figure_02 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Hei folkens! Jeg driver en liten bedrift, og tenker nå på å skaffe meg en fin hjemmeside. Desverre er mine kunnskaper lik null, så jeg regner med jeg må hyre noen webdesignere for å få et godt resultat. Hva snakker vi egentlig når det gjelder pris, og hva kan egentlig den jeg hyrer ordne? Jeg trenger en side som jeg kan legge ut lydfiler på (disse skal oppdateres og byttes ut jevnlig, dvs at jeg må kunne gjøre dette selv). Jeg ser for meg en penere, mer profesjonell-utseende side med utgangspunkt i dette konseptet. Hadde den siden vært midstilt og med litt freskere farger og fonter hadde den jo vært mye mer atraktiv. Jeg er registrert i foretaksregisteret, så jeg kan ha en .no-side, sant? Dette ble kanskje litt rotete skrevet, men jeg er vel i det hele tatt ute etter tips til folk/firma som kan ordne noe slikt (om det lar seg gjøre) for en billig penge, og evt. tips til hvordan jeg best skal kommunisere med de, for jeg er jo egentlig ganske klar på hvordan jeg vil at siden skal se ut, men jeg har ikke sjangs til å sette det til live. Audun. Endret 19. desember 2009 av figure_02 Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Den du hyrer inn kan selvsagt ordne alt dette,.. eller ingenting. Det kommer nok helt ann på vedkommende, og hvor seriøs han/hun er. Og i dette faget er det altfor mange som kaller seg "webdesignere" og/eller f.eks. "programmerere". Men, likevel; om du ser etter litt "greie" priser må du nok finne en dyktig privatperson som vet hva han gjør, og som kan gjøre det for deg: En med nok kunnskaper til å gjøre det akkurat passe bra, men som ikke er dyktig nok til å kunne ta seg godt betalt for det... Slik jeg kan se det (uten å påberope meg noen form for ekspertise) er dette en ganske så ukomplisert sak. Alt du egentlig trenger er en hjemmeside med mulighet for å legge ut lydfiler som enkelt kan administreres, og det er her det meste av arbeidet ligger. Farger, teksttyper og midtsentrering av siden er derimot en smal sak. Men, det store spørsmålet: Når vil du ha dette gjort? Nå med en gang utpå nyåret, eller kan det f.eks. vente til uti juni? Grunnen til at jeg spør er nemlig den at jeg gjerne kunne ha gjort det for deg (helt gratis), siden jeg lenge har ønsket meg litt mer erfaring med databaser, og da med mest med tanke på databasesikkerhet. Send meg gjerne en PM om dette skulle være av interesse. Endret 19. desember 2009 av greygenic Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Takk for fint svar. Jeg vet ikke helt hva du legger i "greie" priser, men jeg så kanskje for meg å bruke rundt 10.000,-, om man da kommer noen vei med dette? Jeg vil gjerne ha det gjort så raskt som mulig. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 10 000 bør være mer enn nok. Men jeg vet ikke om noen som jeg kan anbefale sånn på stående fot. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 10k er ofte en typisk sum man betaler for å få tilpasset et standard gratis CMS system som Joomla, WordPress osv. Det man da betaler for er at en webdesigner laster ned og installerer løsningen, klargjør den for bruk og tilpasser designet slik oppdragsgiver vil ha det(innen visse rammer, pga pakkeprisen). Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Vil det si at det er helt ok til mitt bruk (se det jeg beskrev over)? Og hvem skal jeg isåfall kontakte? Om det går an mtp på pris tror jeg jeg vil satse på noen som er etablerte webdesignere og drivet et firma, hjemmesiden blir ganske viktig. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg kunne lett lagd en slik side, men jeg er hverken et etablert firma, eller har mye tid fortiden. Det er opp til deg å bestemme hvilket firma du velger. Surf rundt og se på forskjellige. Jeg vet noen webpubliserere skal ha flere tusenlapper ekstra om du vil ha et par sider ekstra i menyen, som de da gjerne kaller "pro versjon". Kundene blir lurt trill rundt og tror at en enkelt side i menyen virkelig er verdt mange tusen kroner. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Det er det jeg er redd for; å bli lurt for penger siden jeg ikke har peiling på faget … Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Om du er rett for å bli lurt for penger bør du betale ekstra til eit større webutviklingsselskap. Timepris mellom 750kr til 1000 kr er ganske vanligt. Hos oss vil det du ønsker ha kosta minimum 50 000 kr, det er ca 2 vekers arbeid. Det inkluderer, oppsett av publiseringssystem, nytt design til publiseringssystem, noe programmering for arbeidsflyt, produksjonssetting og administrasjon. Eg skal love deg at du finner noko mykje billegare, men det er er fleire der ute som tilbyr nettlausninger utan nokon form for skikkeleg sikkerheit og som er fullt opp med fleire former for sql injections. Spesielt pass deg for dei små som tilbyr såkalte PHP/MySQL/LAMP løysninger, det kan bli dyrare og meir frustrerandes i det lange løpet Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Spesielt pass deg for dei små som tilbyr såkalte PHP/MySQL/LAMP løysninger, det kan bli dyrare og meir frustrerandes i det lange løpet Hva tenker du på da? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Mange "billige" utviklere lager løysninger der SQL/script injections er mogleg, databaser som kræsjer regelmessig grunnet bruk av MyISAM og cacher ingenting sånn at ein nettside kan maks vises til 10 brukere i sekundet på ein "god" server. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Skjønte vel egentlig ikke så mye av de foregående innleggene, men du mener at billigere selskaper lager en side som ikke blir like sikker? Det vil ikke være alt for stor trafikk på siden regner jeg med. Det viktigste er at jeg enkelt kan laste opp og bytte ut lydklipp selv, fortløpende. Er dette et vanskelig krav? Lenke til kommentar
masb Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 hvis hovedbestandelen på siden er lyd, så synes jeg ikke det er urimelig om de som lager siden også lar deg oppdatere den med egne lydfiler. det må jo nærmest ses på som et minstekrav. Lenke til kommentar
dsbilling Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Det går jo ann å få en webdesigner til å lage deg en webside i f.eks. HTML/CSS og så kan han forklare deg hvordan du skal legge inn egne lydfiler når du trenger det. Det er mange bedrifter som gir deg gratis 1 time support tid eller mer. Så i den tiden kan du jo lære hvordan du legger inn filer selv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Skjønte vel egentlig ikke så mye av de foregående innleggene, men du mener at billigere selskaper lager en side som ikke blir like sikker? Det vil ikke være alt for stor trafikk på siden regner jeg med. Det viktigste er at jeg enkelt kan laste opp og bytte ut lydklipp selv, fortløpende. Er dette et vanskelig krav? Kompetanse koster og utdannelse er dyrt. Billigere selskaper har enten ingen formell utdannelse innen feltet og/eller kutter kostnader ved å ta snarveier eller bruke mindre tid på kvalitetssikring. Dette er ingen fasit, unntak finnes, men vær obs på dette. Resultatet kan være at produktet(nettsiden) har svakheter som gjør den sårbar for datainnbrudd, virusangrep eller dataormer. I utgangspunktet er det lett å tenke det ikke har en betydning for deg, siden du "kun skal ha lydfiler der" eller "ikke har stor trafikk". Konsekvensen av sårbarheten kan blant annet være en eller flere av følgende: - nettsiden blir infisert med virus som så sprer seg til dine besøkende - lydfilene blir ødelagt og evnt infisert med virus - informasjon på siden blir byttet ut med feil eller skadelig informasjon - nettsiden/webhotellet blir brukt i et større botnet - usynlig/synlig skadelige scripts/innhold kan bli lagt inn - nettsiden blir erstattet med ei "hacked by..."-side - nettsiden blir slettet En liten nettside med lite trafikk på trenger nødvendigvis ikke å være skadelig i seg selv, men om den blir misbrukt i et større nettverk med flere hundre slike små sider så utgjør det en reell risiko. Og det er tross alt ditt navn, firmanavn og domene som blir knyttet opp mot den type aktivitet. Og det er sjeldent et sjakktrekk. I tillegg er det greit å vite at selskapet som har laget siden enten har brukt et kjent CMS system(Joomla, WordPress m.fl.) slik at andre kan ta over og videreutvikle/supportere deg eller at selskapet er der om 2 år når du trenger mer funksjonalitet eller support. En liten 3 mannsbedrift kan fort legges ned, splittes eller kjøpes opp og da er det ingen garanti for at avtalen dere hadde blir videreført. Nevøen til en bekjent som hjalp deg kan for eks bli ansatt innen samme yrke og få forbud mot å gjøre slike jobber privat osv osv. Mange mulige scenarioer som det kan være greit å ha i bakhodet. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Det er det jeg er redd for; å bli lurt for penger siden jeg ikke har peiling på faget … Da er det lurt med fastpris. OG en god spesifikasjon. Sørg også for å få med i tilbudet om det inkluderer domene, host etc. Det vil sikkert komme i tillegg. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Om du er rett for å bli lurt for penger bør du betale ekstra til eit større webutviklingsselskap. Timepris mellom 750kr til 1000 kr er ganske vanligt. Hos oss vil det du ønsker ha kosta minimum 50 000 kr, det er ca 2 vekers arbeid. Det inkluderer, oppsett av publiseringssystem, nytt design til publiseringssystem, noe programmering for arbeidsflyt, produksjonssetting og administrasjon. Eg skal love deg at du finner noko mykje billegare, men det er er fleire der ute som tilbyr nettlausninger utan nokon form for skikkeleg sikkerheit og som er fullt opp med fleire former for sql injections. Spesielt pass deg for dei små som tilbyr såkalte PHP/MySQL/LAMP løysninger, det kan bli dyrare og meir frustrerandes i det lange løpet Da står man ikke igjen med mye å velge mellom akkurat... LAMP - Linux, Apache, MySQL, PHP er vel kanskje den plattformen «99%» av de aktuelle alternativene kjører på her. Og da finner man seff både gode og dårlige varianter. Finn først et webhotell som tilbyr LAMP + CMS (Content Management System) som f.eks. Joomla, kjøp plass og domene der. Det er noe alle kan gjøre, og det er sikkert mange her som kan anbefale noe de selv har gode erfaringer med. Deretter kan man søke etter web-dude som kan gjøre resten. Sørg for at vedkommende har gode referanser på akkurat den plattformen, så går det sikkert bra. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 utgangspunkt i dette konseptet. Der ser det ut til å være litt netthandel som har sneket seg inn også. Skal du selge noe via sidene dine, eller bare legge ut lydfiler? Lenke til kommentar
Themecreator Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Nå virket det ikke som om du skulle akkurat ha laget et helt nytt cms nettverk, eller en ny nettby, så 10 100 kroner burde vel strengt tatt holde? Tenker du da innkludert webhosting og domene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå