Runspack Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hei! PCen min er par år gammel og har aldri hatt noen problemer med den før nå. Jeg surfet på nettet en dag og plutselig ble skjermen helt blå og viste noe skrift om problemer, og noen tall: #62440503, noe lignende. Etter dette har jeg prøvd å starte PCn, men det eneste som skjer er at Start Windows på vanlig måte og alle de andre måtene kommer opp... Prøver å velge en metode, men tastaturet vil ikke virke. Derfor blir vanlig måte valgt, siden den er standard. Så kommer Windows oppstarten med logoen og en liten rute med små blå rektangeler. Så skjer samme prosess om og om igjenn... Tastaturet funker før dette skjer, så det er mulig å komme inn i BIOS. Trenger hjelp med å reformatere hardisken, men har ikke ekte Windows XP cd. har ikke recovery cd. Finnes det et program som kan legges på en CD-plate for å reformatere hardisken ? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Du kan laste ned Ubuntu for eksempel. Last ned, brenn CD, boot og så kan du velge å formatere derfra. Endret 19. desember 2009 av Benny Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Ubuntu finner du frå denne sida http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download Lenke til kommentar
Runspack Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Du kan laste ned Ubuntu for eksempel. Last ned, brenn CD, boot og så kan du velge å formatere derfra. Jaha ... Hvordan mener du at jeg skal formatere harddisken når jeg ikke har ekte windows xp plate ? KAn du fortelle meg hvordan jeg formaterer PCen uten å starte opp windows ? Jeg fortalte jo at jeg ikke kan komme inn i selve XP programmet ... Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hva pc gjelder det?? du treng ei XP-plate for å installere XP igjen så vis du ikkje har det så må du mesten heller pøve å reparere problemet. Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Du kan laste ned Ubuntu for eksempel. Last ned, brenn CD, boot og så kan du velge å formatere derfra. Jaha ... Hvordan mener du at jeg skal formatere harddisken når jeg ikke har ekte windows xp plate ? KAn du fortelle meg hvordan jeg formaterer PCen uten å starte opp windows ? Jeg fortalte jo at jeg ikke kan komme inn i selve XP programmet ... Det han mener med å laste ned den ubuntu CDen er at det følger med en live versjon. Det er slik at du starter opp linux uten å installere noen filer på selve harddisken. På denne måten har du tilgang til den lokale disken på maskinen og har dermed muligheter til å hente ut dataene du har på disken for backup, og også i ditt tilfelle, å formatere den. Last ned ubuntu, brenn ut på en CD plate. Start den opp og du vil få en meny. Nå husker jeg ikke 100% nøyaktig hva valget er, men er noe ala Prøv ubuntu live, eller Prøv ubuntu uten installasjon. Du vil fort se hvilket valg DU skal velge. EDIT1: Det med at du ikke kommer lenger enn til Windows logoen, kan skyldes AHCI(Advanced Host Controller Interface). Jeg har merket meg en del problemer med at AHCI er aktivert i BIOS. Deaktiverer jeg denne på de maskinene og setter controlleren til SATA(eller ATA) så starter maskinen opp som normalt. Dette har jeg måtte gjøre på hittil 12 PCer på jobben, and more to come. Skal bare også nevne at jeg har det samme problemet på min PC hjemme nå. Jeg kan installere ALLE oppdateringer frem til Service Pack 3 til XP. Installerer jeg service pack 3 vil jeg få samme problemet som deg, at den restarter seg etter at den har vist windows logoen. Jeg TRUR det er fordi SP3 mangler en ACHI driver. Jeg har igjen å prøve å endre controller interface fra AHCI til ATA(eller omvendt) på min maskin, men det hjalp på de maskinene på jobben. Test det ut og si ifra om det hjelper. Endret 19. desember 2009 av LordSvae Lenke til kommentar
Runspack Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Du kan laste ned Ubuntu for eksempel. Last ned, brenn CD, boot og så kan du velge å formatere derfra. Jaha ... Hvordan mener du at jeg skal formatere harddisken når jeg ikke har ekte windows xp plate ? KAn du fortelle meg hvordan jeg formaterer PCen uten å starte opp windows ? Jeg fortalte jo at jeg ikke kan komme inn i selve XP programmet ... Det han mener med å laste ned den ubuntu CDen er at det følger med en live versjon. Det er slik at du starter opp linux uten å installere noen filer på selve harddisken. På denne måten har du tilgang til den lokale disken på maskinen og har dermed muligheter til å hente ut dataene du har på disken for backup, og også i ditt tilfelle, å formatere den. Last ned ubuntu, brenn ut på en CD plate. Start den opp og du vil få en meny. Nå husker jeg ikke 100% nøyaktig hva valget er, men er noe ala Prøv ubuntu live, eller Prøv ubuntu uten installasjon. Du vil fort se hvilket valg DU skal velge. EDIT1: Det med at du ikke kommer lenger enn til Windows logoen, kan skyldes AHCI(Advanced Host Controller Interface). Jeg har merket meg en del problemer med at AHCI er aktivert i BIOS. Deaktiverer jeg denne på de maskinene og setter controlleren til SATA(eller ATA) så starter maskinen opp som normalt. Dette har jeg måtte gjøre på hittil 12 PCer på jobben, and more to come. Skal bare også nevne at jeg har det samme problemet på min PC hjemme nå. Jeg kan installere ALLE oppdateringer frem til Service Pack 3 til XP. Installerer jeg service pack 3 vil jeg få samme problemet som deg, at den restarter seg etter at den har vist windows logoen. Jeg har igjen å prøve å endre controller interface fra AHCI til ATA(eller omvendt) på min maskin, men det hjalp på de maskinene på jobben. Test det ut og si ifra om det hjelper. Takk for svar , vil du hjelpe meg med dete AHCI ? Kan du si meg trinn for trinn hvordan jeg endrer denne instillingen ? Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg VET jo ikke 100% om det er problemet her, som sagt prøv. Joda, jeg kan jo prøve å hjelpe deg, men da trenger jeg å vite hvilket hovedkort du har og bios type/versjon. Ikke alle BIOS versjoner er like, så vanskelig å finne et bilde eller anvise deg hvor du skal gå i tilfelle. Lenke til kommentar
Runspack Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg VET jo ikke 100% om det er problemet her, som sagt prøv. Joda, jeg kan jo prøve å hjelpe deg, men da trenger jeg å vite hvilket hovedkort du har og bios type/versjon. Ikke alle BIOS versjoner er like, så vanskelig å finne et bilde eller anvise deg hvor du skal gå i tilfelle. Hovedkortet jeg har er et ASRock 939 (Dual-SA TA2 Sokkel 939 AMD ALi 1695. Kan du prøve å si hvilken slags meny eller noe lignende jeg skal gå på i bios? Prøver å lete selv også da. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Før du begynner å gjøre noe som helst forsøk på å reparere problemet bør du ta backup av de viktigeste filene dine(dokumenter, bilder o.s.v). Dette må være første prioritet. Til dette kan du bruke linux live-cd-en som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg tenkte jeg skal sjekke på min egen maskin først. Driver og legger inn SP3 nå. Som regel har jeg bare latt være å installere SP3 og bare jobbet videre uten. Men det tar meg ikke mer enn 5 min å legge inn windows igjen hvis jeg ikke kommer lenger enn til Windows logoen. Dermed tester jeg AHCI problemet mitt her først. Nå står min controller på IDE(jeg har P5B Deluxe/WiFi-AP), dvs jeg installerte windows mens controlleren stod på IDE. PS: Jeg har lest at du kanskje må installere windows på nytt igjen hvis du endrer fra IDE til AHCI eller omvendt. Merk deg dette før du prøver ut. Som sagt så skal jeg teste det ut selv nå. Jeg har: Windows XP Home OEM - Kjøpt 2001 så uten service pack ASUS P5B Deluxe/WiFi-AP Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) . Endret 19. desember 2009 av Kamelot Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Nei det hjalp ikke. Nå kommer jeg ikke lenger. Jeg har prøvd å endre fra IDE til AHCI og RAID. Jeg har deaktivert JMicron også, uten hell. Må søke mer tenker jeg. Skal teste ut litt diverse drivere så sier jeg ifra. Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Ok back again. Da har jeg søkt litt på nettet etter dette spesifike problemet. Problemet er at jeg finner ikke noen med akkurat samme hardware som meg, så vet ikke om det er hardware based eller software(Windows XP OS'et). Men har funnet en måte å fjerne Service Pack 3 på: http://support.microsoft.com/kb/950249/en-us Problemet er at vi to som sitter i samme båt, må bruke Method 4, dvs bruke en orginal CD slik at vi kan gå inn i repair mode. Du nevnte over her at dette hadde du ikke, så du kan støte på noen problemer. Fant også 2 sider som sier at de har løst det på sin måte: http://www.slipperybrick.com/2008/05/windo...p-sp3-troubles/ og http://social.technet.microsoft.com/Forums...9f-0a8d8a0479c2 Disse to gjelder derimot ikke ALLE som har installert SP3, og det varierer om de har intel eller amd. Mitt beste valg hittil og per i dag er å la vær å installere SP3 og heller leve foruten. Beklager å måtte si det, men du må neste finne en måte å fjerne SP3 på eller å legge inn Windows på nytt igjen og da heller la være å installere SP3, for the time being. Jeg kommer til å teste mer fremover selv og vil selvsagt poste her i denne tråden om jeg har klart å løse det eller ei. Lenke til kommentar
Runspack Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Ok back again. Da har jeg søkt litt på nettet etter dette spesifike problemet. Problemet er at jeg finner ikke noen med akkurat samme hardware som meg, så vet ikke om det er hardware based eller software(Windows XP OS'et). Men har funnet en måte å fjerne Service Pack 3 på: http://support.microsoft.com/kb/950249/en-us Problemet er at vi to som sitter i samme båt, må bruke Method 4, dvs bruke en orginal CD slik at vi kan gå inn i repair mode. Du nevnte over her at dette hadde du ikke, så du kan støte på noen problemer. Fant også 2 sider som sier at de har løst det på sin måte: http://www.slipperybrick.com/2008/05/windo...p-sp3-troubles/ og http://social.technet.microsoft.com/Forums...9f-0a8d8a0479c2 Disse to gjelder derimot ikke ALLE som har installert SP3, og det varierer om de har intel eller amd. Mitt beste valg hittil og per i dag er å la vær å installere SP3 og heller leve foruten. Beklager å måtte si det, men du må neste finne en måte å fjerne SP3 på eller å legge inn Windows på nytt igjen og da heller la være å installere SP3, for the time being. Jeg kommer til å teste mer fremover selv og vil selvsagt poste her i denne tråden om jeg har klart å løse det eller ei Det jeg sliter med er å finne driver for harddisk SATA2. CDen vil ikke la seg installere fordi den ikke klarer å finne opp harddisken. Har valg boot menu slik: 1HDD SATA2 , 2FLOPY , 3ANNET Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Boot device order burde være: 1: Floppy - for de som fortsatt har det. Greit å ha som nr 1 hvis du skal oppdatere BIOS f.eks. 2: CD/DVD rom - fordi du vil jo gjerne starte opp en CD du har i maskinen din, f.eks en windows installasjons CD osv. 3: HDD (Sata/IDE) 4: Fra og med her kan du legge hva du vil egentlig, dvs nettverk boot osv. Det bruker ikke jeg så har disabled here da, men opp til deg selvsagt. Ut ifra det du skrev over her, så ser det ut til at du har glemt å ta med CD/DVD i boot order. Enten så har du glemt å skrive det eller så har du glemt at den må være før HDD på listen over boot devices. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Trenger hjelp med å reformatere hardisken, men har ikke ekte Windows XP cd. har ikke recovery cd. Du må også kjøpe en lovlig Windowslisens (og CD/DVD) for å kunne reinstallere windows etter at harddisken er formatert. Formatering kan gjøres samtidig med installasjonen, men du mister alle egne datafiler på systempartisjonen. Lenke til kommentar
Runspack Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Boot device order burde være:1: Floppy - for de som fortsatt har det. Greit å ha som nr 1 hvis du skal oppdatere BIOS f.eks. 2: CD/DVD rom - fordi du vil jo gjerne starte opp en CD du har i maskinen din, f.eks en windows installasjons CD osv. 3: HDD (Sata/IDE) 4: Fra og med her kan du legge hva du vil egentlig, dvs nettverk boot osv. Det bruker ikke jeg så har disabled here da, men opp til deg selvsagt. Ut ifra det du skrev over her, så ser det ut til at du har glemt å ta med CD/DVD i boot order. Enten så har du glemt å skrive det eller så har du glemt at den må være før HDD på listen over boot devices. Jeg trenger ikke noe ekte windows xp CD for å fullføre selve problemet mitt. Jeg skjønner ikke hva du mener med at jeg har valgt feil boot, slik står den: 1st - CD\DVD 2nd - IDE HDD Samsung Spinpoint P120S 3rd - FLOPPY Jeg tror bare jeg trenger driver til harddisken min for å kjøre opp installasjonsdisken uten problemer. Den sier som sagt at den ikke finner harddisken, og kan ikke fortsette. Jeg mener selv at driveren for Min SATA HDD må slipstreames for å få dette problemet løst. Men jeg klarer ikke å finne driver selv, er dette noe du kan hjelpe med, tror du ? Lenke til kommentar
LordSvae Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Jeg har enda ikke løst det på min side. Jeg tviler sterkt på at det er et SATA driver problem, da maskinen starter å lese fra disken før den restarter seg. Har du derimot en kilde som henviser til noe annet, så post gjerne den. Ut ifra det jeg kan se så starter maskinen å laste systemfiler, dvs den leser fra disken din/vår helt fin. Derimot er det en oppdatering som kommer med Service Pack 3 som har problemer med hardware på enkelte maskiner. Det er mange på nettet som har sitti i samme båt som oss, og de har løst det ved å avinstallere service pack 3. Jeg ser heller ingen annen utveg enn å avinstallere service pack 3 selv, og heller la vær å installere SP3 i fremtiden. Med tanke på at microsoft selv har lagt ut et dokument(anv. linken jeg la inn i min forrige post) så for meg så tyder det på at selv microsoft ikke har funnet en annen veg rundt. Da ville de vel kanskje ha lagt ut en fix på det? Microsoft sin walkthrough sier at du trenger en windows xp cd, har du ikke en slik selv og heller ingen mulighet til å låne noen andre sin cd, må jeg nok be deg om å prøve ubuntu live cd'en nok en gang. Bruker du ubuntu live cd'en får du tilgang til din lokale disk, og dermed mulighet til å bytte den filen de snakker om i artikkelen jeg linket til. VIKTIG! Før du gjør noe som helst av det vi snakker om her, er det viktig at du har tatt backup av filer ol. du har på disken fra før av. Disse filene kan du også hente ut ved å bruke ubuntu live cd'en. Om du velger å overføre til en annen disk, ekstern harddisk eller minnepenn er opp til deg. Ubuntu live kommer med standard drivere til å lese de fleste disker og minnepenner(så vidt jeg vet og har erfart). Endret 20. desember 2009 av LordSvae Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå