sosser Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hei! Var ikke helt sikker hvor jeg skulle plassere denne Jeg trenger da altså litt hjelp med å kode litt batch. Det jeg ønsker å gjøre er følgende: - Legge inn tekst i en fil på en spesifisert linje. Eks: BlaBla rem ---Bla--- blah bla bl rem ---lol--- Her vil jeg for eksempel legge inn variabelen LOL (som er LOL) her: BlaBla rem ---Bla--- blah HER bla bl rem ---lol--- Etter det vil jeg at alt som legges inn legges under hverandre, altså slik: BlaBla rem ---Bla--- blah HER HER HER HER HER bla bl rem ---lol--- (Dette var da etter å ha kjørt skriptet 5 ganger). - Legge inn linjeskift når man skriver til fil Eks: Nå: Lolololo lolo -- Koko koko Etter: Lolololo lolo Koko koko - Skrive til en zip mappe med batch. Er det mulig? Eventuelt lagge en mappe og zippe den etterpå med overskrivning. Sosser Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hvorfor må dette gjøres i batch? Veldig tungvidt oppgave for dette "språket". Lenke til kommentar
sosser Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Hvis du vet hvordan man gjør det samme i c#, så skrik ut, men der må jeg nok også ha litt basic opplæring. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Batch er ikke bra til dette som nevt over. Python er bra til det meste,og et språk enn bør se litt på viss du lurer på hvilket språk man skal starte med. Innhold 1.txt Bla Bla rem ---Bla--- blah bla bl rem ---lol--- import fileinput in_data = False for line in fileinput.input('1.txt', inplace=1): if line.startswith('blah'): in_data = True else: if in_data: print 'HER' in_data = False print line, '''--> output to 1.txt Bla Bla rem ---Bla--- blah HER bla bl rem ---lol--- ''' Vil du har flere linjer inn setter vi bare in en for loop. import fileinput in_data = False for line in fileinput.input('1.txt', inplace=1): if line.startswith('blah'): in_data = True else: if in_data: for i in range(0,4): print 'HER' in_data = False print line, '''--> output to 1.txt Bla Bla rem ---Bla--- blah HER HER HER HER bla bl rem ---lol--- ''' For og kjøre dette en 5min installasjon. Install python 2.6.4 Ferdig start "IDLE (Python GUI)" Fil->new Window(lim inn koden trykk F5 for og kjøre scriptet) Endret 20. desember 2009 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg hadde gjort det i Perl, men ikke fordi det egner seg bedre enn Python. Simpelthen fordi jeg kan Perl men ikke Python =) Lenke til kommentar
sosser Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg har vert borti python før, fordi jeg koder bittelitt til en battlefield 2 mod kalt sandbox, men dette skal jeg innrømme så ganske enkelt ut. Det jeg ser som et problem her er at batch filene mine, sånn som det er nå, blir utløst av en knapp i en windows forms application i c#. Programmet skal kunne brukes uten å måtte installere python. I tilfelle det går, hvordan? Og slik jeg forstår det, med min litt begrensede hjernekapasitet legger den inn user input etter blah. Da er problemet at jeg fort kan ende opp med flere blah Har dessverre aldri vert borti perl Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Perl-interpreteren og pakkene som trengs for å kjøre programmet ditt kan (hvis det er Perl) lett gjøres om til en exe-fil du kan gi ut, uten at de som skal bruke programmet trenger Perl =) Lenke til kommentar
sosser Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2009 Har bestemt meg for å gjøre dette i c#, men er ganske blank på det området. Har noen gode ideer Takk for all hjelp! (PS: Jeg oppretter ny tråd under c#) Sosser Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 For å lese en fil linje for linje kan du bruke StreamReader og legge innholder i en List<string>. Deretter er det bare å bruke Insert funksjonen for å dytte tekst inn. Det er dog mangle løsninger her (Regex, eller string.SubString kan også brukes avhengig av hva som skal gjøres) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå