JosteinW Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hei Skal bytte registerreim og ser i Haynes manualen at en skal resette kamaskseltannhjulet (camshaft sprocket). Skjønner ikke helt hva de mener, og hva som er vitsen med det? Noen som kan forklare det og som evnt har erfaringer med denne jobben? mvh Jostein Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Hei. Når du setter på registerreim, så må alle drev være i riktig posisjon. Veivakslingens posisjon ser du på svinghjulet osv osv. Verktøyet du beskriver benyttes til å posisjonere kamaksel og monteres på motsatt side som kamreimdrevet. Jeg har byttet noen kamreimer på diverse VW biler og har aldri benyttet verktøyet. Verktøyet settes inn i et ca 6 mm spor på endeflaten til kamakslingen og sørger for at sporet står parallelt med toppkanten på toppen. Tok faktisk et bilde av dette. Måtte lette opp toppdekselet noen cm for å komme til. Jeg siktet bare med øynene og det fungerte bra. Det er jo tross alt noen mm mellom hver tann på tannreimen og dersom du legger reimen på med en tanns forskyvning, så ser du det med en gang. Endret 20. desember 2009 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Som oftest på VAG dieseler så låser man hver enkelt komponent av registeret, men løsner reimhjulene til dieselpumpen og kamakslingen for at disse skal bevege seg fritt og ta opp all slakk på alle sider av reimhjulene under oppspenning av reimen. Derfor har ofte ikke kamakseldrevet noen låsekile og er bare skrudd fast ned på kon, og dermed må kamakselen "låses" i korrekt posisjon med spes. verktøy i bakkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå