant netscape. btw. kan noen forklare meg de forsjkelige kernel typene? Lenke til kommentar
jokki Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 * øhhh*kalles det ikke bumping når man skriver 16 dager etter noen skrev sist i den *øhhh* Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Det virker som du mener at *bumping* er negativt? Bumping i negativ forstand er vel bare når man bumper sine egne poster. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Kan noen forklare forskjellen på mikrokernel og makrokernel? :-? Lenke til kommentar
jokki Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 folk flest har somregel lest posten da hvis den ligger såpass langt nede og da er det kjekt med litt plass til noe vi ikke har lest uten at vi må bla oss igjen. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Nå er jo det et ganske interessant tema dette med microkernel og makrokernel, så jeg synes det er greit at man diskuterer det videre egentlig. Nå gidder jeg ikke finne fram notatene mine fra "advanced topic in operating systems", men tar det sånn halvveis fra hva jeg husker. Hverken Linux/UNIX/*BSD eller Windows er snakk om noe microkernel. Til det er kernelen alt for stor. Forskjellen mellom micro og makro har vel hvor mye som det er støtte for i kernelen, og så vidt jeg husker er ikke Linux sin kernel definert som noe microkernel. Når det derimot kommer til oppbygning av OS'et, har Linux/osv en hierarkisk oppbygning av moduler. Tidligere Windowsversjoner har hatt en flat struktur. Det er fordeler og ulemper med begge, husker ikke i farten hvilke. Det MS gjorde feil i Win var og blande to lag av OS'et. Du har noe som er definert som hardwarenivå, systemnivå og softwarenivå <- ikke korrekte navn, men regner med at dere skjønner. For å øke ytelsen til Windows, tok MS en snartur utenom systemnivået, derav bl.a dll filer. Til slutt ble det for mye av det, og holde orden på koden ble "umulig". BTW: Teorien om micro/makrokernel og hierarkisk/flat oppbygning er fra lenge før linux ble til Det er slike ting man må velge før man skal designe et OS, altså hva slags oppbygning, hvordan minne håndteres osv. Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 for meg så ser det ut som at Longhorn som da det neste win versjonen heter ligner veldig på windows XP, bortsett fra at noen endringer er gjort da, tviler på at det kommer til å bli så mye bedre enn de andre win versjonene. sorry for at jeg sier dette. XP er forsåvidt grei nok den å der kommer vel Longhorn til å ligge også tenker jeg. det med at Linux er utdatert, da må jeg bare le litt, pga linux ruler på som bare det. dessutten så er det mye sikkerhet ut å går når linux holder på. det er det vel ikke så veldig mye av når man kjører en ren installasjon av Windows, for ikke så mye sikkerhet uten å installere noen program først, sånn som Norton, og Zone Alarm osv. men, longhorn er vel ikke det beste OS`et for spill har jeg hørt, og en gang hørte jeg at longhorn skulle bli for servere, dvs. en server windows, akkurat sånn som Windows 2003 Server. jeg har prøvd de fleste windows versjonene, alt fra windows 3.11 til windows XP, bortsett fra Windows 3.1 og Windows 2000 så har jeg vel prøvd alle. litt synd at jeg ikke har prøvd 2000 for den tror jeg er ganske bra men man for vel sa hva som er forandret på når Longhorn kommer, seff den kommer vel til å bli litt dyr tror jeg, siden at Windows XP er såpass dyr. jaja dette er min mening, kanskje ikke alle som er enig i det som jeg skriver nå. hehe alle kan ikke være enige veit dere. tviler på at selv om Windows prøver å herme etter linux så tror jeg nok ikke at Windows blir bedre av den grunn. for Linux utviklerne kjører et helt annet system enn det Windows gjør, når jeg sier system så mener jeg at de gjør det på en helt annen måte. de fleste har vel hørt at MS kjører Linux/Unix eller BSD distroer på sine servere, rart skulle ikke MS holde seg til Windows da? det er jo sååååååååååååååå bra. som dere sikkert skjønner så har jeg ikke store forventinger til Longhorn, men tiden vil vel vise det tenker jeg. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Det at Windows hermer etter Linux er feil. Som sagt tidligere, er tanken med modularisert/hierarkisk oppbygning av et OS en gammel tanke. Siden MS nå går over til denne måten å bygge opp OS'et, er faktisk Longhorn og XP radikalt forskjellige i oppbygning. Det er faktisk praktisk talt natt og dag om du vil. Når det kommer til GUI skal visst denne også endres en del...sannsynligvis en god del mer eyecandy, pluss en omorganisering av menyer osv så vidt jeg har hørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå