Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Moderere drikking av alkohol - bli med?

Such

Anbefalte innlegg

Nå skal det først sies jeg ikke har noe stort problem i forhold til alkohol. Jeg er 23 år og liker en øl og en dram annenhver helg eller noe slikt. Men i det siste har det bydd på problemer, spesielt etter at jeg og madammen flyttet sammen, jeg tyr oftere til sjalusi og vi krangler når vi drkker. Noe vi ikke gjør ellers om dagene. Sist vi drakk alkohol så endte det med at jeg truet en fyr med "å mose nesen" hans og jeg klarte selv å stikke en kniv tvert igjennom hånden på meg selv. Jeg har tidligere aldri hatt problemer med å bli aggressiv når jeg drikker, men det er noe som har kommet med alderen, så og si. -.-

Jeg har dermed i samråd med psykologen min, pappa og meg selv gått i for å holde meg unna flaska en stund fremover, til jeg lærer meg litt mer om hva jeg velger å utagere når jeg drikker. Madammen velger å ha godt selskap og lystig lag i fokus, jeg velger å ha mitt eget velbehag i fokus. En kan jo velge å si at de fleste bli egoistiske og vrange når de drikker, i alle fall når de føler de har noe å passe på. Jeg kan nok bli territorial når jeg drikker. Ikke når jeg er singel, men til gjengjeld så drikker jeg oftere når jeg er singel og jeg bruker fort penger jeg egentlig ikke har på alkohol.

Jeg har tidligere en krokete historie med rus og tvunget psykisk helsevern, så en kan si jeg har tilbøyeligheter innen rus som kan være med å gjøre hverdagen ulevelig om jeg mister taket på meg selv igjen. Jeg har allerede rotet vekk utdannelsen min og psyken min grunnet rus og jeg vil virkelig ikke miste kjæresten min denne gangen, på grunn av rus. Jeg har også problemer med selvskading og har ett selvmordsforsøk bak meg, der jeg tok alt for mange tabletter (med vilje) i beruset tilstand.

Jeg har ikke noen venner jeg kan gå til med dette problemet, da jeg bor på en plass hvor jeg ikke kjenner noen andre en pappa, slekten og kjæresten min. Det er så og si umulig å skaffe seg venner her. Jeg har samtale med psykolog en gang i uken, det er så og si det jeg har å forholde meg til når det kommer til samfunnet ellers. Kanskje dette gjør at jeg holder på å bli indianer og ett utskudd i samfunnet. Det vil si at det kommer til å følge meg livet ut.

Er det noen andre her inne som føler alkoholen legger igjen litt for mange spor i livets sti? At det går an å roe seg ned med tanke på drikking av alkohol? Vel, jeg vil gjerne ha noen å dele erfaringer med. Kanskje er det noen som leser dette som allerede liker seg selv bedre som edru enn full? Jeg vil gjerne få med det her til sist at jeg er redd dette ikke handler om å ha en periode i livet hvor man drikker mere, men at det er snakk om å legge tilrette for sin egen og andres velvære rundt deg når du drikker. Har du problemer som vender tilbake i forhold til alkohol, så vil jeg gjerne at denne tråden skal være til hjelp for deg også.

Det være seg om det er penger, vold, mengde eller press det er snakk om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

Ja, jeg blir gjerne med i denne tråden. Kan trenge ett sted å skrive litt når det går litt tungt for seg. Jeg har slitt med alkoholen siden tennåra, men er først nå jeg tar skikkelig tak i det. Og det er enormt mye vannskeligere enn jeg trodde det skulle bli... Har ikke klart meg bra i jula og sitter igjen med krangling med kjæreste, dårlige følelser og masse kutt på magen...

Jeg har gitt meg selv ut året til å få ting og tang ut av systemet, og skal til psykologen 5 januar. Da blir kjæresten også med for å få hjelp til å hjelpe meg.

Har egentlig en god dag i dag, så føler ikke for å skrive så mye, men jeg kommer gjerne tilbake hit for å dele mer. :)

Lenke til kommentar
liten sprekk nå. jeg blir deprimert av å sitte alene. åpnet en flaske vin, som jeg egentlig skulle la stå i fred. gruer meg til damen kommer hjem og konsekvensene.
Da forteller du henne bare det at du feirer *sett-inn-gladnyhet-her*. Det er menneskelig å feile, bare du ikke gir opp.
Lenke til kommentar
liten sprekk nå. jeg blir deprimert av å sitte alene. åpnet en flaske vin, som jeg egentlig skulle la stå i fred. gruer meg til damen kommer hjem og konsekvensene.

Du har åpnet en flaske vin. Men hvor mye har du drukket av den? Er det et glass? En hel flaske?

Hvis du har drukket et glass så gjør det faktisk absolutt ingenting så lenge du lar det være med det ene glasset. En skal ha sine små goder i livet så lenge man gjør ting med måte syns nå jeg.

Lenke til kommentar

Du har åpnet en flaske vin. Men hvor mye har du drukket av den? Er det et glass? En hel flaske?

Hvis du har drukket et glass så gjør det faktisk absolutt ingenting så lenge du lar det være med det ene glasset. En skal ha sine små goder i livet så lenge man gjør ting med måte syns nå jeg.

hehe. takk. men en skal gå til en flaske med sine gleder ikke sine sorger. ting forsterkes.

Lenke til kommentar

"Ett lite uhell" hadde pappa kalt det. :)

Har du mer alkohol i huset enn den vinflaska? Prøv å ikke åpne mer iallfall, vet det kan være vannskelig, men det er verdt forsøket.

Kjipt å sitte alene, var derfor jeg drakk her om dagen også. Er ikke noe kult. Prøv å forklar det til dama, uten å legge ansvaret over på henne. Litt tricky akuratt det, men hvis du velger dine ord med omhu bør hun forstå. :)

Lenke til kommentar

her snakker vi kontroll, altså? det må man ha. det vil si, det bør man ha. når det kommer til rus. ikke gjør det saken enklere at jeg ikke har noen venner å drikke med. man skaffer seg fort psykoser gjennom alkoholen på den måten.

jeg drikker for å roe ned nervene, ikke for å feire mine bedrifter på noen måte. det er heller ingen særlig hyllest til livet som spiller inn i drikkingen min, det er heller ett trassig anfall. som en trollunge som ikke får kjeks i butikken, som klikker mentalt og roper så hele hypermarkedet hører det.

Lenke til kommentar

Føler regelrett med deg. Har vedig lyst å åpne den siste vinflaska som står her nå, men vet jeg kommer til å få lyst til mer etterpå - og desverre ligger det en pub rett borti her som er åpen... kan bli vannskelig å holde seg vekk derfra hvis jeg begynner...

Kveldene er verre enn dagen...

Lenke til kommentar
Føler regelrett med deg. Har vedig lyst å åpne den siste vinflaska som står her nå, men vet jeg kommer til å få lyst til mer etterpå - og desverre ligger det en pub rett borti her som er åpen... kan bli vannskelig å holde seg vekk derfra hvis jeg begynner...

Kveldene er verre enn dagen...

oppdaterer deg litt senere her jeg. jeg skal ta meg ett glass til nå, det ligger også her en pub rett bort i gata som er åpen. har lyst til å gå dit, men vi får se.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å bare kose seg hjemme da?

Har ikke drekt en dråpe alkohol siden slutten av sommeren en gang jeg. Drikker utrolig sjeldent. Kan fint være uten alkohol i flere måneder i slengen.

Har selv forøvrig bare vært hjemme med samboeren min hele jula. Har også null planer om å drikke på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
da har jeg dusjet og dunstet meg selv med godlukt, så det blir en tur ut. gruer meg litt, men vet jeg egentlig kan unne meg en tur ut i julen jeg, som andre.

Ble ut ja? Jaja, er jo ikke verdens undergang. Håper du ikke får noen negative opplevelser men koser deg på puben. Skriv gjerne hvordan det gikk når du kommer hjem eller i morgen. :)

Lenke til kommentar

nå er jeg hjemme, dette gikk helt fint det, folks. jeg holdt meg unna spriten og nå er det pizza og potetgull som står for underholdningen her hjemme i stuen..

jeg klarte å holde konsentrasjonen greit også, unna negative tanker. men den er jo en luring denne alkoholen. bare jeg ikke tar opp helt feil ting utover kvelden her nå..

Lenke til kommentar

Idag er det jeg som sliter - har allerede fått i meg 6 øl og en halv cider og har 2 cider til... Krangler meg kjæresten, og har det egentlig helt dritt. Det værste er at jeg føler at den eneste måten å takle dette på er å drikke mer. Har noen kontanter, så kan alltids ta meg en tur ut, men vet jeg ikke bør. Spesielt siden jeg har kjeftet på kjæresten di gangene han har gjort det... Men sliter veldig med hva jeg skal gjøre nå... Irriterer meg at jeg ikke har mer å drikke på!!!

Lenke til kommentar
Idag er det jeg som sliter - har allerede fått i meg 6 øl og en halv cider og har 2 cider til... Krangler meg kjæresten, og har det egentlig helt dritt. Det værste er at jeg føler at den eneste måten å takle dette på er å drikke mer. Har noen kontanter, så kan alltids ta meg en tur ut, men vet jeg ikke bør. Spesielt siden jeg har kjeftet på kjæresten di gangene han har gjort det... Men sliter veldig med hva jeg skal gjøre nå... Irriterer meg at jeg ikke har mer å drikke på!!!

Du må passe på litt det at nå er du i ett slikt humør hvor det tilsynelatende ikke har noe å si hva som skjer. Ikke si ting du kommer til å angre på i ettertid. Si heller til kjæresten din at nå har det vært litt mye i det siste og det siste du trenger er brå endringer i ting rundt deg. Det gjelder også det å kutte ut alkoholen helt med en gang. Sett heller på noe musikk du liker og si at du har tenkt å drikke litt mere i kveld, men at du ikke har tenkt å bli dritings. Det fungerte for meg i går kveld.

Lenke til kommentar

Har mange ganger prøvd å slutte å drikke - sammen med han. Men vi er nok medavhengig begge to. Det er ikke lett når både jeg og samboeren sliter med alkoholen. Er veeeldig på å ta meg en tur på puben i dag altså. Men jeg vet, som du sier, at det ikke kan være noe smart... DRITT!!!

Han skal på jobb i morgen, men jeg er ikke i arbeid, så jeg har ingen grunn til å legge meg tidlig... Dette er vannskelig ass!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...